Ohjelmoinnin oppimispolku



Ohjelmoinnin oppimispolun mukaisesti luokilla 3-6 käytetään ohjelmoinnissa pääasiassa Code.org-palvelun kursseja 2-4 sekä Scratchiä. Painopiste siirtyy valmiista harjoituspohjista kohti omaa tuottamista. Oppilas ideoi, suunnittelee ja toteuttaa ohjelman Scratchillä ohjelmoiden. Käsityön yhteydessä voidaan käyttää lisäksi ja Micro:bit- ja mBlock -ohjelmointiympäristöjä omien laitteiden ja robottien ohjelmoinnissa.

OPS2014 ja ohjelmointi:
  • Tieto-ja viestintäteknologiaosaaminen L5 luokilla 3-6:

    • ”Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.” (sivu 157)

  • Matematiikka luokilla 3-6:

    • ”T14 innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä.” (sivu 235)

    • ”S1 Ajattelun taidot: Suunnitellaan ja toteutetaan ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.” (sivu 235)

    • Arvosana 8 matematiikassa 6. luokan päätteeksi: ”Oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman graafisessa ohjelmointiympäristössä.” (sivu 239)