Oppilasvaihto Kotka-Lyypekki

Oppilasvaihtoa lyseon lukion ja Lyypekin Katharineum zu Lübeck-lukion kanssa on ollut jo 1990-luvulta lähtien. Oppilasvaihtoa ei ole järjestetty joka vuosi, mutta viime vuosina oppilasvaihto on ollut hyvin vilkasta. Viime vuosina oppilasvaihtoa on tehty yhdessä Karhulan lukion kanssa.

Matkalle osallistuvat joko ensimmäisen tai toisen vuosikurssin saksan kielen opiskelijat. Vaihto perustuu vastavuoroisuuteen. Nuoret käyvät viikon ajan isäntiensä kanssa koulua ja asuvat heidän perheissään.

Viikon aikana suomalaisopiskelijat tutustuvat Lyypekkiin ja sen nähtävyyksiin. Ohjelmaan voi kuulua myös retki lähialueen kaupunkiin esim. Hampuriin.

Vastaavasti Kotkaan saapuvat saksalaisopiskelijat asuvat suomalaisopiskelijoiden luona ja käyvät heidän kanssaan viikon ajan koulua. Saksalaisopiskelijat tutustuvat Kotkaan ja esimerkiksi johonkin paikalliseen yritykseen. Lisäksi ohjelmaan voi kuulua retki Helsinkiin.

Kohti Lyypekkiä maanantaina 22.4.2019

Matkamme kohti Lyypekkiä alkoi erittäin aikaisin maanantai aamuna. Kello soi 3:15 ja auton keula suuntasi kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää klo 4:00. Lentokentällä oppilaiden tunnelmat olivat hieman jännittyneitä, mutta ehkä vielä enemmänkin väsyneitä. Lentokentällä kaikki sujui loistavasti ja lentomatka kohti Hampuria alkoi. Lento oli perillä 8:50 ja sitten alkoikin pitkä odotus junamme lähtöön kohti Lyypekkiä.

Hampurissa meno oli kaikin puolin hieman väsynyttä ja naurua ei tästä ryhmästä puuttunut. Hampurissa kiersimme hieman kaupunkia, sekä haukkasimme välipalaa. Harvemmin Saksan matka tuntuu etelänlomalta, mutta nyt kyllä tuntui siltä. Lämpötila oli mukavasti +20 asteen molemmin puolin. Hampurissa kävimme myös kansainvälisesti testaamassa tutussa ja turvallisessa mäkkärissä, että maistuuko se mansikkapirtelö siellä samalta kuin muualla. Lopulta monen tunnin odottamisen jälkeen lähdimme junalla kohti Lyypekkiä.

Nopeat power-napit junassa kerkesimme ottamaan, kun 45min junamatka taittui kepoisesti ja olimme perillä Lyypekin juna-asemalla. Tässä kohtaa itselleni nousi pienimuotoinen jännitys, sillä onhan siitä jo vuosi, kun saksalaiset oppilaat viimeksi näimme. Juna-asemalla meitä oli vastassa tutut naamat ja useiden halausten ja tervehdysten jälkeen suuntasimme syömään Peter Pane- nimiseen ravintolaan. Ruoka oli todella hyvää, ja kuulumisia vaihdettiin yhden sun toisen kanssa. Syömisen jälkeen tiemme erosivat ja lähdimme suuntaamaan kohti omia host-perheitämme.

Oma perheeni oli todella mukava ja tunsin itseni erittäin tervetulleeksi. Minua vastassa oli perheen vanhemmat, sekä kolme lasta ja kaksi kissaa. Tässä kohtaa iltaa (Kello oli siis noin 21:00) alkoi tuo 3:15 herääminen painaa päälle. 18 tuntia heräillä olo aikaa alkoi näkyä ja kuulua, kun sanat alkoivat mennä sekaisin ja silmät luppaamaan. Onneksi tämä ymmärrettiin hyvin perheessäni ja perheen vanhemmat ehdottivat ja ehkä hieman käskivätkin minua menemään nukkumaan. En vastustellut yhtään tätä ehdotusta. Pitkä matkustuspäivä vei voimat ja unta ei tarvinnut hakea. Nukahdin sormia napsauttamalla ja nukuin todella sikeästi koko yön. Innolla odotan seuraavaa päivää ja koulun näkemistä.

Kerttu Hyytiäinen 3D

tiistai 23.4.2019

Tiistaina koulu alkoi kahdeksalta ja ensimmäinen tunti oli kuvaamataitoa. Kuvaamataidontunnin jälkeen oli vielä tunti latinaa ja latinan tunnin jälkeen tunti matematiikkaa. Näiden tuntien jälkeen meillä suomalaisilla oli ohjattu kaupunkikiertue Lyypekissä. Kaupunkikiertueen jälkeen loppupäivä oli vapaata. Lähdimme kuitenkin koko ryhmä junalla TravemündeenTravemündessä oli valtavan pitkät hiekkarannat ja kova tuuli. Travemündestä kotiuduimme n. 20:00.

Veeti Klingberg

keskiviikko 24.4.2019

Keskiviikko aamulla suuntasimme Lyypekin kaupungintalolle kaupunginjohtajan Frau Schopenhauerin tervehdykseen. Hän toivotti meidät lämpimästi tervetulleiksi Lyypekkiin ja tarjosi appelsiinimehua ja marsipaania.

Tervehdyksen jälkeen lähdimme taas juna-asemalle ja kohti Hampuria. Hampuriin saavuttuamme söimme Vapianossa ennen kuin suuntasimme kohti Elbe-joen varrella sijaitsevaa Elbphilharmonien konserttitaloa, josta oli hienot näkymät koko kaupunkiin.

Konserttitalovierailun jälkeen vietimme vielä vähän vapaa-aikaa Hampurissa, ennen kuin matkasimme taikaisin Lyypekkiin. Lyypekissä kävimme vielä St. Petrin kirkon näköalatasanteella ihailemassa Lyypekkiä, ennen kuin jokainen jatkoi omiin koteihinsa.

Matilda Makkonen

torstai 25.4.2019

Aamupäivä kului Lyypekkiläisen koulun (Katharineum)oppitunneilla muun muassa koodauksen ja saksan parissa. Klo 11 kävelimme seuraavassa korttelissa sijaitsevaan Willy Brandt museoon, missä meille selostettiin saksaksi keskeisimpiä asioita liittyen Brandtiin ja hänen tavoitteeseensa yhdistää kylmän sodan aikaainen kaksijakoinen Saksa.

Päivällä meillä oli jälleen koulua ja vapaa-aikaa. Illalla kokoonnuimme kaikki vaihtoprojektissa mukana olleet oppilaat ja opettajat nyyttäreihin Katharineum-koulun sisäpihalle. Ruokana oli muun muassa salaattia, leipää, dippejä ja tuoreita hedelmiä.

Inka Walin

26.4.2019 viimeinen päivä Lyypekissä

Heräsin isäntäperheeni luota viimeisen kerran ja tunnelma oli haikea. Hyvästelin perheen äidin, isän, pikkuveljen sekä heidän kaksi kissaansa. Suuntasimme kouluun normaaliin tapaan kahdeksaksi kuvaamataidon tunnille. Myöhemmin saimme kolme tuntia vapaa-aikaa kaupungissa, sillä saksalaisilla oppilailla oli matematiikan koe. Kävimme ostamassa viimeiset tuliaiset ja kiertelimme kaupungissa. Kävimme myös testaamassa saksalaisten suosittelemaa kahvilaa, lecker!

Pian olikin jo hyvästien aika. Osa opiskelijoista hyvästeli meidät jo koululla, osa bussipysäkillä ja muutama pystyi saattamaan meidät juna-asemalle asti. Junamatka oli hiljainen, koska olimme kaikki todella väsyneitä vietetystä viikosta. Junan saavuttua Hampuriin, suuntasimme heti metrolla lentokentälle. Olimme lentokentällä todella aikaisin, joten meillä oli hyvin aikaa kierrellä Tax-freessä ja käydä syömässä. Lentomme lähti 19:10, sujuen ilman pahempaa turbulenssia. Saapuessamme takaisin Helsinkiin, jakauduimme paluukyyteihimme suunatana Kotka. Perillä olimmekin lopulta n. klo 12 illalla. Nopea tavaroiden purku ja nukkumaan.

Kiitokset matkasta saksan ope Riitalle ja kaikille saksalaisille opiskelijoille, tietenkään unohtamatta meitä kuutta maailmanmatkaajaa. Auf Wiedersehen!