Toimintakertomus 2022-2023

Lukuvuodesta 2022-2023

Lukuvuonna 2022-2023 henkilöstö lisääntyi tuntiopettaja Elina Sipilällä. Hän opetti kaikkia luokkia niin, että saimme jaettua yhdysluokkia.Tämä toi ison avun oppilaille. Lisäksi meillä oli kieliavustajana Taina Sihvonen.
Muutoin henkilökunta pysyi samana kuin edellisena vuonna.

Opetus tapahtui yhdysluokissa, 3.-4. luokassa oli23 ja 5.-6. luokassa 27 oppilasta, eli melko suuret yhdysluokat. Luokat saimme hienosti jaettua saamamme tuntiopettajan avulla. Lisäksi meillä on kolme koulunkäynnninohjaajaa jotka hoitavat myös iltapäivätoiminnan koulullamme.

Opetus ja opetusjärjesetlyt:
Koulun tekemät retket, erityispäivät ja muut kouluarjesta poikkeavat päivien sisällöt löytyvät kohdasta -Opetus ja koulun ulkopuolinen opetus ja eritysipäivät LV 22-23.
Yhteisiä koko koulun teemapäiviä pidettiin useita. Syyslukukauden aikana oppilaat jaettiin ryhmiin, niin että
jokaisessa ryhmässä oli oppilaita jokaiselta luokalta.
Ryhmät työskentelivät mm viikolla 42 monialaisen oppimiskokonaisuuden aiheissa. Viikko oli onnistunut ja monipuolinen, aiheena oli kierrätys ja jätteen käsittely.Viikko huipentui oppilaiden järjestämään kirpputoriin.
Ryhmiä käytettiin myös yhteisten sääntöjen suunnittelussa esim välituntien jalkapallosäännöistä päättäminen.
Koulun tämän lukuvuoden tavoite oppilaiden osallisuuden lisääminen ja sitä saatiin tämän kautta parannettua. Oppilaiden pyynnöstä tätä yhteistoimintaa lisätään tulevana lukuvuonna.
Viidennen ja kuudennen luokan oppilaat järjestivät pullikset kaksi kertaa lukuvuoden aikana.
Kummioppilaiden toimintaa saatiin myös jonkin verran lisättyä, sitä on laajennettava tulevana lukuvuonna, niin että 5. ja 6. luokkalaisilla on omat kummioppilaat ja yhteistä toimintaa heidän kanssaan useammin esim joka toinen viikko yhteinen tunti.
Kulttuurikasvatusohjelmaa ja yrittäjyysohjelmaa toteutettiin lukuvuoden aikana. Yrittäjäkasvatusohjelmaa voisimme lisätä koulun sisäisillä toiminnoilla tulevana lukuvuonna, mm koulunkirjaston hoito.

Oppimisen, kasvun ja hyvinvoinnintuki:
Laaja-alaisen erityisopettajan työ on ollut tärkeää ja työ on sujunut hienosti ja tukea on voitu muuttaa ja muokata nopeastikin tarvittaessa.
Kouluterveydenhoitajan ja koulupsykologin apua on saatu tarvittaessa, mutta varsinkin koulupsykologia olisi hyvä tavata koululla useamminkin jos vain aikatauluihin sopii.
Koulukuraattorin vaihtuminen kesken lukuvuoden oli harmillista. Koulukuraattoria kaivataan enemmän luokkien arkeen näkyvänä osana, oppilaille tutuksi. Tulevan lukuvuoden TUVU työskentelyn toivotaan tuovan tähän apua.
Yhteisöllisen oppilashuollon toimintaan toivotaan enemmän yhteisiä keskusteluhetkiä. Tänä vuonna tehty kyselyt oppilaille/opettajille ja tuloksista keskusteltu tapaamisissa, mutta tämä ei ole antanut luokanopettajille juurikaan mitään, vaikka muu oppilashuoltohenkilöstö on kokenut tapaamiset ja kyselyjen tulokset hyvinä väylinä kuulla miten luokilla menee.
Koulun piha-alue ja ympäristö antavat hienot puitteet ulkoliikunalle ja oppimiselle kaikkina vuodenaikoina. Mahdollisuutta on myös käytetty monipuolisesti kaikkien luokkien kanssa. Digitaalisessa oppimisympäristössä haasteensa tuo koulun sisäinen verkko.

Oppilaskunnan hallitus kokoontui n kerran kuukaudessa luokanopettaja Tarja Ollikaisen johdolla. Hallitus järjesti erilaisia tapahtumia oppilaiden ja henkilökunnan iloksi.

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan antamana painopistealueena ollut ICT-infrastruktuurin ja pedagogiikan kehittäminen.Digitutoropettaja Linda Nekkulan apu on ollut korvaamaton tämän tavoitteen kanssa. Paljon on vielä tehtävää ja kehitettävää. Tulevana lukuvuonna kuudeluokkalaisille tulevat omat koneet auttanevat omalta osin tämän tavoitteen saavuttamisessa.
Koulun omana kehittämiskohteena oli osallisuus ja vaikuttaminen ja tässä päästiin hyvälle alulle tehtyjen Viiriyhmien, oppilaskunnan hallituksen ja kummioppilaiden avulla.
Koulun omassa arviointipäivässä esille nousivat mm opettajien perehdyttäminen OPS:iin huoltajien mukaan saaminen koulun kehittämiseen. Tulevan lukuvuoden resirssit huolettavat opettajia. Kehittämiskohteiksi tulevalle lukuvuodelle otettiin TUVU ja uuden henkilökunnan käytänteiden tekeminen.

Yhteistyötä teimme edellisten vuosien tapaan seurakunnan kanssa, yhteistyö on sujuvaa ja monipuolista. Huoltajat ja isovanhemmat osallistuivat koululla järjestettyihin juhliin ja kodin ja koulun päivään.

Kerhoina oli robotiikkakerhot,kädentaiojen kerho ja pienemmille oli 4H toiminnan järjestämä kerho.
Kerhotoimintaa olisi hyvä saada enemmänkin koulupäivien jälkeen.

Koululaisten iltapäivätoiminta jatkui edellisten vuosien tapaan. Toiminta oli monipuolista.