Tieto- ja viestintäteknologia

Tieto- ja viestintäteknologia opetussuunnitelmassa - tiivistelmä

Tieto- ja viestintäteknologia on oppimisen kohde ja väline.

1) Oppimisen kohteena:

  • Oppimisen tavoitteet ja sisällöt kuvataan TVT-OPSissa.
  • Vuosiluokittain opittavat taidot tukevat TVT:n käyttämistä oppimisen välineenä.

2) Oppimisen välineenä:

Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään oppimisen välineenä kaikilla vuosiluokilla, eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä muussa koulutyössä.

Tieto- ja viestintäteknologia on yksi laaja-alaisen osaamisen alue.

Oppilaita ohjataan käyttämään tvt-taitojaan

  • omien tuotosten laadinnassa,
  • tiedonhallinnassa,
  • tutkivassa ja luovassa työskentelyssä,
  • vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa,
  • oman oppimispolun ja oppimishistorian rakentamisessa sekä
  • vertais- ja itsearvioinnissa.

Tieto- ja viestintäteknologian tavoitteet vuosiluokilla 1 - 9

Tavoitteena on, että oppilas oppii laaja-alaisten oppimiskokonaisuuksien ja eri oppiaineiden opiskelussa tarvittavat TVT-taidot.
Tavoitteena on, että oppijan ajattelun ja oppimisen taidot kehittyvät TVT:n avulla.

Oppilas
  • ymmärtää tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita sekä keskeisiä käsitteitä.
  • osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.
  • osaa käyttää tvt-taitojaan tutkivassa ja luovassa työskentelyssä.
  • harjoittelee tieto- ja viestintäteknologian käyttöä vuorovaikutuksen, verkostoitumisen ja vertaisoppimisen välineenä.
Jyväskylässä painottuvat seuraavat tavoitteet:

vuosiluokilla 1 - 2 oppilas
  • oppii tvt:n käyttö- ja toimintaperiaatteita ja ymmärtää keskeisiä käsitteitä
  • harjoittelee oman oppimisensa dokumentointia
  • ottaa kasvun kansion käyttöön aikuisen tukemana
  • käyttää mediasisältöjä turvallisesti.
vuosiluokilla 3 - 6 oppilas
  • oppii asettamaan omia oppimistavoitteitaan, dokumentoimaan omaa oppimistaan "kasvun kansioksi" ja arvioimaan omaa oppimistaan tvt:n avulla
vuosiluokilla 7 - 9 oppilas
  • oppii käyttämään pilvipalveluja yhteisöllisenä työvälineenä
  • oppii jakamaan tuotettuja sisältöjä turvallisesti omalle oppimisverkostolle.

Tieto- ja viestintäteknologian sisällöt vuosiluokilla 1 - 2

Oppilas 1. - 2. lk

TVT:n laaja-alaisen osaamisen painotukset vuosiluokilla 1 - 2

Osaa käyttää itsenäisesti tablettia (käynnistäminen, sulkeminen, verkkoon kirjautuminen ja sovellusten/ohjelmien sulkeminen kosketusnäytön perustoiminnot)

  • osaa käyttää selainta
  • osaa ottaa kuvan/videokuvaa
  • tutustuu tekstinkäsittelyn alkeisiin ja harjoittelee näppäimistön käyttöä
  • käyttää oppimispelejä
  • tutustuu netikettiin
  • ymmärtää mediasisältöjen ikärajat ja turvallisen käytön
  • erottaa faktan, fiktion ja mainokset muusta aineistosta
  • tutustuu ohjelmointiin yksinkertaisten toimintaohjeiden ja leikkien avulla, esimerkiksi
    • piirtäminen tai liikkuminen ohjeiden mukaan
    • ehtolauseajatteluun tutustuminen (esimerkiksi "Kaikki, joilla on sinistä vaatteissa, nousevat seisomaan.")
    • välttämättä ei tarvita laitteita, mutta voi hyödyntää esimerkiksi ikätasolle sopivia robotteja ja ohjelmointiympäristöjä (esim. Bluebot, Koodaustunti)
  • dokumentoi ja tallentaa omaa oppimistaan - Kasvun kansio
  • arvioi omaa tvt-osaamistaan (esim. Oppika-kysely).

Tieto- ja viestintäteknologian sisällöt vuosiluokilla 3 - 6


TVT:n laaja-alaisen osaamisen painotukset vuosiluokilla 3 - 6

Oppilas 3. - 4. luokka

Oppilas
  • harjoittelee näppäimistön käyttöä
  • hallitsee tekstinkäsittelyn alkeet ja harjoittelee esitysgrafiikkaohjelmia
  • osaa liittää kuvan tekstiin
  • tunnistaa tietokoneohjelmien käytön periaatteita (valikot ja toimintopainikkeet)
  • hankkii ja jäsentää tietoa (selain, ohjelmat, videot, sähköiset oppimateriaalit)
  • harjoittelee tiedon säilömistä valittuun pilvipalveluun (esim. PedaNet, Office365, kts. Kasvun kansio)
  • osaa sähköpostin käytön alkeet (lukeminen, lähettäminen, vastaaminen)
  • ymmärtää turvallisen jakamisen periaatteet (mitä voi julkaista, mitä ei) ja yksityisyyden suojaamisen (Netiketti).
  • käyttää oppimispelejä
  • harjoittelee ohjelmointia
    • käyttämällä kuvakepohjaista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch Jr.)
    • käyttämällä ehto- ja toistorakenteita
    • hyödyntämällä robotiikkaa (esim. lego-robotit)
  • tiedostaa tekijänoikeudet
  • arvioi omaa tvt-osaamistaan (esim. Oppika-kysely) ja asettaa itselleen tvt-oppimistavoitteita.

Oppilas 5. - 6. luokka

Oppilas
  • osaa laatia esitelmän sähköiseen muotoon
  • osaa tallettaa tuotokset valittuun pilvipalveluun (esim. PedaNet, Office365, vrt. Kasvun kansio)
  • osaa jakaa tallentamansa materiaalin muiden kanssa (opettaja, vertaiset) turvallisesti ja harkiten (Netiketti)
  • osaa sähköpostin käytön
  • osaa käyttää koulukäytössä olevia sähköisiä ympäristöjä myös omalla laitteellaan
  • harjoittelee lähdekritiikkiä, monilukutaitoa ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta
  • tutustuu sosiaaliseen mediaan ja tiedostaa vastuunsa - fiksusti verkossa
  • käyttää oppimispelejä
  • harjoittelee ohjelmointia
    • käyttämällä kuvakepohjaista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch)
    • käyttämällä ehto- ja toistorakenteita sekä muuttujia
    • hyödyntämällä robotiikkaa (esim. lego-robotit)
    • soveltamalla aiemmin opittua, tuotoksena esimerkiksi yksinkertainen peli, seikkaileva satuhahmo, toiminnallinen robotti tai geometrinen kuvio.
  • arvioi omaa tvt-osaamistaan (esim. Oppika-kysely) ja asettaa itselleen tvt-oppimistavoitteita.

Tieto- ja viestintäteknologian sisällöt vuosiluokilla 7-9


TVT:n laaja-alaisen osaamisen painotukset vuosiluokilla 7 - 9

Oppilas 7.-8. lk

Oppilas
  • hallitsee käytössä olevat oppimisympäristöt, osaa kirjautumisen, ymmärtää tallentamisen (pilvi, kovalevy, verkkolevy).
  • käyttää Wilmaa (lukujärjestykset, tiedotteet, viestit, kokeet, suoritukset)
  • hallitsee toimisto-ohjelmien peruskäytön (tekstiasiakirja, taulukkolaskenta, esitysgrafiikka)
  • osaa omalla laitteellaan kirjautua koulun verkkoon ja käyttää tarjottuja ohjelmia.
  • ymmärtää verkkorakenteen (koulun sisäinen oppilasverkko, omat mobiililittymät,)
  • osaa sähköpostin käytön (lukeminen, lähettäminen, vastaaminen, liitetiedostojen liittäminen viestiin, liitetiedostojen vastaanottaminen, yhteystietolistojen ylläpito, kansioiden hallinta)
  • ymmärtää sosiaalisessa mediassa esiintyvät riskit ja osaa minimoida ne
    • osaa jakaa tietoa hallitusti halutulle ryhmälle ts. ymmärtää julkisuusasetukset käyttämissään ympäristöissä
    • osaa hyödyntää sosiaalisen median tarjoamia työkaluja koulutyössään
    • osaa kommentoida, antaa palautetta ja vastaanottaa palautetta (Netiketti)
  • toimii vastuullisesti ja noudattaa hyviä tapoja (Netiketti)
  • harjoittelee ohjelmointia
    • tutustumalla johonkin ohjelmointikieleen (esim. Python)
    • käyttämällä ehto- ja toistorakenteita sekä muuttujia
    • kehittämällä algoritmista ajattelua soveltamalla matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemisessa
    • soveltamalla aiemmin opittua, tuotoksena esimerkiksi yksinkertainen peli, toiminnallinen robotti tai matemaattisen ongelman ratkaiseva ohjelma
    • soveltamalla ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin käsityössä
  • harjoittelee digitaalista kuvankäsittelyä ja videoeditointia
  • arvioi ja jäsentää omaa Kasvun kansiotaan
  • arvioi omaa tvt-osaamistaan (esim. Oppika-kysely tai Tiviittori) ja asettaa itselleen tvt-oppimistavoitteita.

Oppilas 9lk.

Oppilas
  • osaa vertailla erilaisia ohjelmia ja löytää omat suosikkinsa
  • hallitsee toimistotyökalujen peruskäytön (tekstiasiakirja, taulukkolaskenta, esitysgrafiikka)
    • osaa etsiä työtä helpottavia ratkaisuja ohjelmista (esim. automaattinen sisällysluettelo, sivunnumerointi)
  • arvioi ja jäsentää omaa Kasvun kansiotaan
  • osaa valita käyttötarkoitukseen sopivan työkalun
  • osaa käyttää ohjelmien sisään rakennettuja ohjeita tai etsiä ratkaisuja itsenäisesti ongelmatilanteissa
  • tunnistaa eri ohjelmien yhteisiä toimintaperiaatteita ja osaa hyödyntää näitä uusiin ohjelmiin tutustuessaan
  • osaa ohjelmoida
    • käyttäen jotakin ohjelmointikieltä (esim. Python)
    • käyttämällä ehto- ja toistorakenteita sekä muuttujia
    • soveltamalla aiemmin opittua, tuotoksena esimerkiksi yksinkertainen peli, toiminnallinen robotti tai matemaattisen ongelman ratkaiseva ohjelma
  • kehittää algoritmista ajattelua soveltamalla matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemisessa
  • osaa kuvankäsittelyn ja videoeditoinnin perusteita
  • ymmärtää tekijäinoikeuksien perusteet ja osaa kunnioittaa niitä
  • tiedostaa omaa mediapersoonaansa ja mediamakuaan
  • arvioi omien tvt-oppimistavoitteidensa toteutumista.