Innovatiiviset oppimisympäristöt
Innovatiiviset oppimisympäristöt -hankkeessa toteutetut ja meneillään olevat DOP-projektit. Tutustu ja kokeile myös itse!
DOP- eli ILMIÖPOHJAISET PROJEKTIT
0-3 -VUOTIAIDEN RYHMISSÄ
Mitä eläimet syövät?
Missä eläimet asuvat?
Tutkimusaiheena madot
Mitä vesi on?
3-6 -VUOTIAIDEN RYHMISSÄ
Tutkimusaiheena kasvu
Hait ja valaat
Tutkimusaiheena käärme
Muurahaiset ja sen kaverit
Mistä ruoka tulee?
Miten lintu laulaa? Mistä sen ääni tulee?
Innovatiiviset oppimisympäristöt -hankkeessa toteutetut ja meneillään olevat TARINALLISEN LEIKIN projektit. Tutustu ja kokeile myös itse!
TARINALLISEN LEIKIN PROJEKTIT
Kadonnut Muumipeikko 1-3-vuotiaiden ryhmässä
Metsän eläimet -leikki 1-3-vuotiaiden ryhmässä
Merirosvoseikkailu 1-6-vuotiaiden ryhmässä
Pupun leikkimaailma 3-4-vuotiaiden ryhmässä
Retkeilyleikki 3-4-vuotiaiden ryhmässä
Eläinlääkärileikki 3-4-vuotiaiden ryhmässä
Lumiukkoseikkailu 3-5-vuotiaiden ryhmässä
Olli-Orava -leikki 5-6-vuotiaiden ryhmässä
Satumaailmassa eläinten kanssa 5-6-vuotiaiden ryhmässä
Tarinallista leikkiä joulukalenterin muodossa Tavastilassa
Lapset tulivat vierailulle Joulumuorin ja Kirjuritontun tupaan, jossa parhaillaan pähkäiltiin lasten lahjatoiveiden kanssa. Suurin osa kirjeistä sisälsi 3-4 toivetta, jotka hyväksyttiin merkitsemällä tiedot Korvatunturin tärkeimpään kirjaan. Mutta 5-vuotiaan Pekan toivelistasta laskettiin 33 toivetta. Yhdessä lapset laskivat, että lahjasäkkiin mahtuu pakettaja 6 kpl, joten osasta toiveita tulee luopua. Niinpä Joulumuori ja Kirjuritonttu päättivät 5 toivetta ja lapset yhdessä 1 toiveen.
Lapset innokkaasti selailivat lelulehtiä ja valitsivat mielestään parhaat lahjat Pekalle. Lopulta näistä äänestettiin yksitellen kuiskaamalla ehdotus muorille. Pehmolaama ja Nintendo Switch saivat eniten ääniä. "Miten nyt voidaan päättää yksi yhteinen?" pohdittiin. Kirjuritonttu kertoi Joulupukin usein miettivän asioita keinutuolissaan ohimoitaan ja aivonystyröitään hieroen. Lapset kokeilivat samaa ja yllättäen valinta olikin helppo sekä yksimielinen: pehmolaama.
Lapset kertoivat, mitä pehmolaaman valmistukseen tarvitaan. He lupasivat tuoda viikon päästä piirroksen pehmolaamasta sekä pumpulia, jotta voisivat olla tonttujen apuna.
Mielenkiintoista seurata, miten tarina etenee!
Muurahaisen Muorin tuvassa vierailulla
Tarinallisen leikin työpajat metsissä
Kotkan varhaiskasvatus järjestää tarinallisen leikin työpajoja metsissä.
Anjalan nuorisokeskuksessa on viime vuoden tapaan Liikutaa yhes -seminaari 21.8.19. Siellä on valittavana "Leikitää mettäs" -tarinallisen leikin työpaja. Ilmoittautua voi 14.8. asti. (Pia Eskola on laittanut tästä sähköpostia)
Kotkan omissa metsissä on järjestetään seuraavat työpajat Kotkan varhaiskasvatuksen päiväkotien henkilöstölle:
26.9. klo 13.30-15 Satumaailma metsässä - tarinallisen leikin työpaja (Länsi-Kotka/Mussalon metsä)
14.10. klo 13.30-15 Satumaailma metsässä - tarinallisen leikin työpaja (Karhulan metsä)
--> 14.10. Työpaja peruuntui, UUSI AJANKOHTA ON 29.11. klo 13.30-15.
16.10. klo 13.30-15 Satumaailma metsässä - tarinallisen leikin työpaja (Kotkansaaren metsä)
Ilmoittautuminen työpajoihin avautuu 16.8. Löydät työpajat ja ilmoittautumiset Helmerin Koulutuskalenterista em. päivämäärien kohdalta. Metsät tarkentuvat lähempänä.
Kuhunkin työpajaan mahtuu 15 ensimmäisenä ilmoittautunutta.
Seminaarin 10.9.2019 materiaalit
Kotkan varhaiskasvatus, Kääpä:
Digivälineet metsässä 5.9.19
Kotkan kaupungin henkilöstön tyhy-iltapäivässä 5.9.19 aikuiset opettelivat käyttämään digivälineitä metsässä. Heitä opastivat videoillaan Lankilan ja Rauhalan päiväkotien lapset.
Action-kamerat ja piiloleikki:
Digiluupit ja luontokuvaus:
Syyskausi 2019 ja uudet ihmeet
DOP-polku varhaiskasvatuksessa
Kotkan kaupungin HYVÄ MIELI 2019 -mielenterveyden teemavuoden toukokuun teemana on metsästä nauttiminen.
Ulkona oppimisen ja tutkimisen riemua!
Lähiluonnon aarteita ja ihmeitä kameran ja digiluupin läpi
Yhteisleikkiä tarinaa ja mediaa hyödyntäen
Lankilan päiväkoti pääsi uutisotsikoihin "Luonto, leikki ja digi -lasten osallisuusväyliä" -kehittämishankkeen aikana vahvistetusta medialeikistä ja tarinallisesta leikistä.
Myönteistä huomiota varhaiskasvatukselle ja siellä toteutuvalle pedagogiselle osaamiselle!
Digivälineitähän meillä käytetään joka yksikössä, ja Lankilassa välineitä ja sovelluksia kokeillaan yhdessä lasten kanssa osana tarinallista leikkiä.
Näistä linkeistä pääset katsomaan ja lukemaan lisää: