1.5. Ohjelmoinnin perusteisiin tutustuminen ja graafisen ohjelmointiympäristöön tutustuminen

Pääpaino ohjelmoinnissa on edelleen ohjelmoinnillisen ajattelun kehittäminen (ongelman jakaminen osiin, toimintaohjeiden antaminen ja toimintaohjeiden kokonaisuuden havaitseminen). Ohjelmointiin tutustutaan tässä vaiheessa myös visuaalisen ohjelmointiympäristön avulla. Hyviä materiaaleja visuaaliseen ohjelmointiympäristöön tutustumiseen tarjoaa koodaustunti.fi sivusto, joka lähestyy koodauksen opettelua eri teemoista käsin.

http://koodaustunti.fi/miten-aloitan-koodaamaan/

Varsinaisen ohjelmointiympäristön muodostaa Scratch: https://scratch.mit.edu

Scratch mahdollistaa esimerkiksi pelien tekemisen, musiikin tekemiseen tai animaatioiden tekemiseen. Hyviä materiaaleja Scratchin käyttöön löytyy myös koodauksen polun linkkikokoelmasta.

Scratchin lisäksi visuaaliseen ohjelmointiympäristöön voidaan tutustua koululta löytyvien robottien (Lego Mindstorms ja mBot Ranger) avulla. Lisäksi esimerkiksi Kodu Game Lab ja Robogem-lautapeli ovat mahdollisia ympäristöjä.

Kuudennen luokan päätteeksi oppilaiden tulisi osata tehdä yksinkertainen ohjelma hyödyntäen visuaalista ohjelmointiympäristö.