Kulttuurin peruskäsitteitä

Kpl 4. Monikulttuuristuvat yhteiskunnat (pakollinen tehtävä)

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Monikulttuurisuus

1. Selvitä käsitteiden erot
a. Siirtolainen - pakolainen


b. Integraatio -marginalisaatio


c. Akkulturaatio -assimilaatio


2. Miten monikulttuurisuus näkyy sinun elämässäsi?


3. Kotouttamisella pyritään edistämään maahanmuuttajan sopeutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Hänelle esitellään ja opetetaan mm. lakeja, kieltä, työllistymis- ja opiskelumahdollisuuksia ja yhteiskunnan yleisiä periaatteita. Katso alla oleva kotouttamisvideo "Minkälainen on keskivertosuomalainen". Mitkä videossa esitellyt suomalaisen kulttuurin piirteet voivat olla outoja esim. Aasiasta, Lähi-idästä tai Afrikasta muuttaville?

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Kpl 5: Maailma kylässä (pakollinen tehtävä)

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Globalisaation myötä on tapahtunut ilmiö nimeltä "Mcdonaldisaatio".

a. Mitä se tarkoittaa?


b. Miten Mcdonaldisaatio heijastuu..
1. Talouteen ja suuryrityksiin


2. Teollisiin tuotteisiin


3. Televisio-ohjelmiin


4. Urheiluun


5. Matkailuun ja turismiin

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Tuntitehtävä kpl 3. Kolonialismi historiantutkimuksen valossa (pakollinen tehtävä)

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

1. Perustele väite: Monia historiallisia museoita voidaan pitää kolonialistisina.


2. Repatriaatio tarkoittaa kulttuuriperinnön palauttamista. Repatriaatiota on esimerkiksi museon kokoelmissa olevien esineiden palauttaminen niiden alkuperäisille omistajille tai heidän edustajilleen.
Vertaile British Museumin ja Suomen Kansallismuseota repatriaation näkökulmasta.


3. Miten suomalaiset ovat ottaneet osaa kolonialismiin?


4. Lue suomalaisten konemiesten kuvaus kokemuksistaan Kongon jokilaivoilla 1900-luvun alussa.

"Huvittavia tapauksia sattuu useinkin neekerien kesken, joita ahtaan tilan takia on pakko pitää aivan silmien edessä. Mustat ovat yleensä hullunkurisuuteen taipuvaisia ja heidän yrityksensä omaksua valkoisten sivistystä itsetiedottomasti naurettavia. Heidän käsityksensä mukaan tarvitaan tähän ainoastaan vaatteet päälle ja jotakin keinotekoista esiintymistavassa. Musta, jonka on onnistunut saada mahdollisimman kirjava vaatekappale, pidetään hienoimpana.

Viihtymismahdollisuuksia haittaa ja olon tekee tympäiseväksi oikeastaan vaan se, ettei neekereihin koskaan tahdo tottua, sillä näiden koko- tai ainakin puoliraakalaista käytöstä ja elintapoja ei sivistyneissä oloissa kasvanut henkilö koskaan tahdo voida sulattaa. Ja kun vielä ottaa huomioon alkuasukkaiden haluttomuuden työhön ja koko luonteen, jonka ainoastaan kurilla voi hetkeksi masentaa, on selvää, että tällaisten olojen ajan pitkään täytyy vaikuttaa enemmän taikka vähemmän vahingollisesti sivistyneeseen ihmiseen, jonka kohtalo on johdattanut keskelle ”mustien maanosaa” leipäänsä ansaitsemaan."

Kirje Kongosta (1913). Julkaistu kirjassa Jouko Aaltonen ja Seppo Sivonen, Kongon Akseli. Suomalaiset ja skandinaavit kolonialismin rakentajina. 2022.

Mitä stereotyyppisiä ja kolonialistisia asenteita mustista suomalaislehden julkaisemassa kirjeessä esiintyy?

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Kpl 2: Eurooppalainen katse ja vieraat kulttuurit (pakollinen tehtävä)

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

1. Vertaile käsitteitä (s. 14-19):

a) etnosentrismi – eurosentrismi


b) jalo villi – orientalismi


c) rasismi - valkoisen miehen taakka


2. Mieti, millaisia stereotypioita liitetään..
a. suomalaisiin


b. suomenruotsalaisiin


3. Katso video ja vastaa: miten rasismi ja rotuerottelu näkyi USA:n eteläisissä osavaltioissa vielä 1950-luvulla?

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Kpl 1: Kulttuureja tutkimassa s. 8-13 (pakollinen tehtävä)

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

1. Määrittele..
a. Kulttuuri


b. Kulttuuri-identiteetti


2. Selitä..
a. Lineaarinen aikakäsitys


b. Syklinen aikakäsitys


e. Symbolit


f. Rituaalit


g. Stereotypia


3. Mieti normaalin arkipäiväsi kulkua. Mitä rituaaleja sinulla on päivän mittaan?


4. Mitä rituaaleja Suomessa liittyy..
a. itsenäisyyspäivään 6.12.

b. ylioppilaaksi valmistumiseen.


5. Mitkä asiat Jared Diamondin mukaan vaikuttavat kulttuurien kehitykseen?

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Kpl 5. Kulttuurinen omiminen (historiallinen empatia-tehtävä)

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Katso Perjantai-dokkari Näpit irti saamenpuvusta (11 min) ja vastaa seuraaviin kysymyksiin:
1. Mikä on saamenpuku, ja mikä merkitys sillä on saamelaisille?


2. Pohdi videon pohjalta, millä perusteella saamenpuvun käyttäminen on kulttuurista omimista.

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Kpl 2: Ylioppilaskoekysymys, kevät 2016

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Alla olevassa lainauksessa kuvataan afrikkalaisten ominaisuuksia.
"Matkimaan ja jäljittelemään ovat neekerit aika mestareita; mutta itsenäiseen ajatteluun he
eivät pysty. Heillä on hyvä muisti ja siitä syystä he voivat helposti oppia vieraita kieliä useampiakin
yhtaikaa. Mutta huomioistaan he eivät kykene tekemään johtopäätöksiä eivätkä myöskään
muodostamaan omaa mielipidettään siitä, mitä he kuulevat ja näkevät. – – Neekeri on
luonteeltaan iloinen, jopa niin ylen määrin iloinen, että meikäläisissä oloissa tuskin lapsetkaan
hänelle tässä vertoja vetävät. Hän elää ja ajattelee kullakin kerralla ainoastaan sitä aikaa,
mitä hän milloinkin parhaillaan viettää; ei hän muistele entisyyttä eikä huolehdi tulevaisuudesta.
Pilanteossa ja hyödyttömässä, joutavassa juttelussa hän mieluimmin kuluttaa aikaansa,
ja jos hän on iloisella tuulella, niin unohtaa hän lähimmätkin huolensa ja puutteensa ja osaa
kyllä saada iloa ja hauskuutta toimeen puutteellisissakin oloissaan. Hän on lapsenkaltainen
aistillisissa haluissansa, pintapuolinen ja huikentelevainen."
Ote teoksesta Kuvauksia maailman kansoista, suomeksi toimittanut Herman Niemi (1909)

a) Mitä rasismille ominaisia piirteitä kuvauksessa voidaan havaita?
b) Pohdi, miksi afrikkalaisia kuvattiin 1900-luvun alussa lainauksen osoittamalla tavalla.
Vastaa kirjan sivujen 14-21 ja 116-117 avulla.

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Kertaus 1. osion käsitteistä

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

1. Jared Diamondin mukaan
a) innovaatiot leviävät tehokkaimmin merireiteillä
b) raaka-aineilla ei ole merkitystä kulttuurin kukoistukselle
c) alueen menestyksen kannalta on keskeistä alueen itä–länsi-akselin pituus
d) Amerikalla oli selkeä kilpailuetu ajanlaskun alussa verrattuna Eurooppaan.

2. Syklisessä aikakäsityksessä
a) ajalla on selkeä alku ja loppu
b) aika on loppumaton
c) aikataulut ovat tärkeitä
d) uskonto on usein kristinusko.

3. Ihmisten välisestä viestinnästä on sanatonta viestintää
a) 25 %
b) 45 %
c) 65 %
d) 75 %.

4. Oman kulttuurin arvostaminen ja sen pitäminen muita parempana on
a) eurosentrismiä
b) etnosentrismiä
c) etnoromantiikkaa
d) ekonometriaa.

5. Toiseuden käsitteen loi kulttuurintutkija
a) Edward Said
b) Jared Diamond
c) Samuel Huntington
d) John Locke.

6. Vähemmistökulttuurin sulautumista valtakulttuurin kuvataan termillä
a) akkulturaatio
b) relativismi
c) segregaatio
d) assimilaatio.

7. Marshall McLuhanin käsitteessä maailmankylä keskeistä oli
a) väestönkasvu
b) tekniikan kehittymisen vaikutukset
c) kulttuurien eriytyminen
d) siirtolaisuuden voimistuminen.

8. Kulttuurien törmäyksen mallin loi
e) Edward Said
f) Jared Diamond
g) Samuel Huntington
h) John Locke.

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Yo-koekysymys, kevät 2014.

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Miten etnosentriset asenteet vaikuttivat alkuperäisväestön ja siirtomaavallan kohtaamisessa
valitsemallasi kulttuurialueella tai maassa imperialismin päätösvaiheessa 1900-luvulla?

Kirjaudu sisään lähettääksesi tämän lomakkeen

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä