Suomen ortodoksisen kirkon historiaa

Suomen ortodoksisen kirkon historia

Tekstin lähde: ort.fi
Kuvat: ortoboxi.fi

Suomeen ortodoksisuus on saapunut idästä. Kiovaan oli perustettu piispanistuin 990-luvulla ja sieltä ortodoksinen kristillisyys levisi sekä pohjoiseen että itään. Novgorodin pohjoisille alueille, kuten Karjalaan ja itäiseen Suomeen, kristinusko levisi 1100-luvulla.


















Keskusseuduille rakennettiin kirkkoja ja erämaahan muodostui 1300-luvun lopulta alkaen pieniä erämaaluostareita. Aktiivisemmin kristillinen usko alkoi juurtua näille seuduille 1400-luvun lopulla.














Tässä edesauttoi myös Venäjän kirkollinen itsenäistyminen. Moskovan patriarkaatti erosi Konstantinopolin patriarkaatin alaisuudesta vuonna 1448.

1500-luvun lopun ja 1600-luvun alun sodissa Karjalan läntiset osat jäivät osaksi Ruotsin valtakuntaa. Tämä oli takaisku kirkon kehitykselle. Laatokan stolbovan rauha.jpgKarjalan palattua osaksi Venäjää 1700-luvun alussa ortodoksinen usko alueilla elpyi.




Samalla alkoi jo vuosisatoja aiemmin perustetun Valamon luostarin kukoistusvaihe, jolla oli suuri merkitys ortodoksisuuden juurtumiselle Karjalaan ja Suomeen.












Suomi osaksi Venäjää

Katso video Suomen sodasta, jonka seurauksena Suomi liitettiin osaksi Venäjää:
Suomen autonomian ajan alkaminen.

Teksti

Suomen sota 1808-1809 päättyi Haminan rauhaan.

Suomi liitettiin Venäjään ja Suomen asema omana kansakuntana tunnustettiin.

Tsaari Aleksanteri I myönsi Suomelle autonomian eli sisäisen itsehallinnon.
Ortodoksit olivat vähemmistö.

Ortodoksisten seurakuntien toiminta oli vaikeaa, sillä ortodoksit asuivat hajallaan.

Vain Laatokan pohjoispuolella oli pitäjiä, joissa ortodoksit olivat enemmistönä.

 

Ortodoksien määrä kasvoi nopeasti, sillä kaupunkeihin saapui Venäjältä virkamiehiä, sotilaita ja kauppiaita.

Kaupunkien ortodoksisen seurakunnat olivat venäjänkielisiä.

Uusia seurakuntia perustettiin mm. Turkuun, Joensuuhun, Kuopioon ja Vaasaan.
Uuteen suuriruhtinaskunnan pääkaupunkiin, Helsinkiin, rakennettiin myös kirkkoja, kuten suuri Uspenskin katedraali.

Suomen kirkollinen hallinto järjestettiin ensin osana Pietarin hiippakuntaa. Vuonna 1892 perustettiin itsenäinen Suomen ja Viipurin arkkipiispanistuin, josta tuli samalla ensimmäinen Suomen ortodoksinen piispanistuin.


Suomella oli oma lainsäädäntö, joka perustui edelleen Ruotsin lakiin. Laki suosi luterilaista enemmistöä.

Esimerkiksi:
-Ortodoksit eivät päässeet valtion virkoihin

-Uusia luostareita ei saanut perustaa

-Kirkollisia kouluja ei saanut perustaa

-Julkiset uskonnolliset kulkueet ja toimitukset olivat kiellettyjä.

 

Papisto osasi suomea vaihtelevasti. Mm. kansanopetus jäi heikoksi.

Venäjän kirkon piispainkokous, Pyhä synodi määräsi, että evankeliumi tuli lukea suomeksi.

Karjalan seurakunnat vaativat kokonaan suomenkielisiä palveluksia. Tästä annettiin määräys v. 1865.
Taipaleen seurakunnassa Liperissä aloitettiin ensimmäisenä suomenkielisten jumalanpalvelusten toimittaminen. Ilomantsi ja Sortavala seurasivat perässä.


Venäjällä heräsi kiinnostus lähetystyöhön.

Pietarin ja Petroskoin hengellisissä seminaareissa aloitettiin suomen kielen opetus.
Opettaja Tuomas Friman ryhtyi suomentamaan ortodoksista kirjallisuutta.

 

Lasten opetus oli pitkään kirkon vastuulla.

Ortodoksisella puolella taso oli todella heikko.

Ensimmäiset alkeiskoulut perustettiin vasta 1840-luvulla ja ne olivat lähinnä venäjänkielisiä.

Suomen senaatti antoi v. 1866 kansakouluasetuksen: Koulut ei enää ole kirkon valvonnassa.
Kaikki ortodoksiset seurakuntakoulut muuttuivat suomenkielisiksi, vaikka muutosta paikoin vastustettiin.


Kansallisuusaate nousi voimakkaasti Suomessa ja Venäjällä 1800-luvulla.

Venäjällä haluttiin lujittaa valtion yhtenäisyyttä ja venäläistää vähemmistökansojen alueita, kuten Suomea.

Panslavismi = ajatus kaikkien slaavien yhteenliittymisestä, venäläinen kansallisuusaate.

Kirkkoa käytettiin yhtenä välineenä, sillä ortodoksisuuden ja venäläisyyden katsottiin kuuluvan yhteen.

Karjalan tilanteeseen päätettiin puuttua jopa valtiollisten toimien kautta, sillä siellä suomalaismieliset ja venäläismieliset tahot kävivät kovaa kamppailua siitä, kenelle karjalaiset kuuluivat.


suuriruhtinaskunnan rajatp.jpg



Kappalaeen tiivistelmä venäjäksi

27. Время автономии Финляндии
Швеция и Россия воевали в Финской войне в 1808‐1809 годы, при этом Россия захватила Финляндию
себе. Россия признала, что Финляндия является своей нацией и Финляндия стала великим
княжеством России. Финляндия была автономной, то есть она была частью России, но она могла
самостоятельно решать многие свои дела и имела свои законы.
Во многих частях Финляндии православные были меньшинством среди лютеран, но в некоторых
краельских приходах православных было больше. Во время автономии количество православных
увеличилось от 3000 до 60 000 человек, особенно когда Выборгскую губернию присоединили к
Финляндии.
В финских городах были основаны новые приходы, так как в городах появились русские
православные чиновники, торговцы и солдаты. Новые приходы были основаны в Турку, Ваасе,
Куопио и Йоэнсуу. По той же причине в 1868 году в Хельсинки был построен Успенский собор.
Поскольку собственные законы Финляндии были созданы во времена правления Швеции, они и
далее больше прав давали лютеранскому населению. Так поднялся вопрос о положении
православных, как меньшинства. У православных, например, не было возможности занимать
государственные посты. Кроме этого внимание обратили на то, что православные попы не владели
финским языком и обучение в народных школах, которые действовали при православных приходах,
было плохим.
Святой синод русской церкви (собрание епископов) решил, что евангелие на территории Карелии
следует читать на финском языке. Позднее приходы стали требовать, чтобы всё богослужение
проводили бы на финском языке, потому что прихожане не понимали русский. Такое решение было
принято в 1865 году.
Синод хотел улучшить положение православных в Финляндиии и для этого в духовных академиях
Петербурга и Петрозаводска начали будущим попам преподавать финский язык. Преподаватель
финского языка Туомас Фриман принялся переводить духовную литературу на финский язык.
Школьное образование Финляндии содержала лютеранская церковь. В школе учили чтению, письму
и религии. В православных приходах положение было хуже. Первые школы были основаны только в
1840‐е годы. В 1866 году школьное образование было отделено от церкви и школы стали финно‐
язычными. Синод сопротивлялся этому.
В конце 1800‐х годов сильно начала распространяться национальная идея. Россия хотела укрепить
единство государства и начала применять меры в частности с помощью церкви. Православие
считалось частью русскогой нации. Финляндия же мечтала о своём государстве. Взгляды были
противоположными.
Когда Финляндия стала независимой в 1917 году, связи финских православных с русской церковью
оборвались. В России церковь начала подвергаться гонениям со стороны коммунистического
правления. В независимой Финляндии всё русское стали принимать как угрозу и православие стали
считать признаком принадлежности к русской нации. Для церкви наступили тяжёлые времена.

Ortodoksinen kirkko autonomisessa Suomessa

 

Ruotsi ja Venäjä sotivat vuosina 1808-1809 Suomen sodan, jossa Venäjä valloitti Suomen. Venäjä tunnusti Suomen olevan oma kansakuntansa ja Suomesta tuli Venäjän suurruhtinaskunta. Suomi oli autonominen, eli se oli osa Venäjää, mutta se pystyi määräämään paljon omista asioistaan ja lainsäädännöstään.

Suurimmassa osassa Suomea ortodoksit elivät vähemmistönä luterilaisten keskuudessa, mutta muutamissa Karjalan pitäjissä ortodoksit olivat enemmistönä. Autonomian aikana ortodoksien määrä kasvoi 3000:sta 60 000:een, mm. Viipurin läänin Suomeen liittämisen myötä.

Suomen kaupunkeihin perustettiin uusia seurakuntia, sillä kaupunkeihin tuli ortodokseja venäläisten virkamiesten, kauppiaiden ja sotilaiden myötä. Uusia seurakuntia perustettiin mm. Turkuun, Vaasaan, Kuopioon ja Joensuuhun. Helsingin Uspenskin katedraali rakennettiin samasta syystä v. 1868.

Koska Suomen oma lainsäädäntö oli Ruotsin ajan perintöä, se suosi edelleen luterilaista väestöä. Niinpä ortodoksien vähemmistöasema nousi esiin. Ortodokseilla ei esim. ollut mahdollisuutta päästä valtion virkoihin. Lisäksi kiinnitettiin huomioita siihen, että ortodoksipapit eivät osanneet suomen kieltä ja että ortodoksiseurakunnissa kansanopetus oli huonossa tilassa.

Venäjän kirkon pyhä synodi (eli piispojen kokous) päätti, että evankeliumit oli luettava Karjalan alueella Suomen kielellä. Myöhemmin seurakunnat ryhtyivät vaatimaan, että koko jumalanpalvelus pitäisi pitää suomeksi, koska seurakuntalaiset eivät ymmärtäneet venäjää. Tästä tehtiin päätös vuonna 1865.

Synodi halusi parantaa ortodoksien tilannetta Suomessa ja niinpä Pietarin ja Petroskoin hengellisissä akatemioissa ryhdyttiin opettamaan tuleville papeille myös suomen kieltä. Suomen kielen opettaja Tuomas Friman ryhtyi myös kääntämään hengellistä kirjallisuutta suomeksi.

Suomen koululaitos oli luterilaisen kirkon ylläpitämä. Kouluissa opetettiin lukemaan ja laskemaan sekä uskontoa. Ortodoksiseurakunnissa tilanne oli huonompi. Ensimmäiset koulut perustettiin vasta 1840-luvulla. Vuonna 1866 koulujärjestelmä irrotettiin kirkosta ja koulut muuttuivat suomenkielisiksi. Synodi vastusti tätä.

1800-luvun lopulla kansallisuusaate nousi voimakkaasti esiin. Venäjä halusi vahvistaa valtion yhtenäisyyttä ja aloitti toimet, joissa kirkko oli yksi väline. Ortodoksisuus nähtiin osana venäläisyyttä. Suomessa taas haaveiltiin omasta valtiosta. Näiden tahojen näkemykset olivat siis päinvastaisia.

Elävä arkisto: Rauhankappelin vihkiäiset vuonna 1913.

Video: Vihattu tsaari Nikolai II vierailulla Suomessa.

Hovimäen aikaan - Millaista Suomessa oli mm. 1800-luvulla? Videoita Youtubessa