Matkapäiväkirja: Latvia syksyllä 2022

Unohtumaton matka Latviaan

Sunnuntai 25.9.2022

Lähdimme sunnuntaina 25.9.2022 Kuopion lentokentältä kohti Helsinkiä, jossa meillä oli edessä koneen vaihto jotta voisimme jatkaa matkaa kohti Riikaa. Sää oli mieluisa lentämiseen.

Olimme noin 17.30 Riikassa, josta lähdimme minibussilla Jelgavaan. Siellä tapasimme meidän host-perheemme. Lähes kaikkia jännitti tavata perheet, vaikka ne olivatkin osalle jo ennestään tuttuja. Kaikki meni onneksi hyvin ja jo pian Jelgavaan saapumisesta erkaannuimme omiin perheisiimme viettämään iltaa tai kiertämään kaupunkia.

Maanantai 26.9.2022

Saavuimme aamulla kumppanikouluumme (Jelgavas Valsts Spidolas gimnazija), jossa meille esiteltiin koulua ja pidettiin tervetuliaisseremonia.

Seremonian jälkeen kävimme syömässä koulun ruokalassa, jossa saimme valita muutamasta eri ruokalajista mitä söimme.

Täyttävän ruoan jälkeen pelasimme erilaisia tutustumisleikkejä ja lähdimme kävellen kiertämään Jelgavaa ja sen eri nähtävyyksiä. Ihastelimme nähtävyyksiä vaikka osaa väsytti käveleminen.

Koulun jälkeen host-perheemme veivät osan latvialaiseen karkkikauppaan, jossa pääsimme näkemään ja itse kokeilemaan miten karkkeja tehdään. Se oli hauskaa ja vähän jännittävää. Karkkikaupan jälkeen menimme syömään ja viettämään iltaa yhdessä.

Tiistai 27.9.2022

Saavuimme koululle 8.20 ja matkamme jatkui bussilla kohti Latvian ja Liettuan rajaa jossa meloisimme 21km. Meidät jaettiin ryhmiin ja aloitimme matkan. Maisemat olivat kauniit ja aluksi kaikki olivat virkeitä ja hyväntuulisia. Matka sujui alkuun hyvin ja reippaasti vaikka olikin kivikkoa ja kanootit jäivät aina välillä pohjaan jumiin ja meidän piti nousta kanootista liikuttamaan sitä jotta saisimme sen irti ja pystyimme jatkamaan matkaa. Puolessa välissä matkaa, kun olimme meloneet jo 4h, suurin osa oli jo väsyneitä matkan tekoon ja taukoja piti pitää useammin mutta se ei menoa haitannut ja kaikki pääsivät loppuen lopuksi määränpäähän. Aikaa meillä meni noin 7-8h.

Onneksi määränpäässä oli lämmintä lihakeittoa ja leipää, jotta saimme syödä sekä vaihtaa kuivaa vaatetta päälle.

Lähdimme takaisin Jelgavaan noin 19.30 ja olimme noin klo 21 takaisin Jelgavassa josta host-perheemme hakivat meidät kotiin ja pääsimme suihkuun ja lepäämään raskaan päivän jälkeen.

Eräs suomalainen kommentoi: Elämäni paskin reissu mutta tulipahan tehtyä.

Keskiviikko 28.9.2022

Tulimme koululle 8.45 ja aloitimme päivän esittämällä esityksiä Suomen, Latvian ja Italian luonnonsuojelutoiminnasta. Mielenkiintoisten esitysten jälkeen lähdimme bussilla kohti Riikaa.

Ensin me tutustuimme vanhaan Riikaan, jossa kävelimme ja vierailimme nähtävyyksillä.

Nähtävyyksien jälkeen lähdimme linja-autolla kohti ostoskeskusta jossa saimme vapaasti liikkua ja shoppailla, jossa myös söimme.

Ostoksien jälkeen lähdimme linja-autolla kohti merta. Meren rannalla katselimme merta ja otimme kuvia, jonka jälkeen matkamme suuntasi takaisin Jelgavaa, jossa aloitimme illanvieton koko porukalla ja pidimme hauskaa.

Torstai 29.9.2022

Tulimme koululle 8.30 ja siitä me lähdimme suoraan oppitunneille. Osalla oli kuvista ja osalla liikuntaa. Kun olimme olleet n. tunnin oppitunneilla, lähdimme suunnistamaan metsään. Jouduimme menemään bussilla koska metsä oli sen verran kaukana. Kun kaikki olivat paikalla, lähdimme metsää kohti ja siellä meillä oli erilaisia pisteitä kuten puun sahausta, erilaisia arvoituksia ja muita tehtäviä. Kun tehtävät olivat tehty, söimme metsässä nuotiolla tehtyä ruokaa.

Kun olimme syöneet, jakauduimme kahteen ryhmään sillä kaikki eivät mahtuneet samaan bussiin ja aloitimme matkan kohti Jelgavaa ja koulua. Kun kaikki olivat koululla niin koulupäivä päättyi.

Lähdimme koulupäivän jälkeen koko porukalla kiertämään erilaisia matkamuistokauppoja ja syömään.

Perjantai 30.9.2022

Aamulla 9.00 saavuimme koululle ja lähdimme kohti Terveten luonnonsuojelualuetta. Siellä kävelimme paljon ja teimme tehtäviä. Karkkien avulla arvottiin ryhmät, joiden kanssa kävimme näköalatornissa ja otimme kuvia koko Erasmusporukan kanssa. Seuraavaksi kävelimme ruokapaikalle, jossa tarjolla oli keittoa ja ruoan jälkeen latvialainen jälkiruoka. Ruoan jälkeen kävelimme vähän matkaa Tarzan-nimiseen kiipeilypuistoon. Siellä kiipeilimme noin 1.5h.

Kiipeilyn jälkeen meillä oli jäähyväisseremonia (tippa linssiin), jossa muistelemme kulunutta viikkoa ja yksitellen nimellä saimme todistuksen ja lahjan.

Seremonian jälkeen menimme bussille ja bussi lähti kohti jelgavaa. Kun saavuimme koululle lähdimme siitä kylille. siellä kävimme syömässä chili pizza nimisessä paikassa koko porukalla.

Ruoan jälkeen lähdimme stadionille pelaamaan pallopelejä ja hengailemaan, jonka jälkeen vanhemmat tulivat hakemaan ja kotimatkalle pakkaaminen alkoi.

Lauantai 1.10.2022

Klo 9 kaikilla oli haikea ja hieman surullinen tunnelma kun tuli aika sanoa hyvästit Latvialaisille ja lähteä matkaamaan Italialaisten kanssa Riikan lentoasemalle. Siellä tiemme myös Italialaisten kanssa eroaisi ja lähtisimme lentämään takaisin Suomeen.