ZKU3.1 Median maailma
Kuvitettu tarina Libreofficella.
Voit käyttää Writeria tai Impressiä.
Libreoffice impress (esitys) ohjeet
Tee näyttävä ohjetaulu atk-luokan käyttösäännöistä.
- Pöytiä ei saa siirrelllä!
- Koneita ei saa siirrellä!
- Koneiden johtoja ei saa tarpeettomasti irroitella!
- Jos huomaat päätteessä vikaa, niin ilmoita siitä heti tunnin alussa, ettei korjauskulut mene sinun piikkiisi!
- Älä riko näppiksiä, hiiriä tai muuta välineistöä! (Korjauskulut laskutetaan syylliseltä.)
- Luokan ikkunoita ei saa aukoa!
Töiden palautus
Luo merkintä-toiminnolla voi kirjoittaa suoraan vastauksen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
Animaatio
- Käsikirjoitus
- Toteutustapa (tietokone kuvat, käsin piirretyt, nuket jne)
- Kuvissa liikkeen pitää edetä tosi vähän ja kuvia pitää tehdä paljon
- Tietokoneissa on Windows Movie Maker
- Kuvat janalle, säädä kesto, lisää otsikot, tekstit ja ääni
- Renderöinti
Tallennus
Ohjeet
Paint.Net
editohje_moviemaker2.pdf
Tilaustyöt, julisteet, mainokset ym.
Valmis työ kannattaa ottaa talteen myös omaan kuvakansioon.
ZKU3 Median Maailma
8. tai 9. luokka
Kokeillaan erilaisia kuvakerronnan muotoja: kuvitusta, sarjakuvaa ja liikkuvaa kuvaa. Tutustutaan valokuvauksen perusteisiin ja tehdään pienimuotoisia kuvausharjoituksia videokameralla. Arvioidaan ja tulkitaan median kuvia ja niiden käyttöä. Mahdollisuuksien mukaan kokeillaan kuvaviestintää käytännössä kouluvuoden tapahtumiin ja projekteihin yhdistäen. Myös yhteistyö äidinkielen kanssa on mahdollista.
Liikkeen kuvaaminen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
Vastamainos
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
Kuvamanipulaatioiden palautus
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
6. Vastakohtakuvat
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään.
Kuvaustehtävät
7. Liikkeen kuvaaminen
a) Ota kameralla liikkeestä yhdestä hetkestä "pysähtynyt" kuva. ( kohde liikkuu, kamera on paikallaan)
b) Ota kuva niin, että seuraat kameralla liikettä.
c) Etsi netistä "pysähtyneestä" liikkeestä kuva
d) Etsi kuva, jossa kamera on seurannut liikettä
Talleta kaikki kuvat omaan kuvagalleriaasi ja palauta ne myös palautuskansion kautta.
6. Etsi kuvan aiheeksi vastakohtia:
vanha – nuori
pehmeä – kova
karhea – sileä
hento – vahva
pyöreä – särmikäs
räikeä - harmoninen
valoisa – pimeä
arvokas – arvoton
turvallinen - turvaton
iso – pieni
lempeä – julma
leikkisä- vakava
Kuvaa 3 - 5 vastakohtaa
Voit keksiä itse lisää!
5. Kuvakoot
- Kuvakoot
ELK = erikoislähikuva, kuvaa kohteen erityisen läheltä, esim. jokin yksityiskohta, kuten silmä
LK = lähikuva, esim. ihminen kuvattuna niin, että kuvassa näkyvät pää ja hartiat
PLK= puolilähikuva, ihmistä kuvattaessa kuvarajaus päästä rintaan
PK= puolikuva, kuvaan on rajattu esim. ylävartalo päästä lantioon
LPK= laaja puolikuva, kuvarajaus päästä polviin
KK= kokokuva, kuvarajaus päästä varpaisiin
LKK= laaja kokokuva, rajauksessa jätetään väljästi tilaa henkilön ympärille
YK= yleiskuva, kuvaa ihmisen ympäristöineen
- Harjoittele kuvaamalla ainakin kuusi erilaista kuvakokoa!
4. Olet ehkä kuullut neuvon, ettei pidä ottaa kuvia vastavaloon. Kokeile, miten tämän säännön rikkominen vaikuttaa. Kuvaa siis kohteesi siten, että voimakkain valo tulee sen takaa.
3. Kokeile samaa myös toisinpäin eli yritä saada iso kohde näyttämään pienemmältä.
2. Kuvaa jotain pientä siten, että saat sen näyttämään todellista suuremmalta.
1. Käydään ensin yhdessä läpi kameran toimintojen ja kuvaamisen perusjuttuja.
Tehtäviä
3. Median pelisäännöt
http://kauppakamari.fi/lautakunnat/men/sovellettavat-saannot/
http://www.mediakasvatus.fi/materiaali/kuvauslupa
http://www.laki24.fi/aihe/1607/
http://www.nikkemedia.fi/ivailu/sivut_ex/fotopykalat.pdf
http://www.tekijanoikeus.fi/wp-content/uploads/2015/03/kopiraitti-esite.pdf
http://www.operight.fi/artikkeli/omat-tyot/oppilaiden-teosten-kayttaminen
2. Mitä on media?
Pienissä ryhmissä pohditaan: mikä kaikki on mediaa?
Median tunnuspiirteitä:
- Mediaa käyttää suuri joukko ihmisiä.
- Media on jaettu, vaikuttaa esim. kielenkäyttöön ja jokapäiväisiin kokemuksiin.
- Mediakokemus on yleensä yksityinen.
- Tuottaminen edellyttää teknologiaa.
- Jatkuvasti kehittyvää