Ennakko-/välitehtävät
1.-tapaaminen (1.11.2021)
5.-tapaaminen (8.12.2021)
Missä ohjelmointia on?
- Mitä ohjelmoituja asioita eli tietokoneita ja tietokoneilla/tietokoneohjelmien välityksellä toimivia laitteita, palveluita, ympäristöjä yms. käytät ja havaitset arjessasi? Kirjoita muistiin vapaamuotoisia havaintoja esim. parin päivän ajalta. Palauta havaintosi vieressä olevaan palautuskansioon.
2.-tapaaminen (4.11.2021) (Koneoppimista koulumaailmaan, Musica Boombox)
- Luento-osuuteen (klo 15-16) osallistuminen (stream tai läsnä) Linkki Moniviestimeen (Polkuavain: DigipedDE2021) sekä
- jompikumpi vaihtoehto:
- Hands-on-osuus (klo 16-18) läsnä tai
- Luento-osuuden pohjalta pohdiskeleva teksti (n. 1 sivu) peda.net-palautuskansioon. Apukysymykset: Mitä koneoppiminen tarkoittaa? Millaisilla tavoilla se on ajankohtainen yhteiskunnallinen ilmiö? Miten mielestäsi sitä olisi hyvä/voisi käsitellä koulumaailmassa?
3.-tapaaminen (15.11.2021)
- Tehtävänanto: Ohjelmoinnin_(moni)lukutaito_15112021.docx
4.-tapaaminen (24.11.2021)
- Tee 1-3 kpl ohjelmoinnin harjoitusta: https://hourofcode.com/us/fi/learn
(valitse/kokeile sopiva taso ja aihepiiri vierittämällä sivua alas ja napsauttamalla ”Näytä tehtävät monilla kielillä”) - Pohdi ja kirjoita: Millaista harjoitusten tekeminen/ohjelmointi sinulle oli? Millaisina näet omat ohjelmointitaitosi ja niissä kehittymisen tarpeet? Missä onnistuit, mikä oli hankalaa?
- Palauta muistiinpanosi (n. ½ tekstisivua) Peda.net-palautuskansioon ennen tapaamiskerran alkua
5.-tapaaminen (8.12.2021)
--
6.-tapaaminen (15.12.2021)
--
7.-tapaaminen (10.1.2022 - huom. palautus 17.1. mennessä)
- Lue artikkeli ohjelmoinnin yhdistämisestä eri oppiaineisiin alkuopetuksessa: Fagerlund & Roos (2020) Motivoivaa ja tavoitteellista oppimista ohjelmointiympäristöjä hyödyntäen.pdf.
- Selaile myös Innokas-verkoston monialaisia oppimateriaaleja: https://www.innokas.fi/materiaalit/ (esim. "Innostu ja innovoi -projektiesimerkit")
- Ideoi lukemasi ja selailemasi pohjalta, miten ohjelmointia voisi yhdistää eri oppiaineisiin/ilmiöiden opiskeluun. Kuvaa 3-5 opetusesimerkkiä (ohjelmointiympäristö, oppiaine/teema/sisällöt, työtavat, muita tarpeellisia tietoja).
- Palauta kuvauksesi opetusesimerkeistä Peda.net-palautuskansioon
- Kerätään lisäksi toisillemme ”ideaseinä”: kirjaa opetusesimerkkisi lyhyesti/otsikkotasoisesti Padletiin: https://padlet.com/janne_fagerlund/24adja1v8s49grsp