Mindfulness and Meditation, Iceland, 15.-23.7.2023

Matkapäiväkirja Islannista

lauantai 15.7.2023

Lähdimme matkaan Kuopiosta Rissalan lentokentältä alkuiltapäivästä. Meillä oli Helsingissä lyhyt välilasku, jonka jälkeen matka jatkui kohti Islantia ja Keflavikin lentokenttää. Lentomatkalla koimme yllätyksen, kun kapteeni ilmoitti Islannin lennonjohtojärjestelmän olevan rikki. Pyörimme ilmassa Atlantin yllä 20 minuuttia odottamassa, saadaanko vika korjattua. Jopa kapteeni oli yllättynyt, kun kuulutti lentomme jatkuvan suunnitelman mukaisesti kohti tulivuorten maata.

Keflavikiin päästyämme matkustimme n. 50 km Reykjavikiin. Majoituimme ja tutustuimme kävellen hotellimme lähialueeseen sekä Reykjavikin keskustaan.

sunnuntai 16.7.2023

Kävelimme ympäri Reykjavikin keskustaa ja ihastelimme pieniä ja värikkäitä taloja sekä rauhallisia katuja. Ostimme paikallisesta leipomosta älyttömän herkulliset brezel croissantit ja kanelipullat, jotka söimme Hallgrimskirkjan edessä. Ennen hotellille paluuta kävimme vielä Reykjavikin konserttitalossa Harpassa ihailemassa arkkitehtuuria, sekä kahvilla ja pikkuputiikeissa.

Tämän leipomon herkut olivat mielettömiä!

Kaunis Hallgrimskirkja.

Illalla klo 17.00 saavuimme kurssikeskukselle ja tapasimme muita kurssilaisia ja kurssin opettajia. STPM (Smart Teachers Play More) järjesti samanaikaisesti neljä eri kurssia, joten osallistujia oli yhteensä lähemmäs sata. Meille esiteltiin kurssien opettajia sekä Islantia. Ilta oli inspiroiva ja jäimme innolla odottamaan seuraavaa päivää.

STPM:n perustajat, Kristin (vas.) ja Sarah.

maanantai 17.7.2023

Aamulla kurssi alkoi klo 8.30. Kurssipaikka oli tien toisella puolella hotelliimme nähden, joten sinne siirtyminen oli kätevää. Omassa kurssiryhmässämme on 26 henkilöä. Opettajamme Berglind on koulutukseltaan ja työkokemukseltaan tanssinopettaja, joogaopettaja ja eritysopettaja, ja on lisäksi opiskellut myös psykologiaa useamman vuoden. STPM:n kurssien lisäksi hän opettaa joogaa ja mindfulnessia 2-16-vuotiaille Reykjavikissa.

Päivän aikana tutustuimme siihen, mitä mindfulness on, sekä pohdittiin omaa hyvinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Teoriaan tutustumisen lisäksi teimme myös ryhmäytymis- ja hengitysharjoituksia. Hauskimpana asiana päivästä jäi mieleen "rusinatreffit", joka oli eräänlainen mindfulness-harjoitus (mindful-eating).

Iltapäivällä hengähdimme hetken aikaa hotellilla. Sen jälkeen kävelimme paikalliseen ostoskeskukseen, josta matka jatkui yhdessä kurssilaisten kanssa kuuluisalle Blue Lagoonille. Vietimme illan siellä lämpimässä vedessä ja saunoissa oleskellen. Ainutlaatuinen ja upea paikka!

Sininen vesi näytti auringonlaskussa upealta!

tiistai 18.7.2023

Aamu alkoi jälleen klo 8.30. Kurssin päiväohjelma sisälsi ryhmäytymistä, erilaisia mindfulness-harjoituksia ja meditaatiota.

Keskustelimme tauon aikana pitkään erään unkarilaisen opettajan kanssa ja oli mielenkiintoista vertailla suomalaista ja unkarilaista koulumaailmaa keskenään. Molemmissa maissa on selkeästi huoli siitä, kuinka koulumaailmaa saataisiin kehitettyä toimivammaksi ja kuinka koulussa työskentelevien aikuisten työmotivaatiota ja jaksamista saataisiin tuettua.

Illalla osallistuimme meille järjestetylle ohjatulle Reykjavik-kierrokselle. Kierroksen aikana näimme maamerkkejä ja nähtävyyksiä oppaan johdolla.

Rainbow Street

Konserttitalo Harpan suunnittelussa on otettu inspiraatiota kalan suomuista.

keskiviikko 19.7.2023

Retkipäivämme alkoi Working School-vierailulla Mosfellsbærissa. Kyseessä on konsepti, jossa nuoret työskentelevät koulun kautta kaupungille tehden erilaisia ulko- ja puutarhatöitä. Työ on kesätyö ja sitä tekevät nuoret saavat palkkaa n. 500€ viikossa. Islannissa työnteko aloitetaan todella nuorena ja monilla on jo 14-vuotiaana osa-aikainen työpaikka. Aikuisillakin on yleensä useampi työ.

Mosfellsbærista matka jatkui bussilla nähtävyyskierrokselle. Kyseessä oli suosittu turistiretki Golden Circle Tour, jonka aikana pysähdyimme neljässä eri paikassa. Ensimmäinen kohde oli Thingvellirin kansallispuisto, jossa pääsimme näkemään Pohjois-Amerikan ja Euraasian mannerlaattojen erkaantumisvyöhykkeen.

Kuvassa Pohjois-Amerikan ja Euraasian mannerlaattojen väliin jäävä alue ja siihen muodostunut järvi, joka levenee 2 cm:ä vuodessa mannerlaattojen erkaantumisen vuoksi.

Oikealle jäävä kiviseinämä on Pohjois-Amerikan mannerlaattaa.

Kansallispuistosta matka jatkui Geysireille, kuumien lähteiden alueelle.

Kaikkialla varoitettiin kuumasta vedestä ja höyrystä. Kulkureitit olivat aidattu tarkkaan, jotta kukaan ei eksy polttamaan itseään.

Ilmassa haisi mädäntynyt kananmuna, kun maan alla oleva rikki vapautuu ilmaan kuumien lähteiden kautta.

Videolla näkyy Geysirin purkautuminen, joka tapahtui noin viiden minuutin välein. Purkaus yllätti joka kerta, kuten videon tärähdyksestä näkyy...

Toiseksi viimeinen pysäkki oli Gullfosin vesiputous, joka on yksi Islannin mahtavimmista luonnonnähtävyyksistä.

Viimeinen pysähdys ennen Reykjavikiin palaamista oli Kerikin tulivuoren kraateriin syntynyt järvi, jonka vesi loisti punertavan laavakiven keskellä kirkkaan turkoosina.

Ilalla meillä oli kansainvälinen ilta, jossa jokainen kursseilla edustettuna oleva maa sai esitellä (ruoka)kulttuuriaan. Veimme Suomesta maisteltavaksi ruislastuja, salmiakkia ja Fazerin suklaata.

Illan herkullisinta syötävää oli islantilainen kalakeitto, jossa ei ollut liemen lisäksi mitään muuta kuin lohta ja turskaa. Suomalaisena ihmettelimme aluksi kermaisessa liemessä kelluvia kalapaloja, mutta keittoa maisteltuamme ymmärsimme, miksi siihen ei tarvita mitään muuta.

torstai 20.7.2023

Päivän ohjelma alkoi sillä, että kurssilaiset saivat esitellä ja jakaa omassa työssään hyväksi kokemiaan aktiviteetteja. Esittelimme oman rentoutusmenetelmän sekä Mieli ry:n Metsämieli-videot, joiden monipuoliset vuodenajat tekivät vaikutuksen eteläisemmästä Euroopasta saapuneisiin kurssikavereihin. Muiden kurssilaisten aktiviteetit olivat joko rauhoittumiseen tai ryhmäytymiseen käytettäviä harjoituksia, joita oli hauska päästä itse kokeilemaan.

Kun olimme jakaneet omia harjoituksiamme, opettajamme Berglind piti meille tutustuminen luokkajoogaan. Päällimmäisenä tuokiosta mieleen jäi se, kuinka yksinkertaisesti joogaa pystyy helpoimmillaan järjestämään opetuksen ohessa tai osana sitä. Tuolijooga alkoi kiinnostamaan erityisesti sen yksinkertaisen järjestämisen vuoksi.

Illalla kiertelimme kaupungilla ja etsimme tuliaisia kotiinpaluuta varten.

perjantai 21.7.2023

Päivä alkoi tutustumalla pilatekseen opettajamme Thoran kanssa. Saimme kunnon treenin, kun harjoittelimme pilateksen perusliikkeitä. Isoin oppi oli se, kuinka hyvin pienessäkin tilassa saa tehtyä monipuolisen ja koko kehoa vahvistavan harjoituksen.

Iltapäivällä meillä oli "valmistujaisseremonia" paikallisen koulun tiloissa. Ennen tilaisuuden alkua saimme kierrellä koulun tiloissa tutustumassa luokkahuoneisiin ja henkilökunnan tiloihin. Yhdestä huoneesta oli tehty rauhoittumis- ja rentoutumistila henkilökunnalle (kuva alla).

Yhteisessä päätöstilaisuudessa reflektoimme oppimaamme ja sitä, kuinka voimme hyödyntää uusia oppejamme työssämme ja omassa arjessamme. Annoimme myös kurssin järjestäjille palautetta kurssista ja lopuksi vielä tanssittiin!

Kaikki STPM kurssilaiset koossa! Saimme muistoksi kangaskassit.

Juhlan kunniaksi menimme kolmen suomalaisen voimin syömään Reykjavikin vanhimpaan ravintolaan. Söimme paikallista herkkua, monnia konjakkikastikkeessa. Nam! Jälkkäripullat nappasimme mukaan lempileipomostamme, kun vierailimme siellä kolmatta kertaa viikon sisään...

Illalla menimme vielä rentoutumaan paikalliseen uimahalliin, jossa oli Islannin suurin maalämmöllä lämpiävä uima-allas.

lauantai 22.7.2023

Koska kurssin päätöspäivä olikin jo perjantaina, meillä vapautui koko lauantai omaan käyttöömme. Halusimme nähdä enemmän Islannin ainutlaatuista luontoa, joten vuokrasimme auton ja lähdimme ajamaan pitkin etelärannikkoa. Kävimme katsomassa Seljalandsfossin upean vesiputousalueen, Vikin Black Sand Beachin ja söpön pikku kylän, näimme vaikuttavan Vatnajökullin jäätikön ja sen vieressä olevan uniikin jäätikkölaguunin.

Seljalandsfossin vesiputouksen ali pääsi kiertämään. Sadevaatteista oli hyötyä, kun vesi pauhusi voimalla alas vuorelta.

Black Sand Beach ja upeat merestä nousevat puikulasaaret.

Taustalla Vatnajökullin jäätikkö ja edessä jäätikkölaguuni. Upeuden taustalla piilee surullinen todellisuus siitä, kuinka ilmaston lämpeneminen sulattaa jäätiköitä koko ajan.

Paluumatkalla kävimme vielä Islannin eteläisimmässä paikassa sekä
Skógafossin vesiputouksella.

Islanninhevosia piti tietenkin päästä rapsuttelemaan!

sunnuntai 23.7.2023

Matkamme kohti koti-Kuopiota alkoi aikaisin aamulla. Matka meni mukavasti (tällä kertaa lennonjohtojärjestelmätkin toimivat) ja pääsimme perille ilman yllätyksiä.

Kokonaisuudessaan kurssiviikkomme Islannissa oli aivan mielettömän upea! Kurssi oli hyvin toteutettu ja oli hienoa huomata, kuinka hyvin omalla englanninkielen taidolla pärjäsi kansainvälisellä kurssilla. Oli mukavaa tutustua ihmisiin eri puolilta Eurooppaa ja oppia samalla muiden maiden koulujärjestelmästä. Kurssin kuvaus oli "activities to create a calm, happy and successful classroom culture" ja kurssi todellakin vastasi kuvaukseen. Katsotaan, mitä kaikkea kurssin sisällöstä pääsemme hyödyntämään omassa työssämme tulevana lukuvuonna!