Perusopetuksen luokat 3 - 6

TVT-osaaminen 3. – 6.- luokka

Käytännön taidot ja oma tuottaminen

Vastuullisuus ja turvallisuus

Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely

Vuorovaikutus

Tekniset perustaidot

• ymmärtää digitaalisten ympäristöjen ja sovellusten käyttölogiikkaa

• osaa käyttää ja liittää tarvittavia oheislaitteita

• tunnistaa yleisimpiä tiedostoformaatteja

• osaa siirtää tiedostoja eri laitteiden ja sovellusten välillä

• harjoittelee näppäintaitoja  ja pikanäppäinkomentoja

 

Toiminta eri ympäristöissä

• käyttää digitaalisia ympäristöjä opiskelussaan tarkoituksenmukaisesti

• seuraa oman oppimisen edistymistä digitaalisessa ympäristössä

• osaa siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen ja sovellusten välillä

 

Tuottaminen

• ymmärtää kansio- ja tiedostorakenteen

• hallitsee tekstinkäsittelyn perusteet

• osaa tuottaa tekstiä eri tarkoituksiin

• osaa tallentaa ja jakaa sisältöä pilvipalvelussa

• osaa tehdä lyhyen elokuvan ja animaation

• osaa 3D- mallintaa ja 3D- tulostaa

• osaa työstää tietoa yhdessä toisten kanssa digitaalisessa toimintaympäristössä

• osaa laatia esitysgrafiikkaohjelmalla esityksen

• osaa tehdä digitaalisesti taulukon ja siitä kaavion

Vastuullisuus

• kunnioittaa tekijänoikeuksien periaatteita

• tutustuu CC- lisenssijärjestelmän periaatteisiin

• huomioi ikärajat käyttämissään sovelluksissa ja palveluissa

• harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää

• opettelee arvioimaan tiedon luotettavuutta

• tunnistaa teknologian käyttöön kuuluvia eettisiä kysymyksiä

• huomioi kestävän kehityksen ja elinkaariajattelun

 

Turvallisuus

• tiedostaa oman nettikäyttäytymisensä jättämät jäljet

• tunnistaa riskitilanteet digitaalisissa ympäristöissä ja kertoo niistä aikuiselle

• opettelee valitsemaan sisältöjä, jotka edistävät hyvinvointia

• tiedostaa verkkohuijauksen mahdollisuuden

• ymmärtää, että samaa salasanaa ei tule käyttää useassa palvelussa

 

Ergonomia

• huomioi ergonomian työskentelyssään

• jaksottaa työtänsä ja vaihtelee työasentoa

Tiedonhallinta

• harjoittelee etsimään ja hyödyntämään eri lähteistä löytämäänsä tietoa

• ymmärtää, miten verkossa oleva tieto on syntynyt

• osaa muokata tuotosta palautteen perusteella

• osaa jäsennellä tietoa

• osaa tehdä tarkennettuja hakuja

 

 Tutkiva työskentely

• osaa suunnitella ja toteuttaa teknologiaa hyödyntävän, yksinkertaisen tutkimuksen tai projektin

• osaa valita sopivan digitaalisen välineen tutkivaan työskentelyyn

 

Luova työskentely

• osaa valita monipuolisesti tarkoituksenmukaisen ympäristön työskentelylleen

Yhteisöllisyys

• osaa käyttää koulun käytössä olevia yhteisöllisiä digitaalisia ympäristöjä tarkoituksenmukaisesti

 

Osallisuus

• osaa käyttää osallisuutta edistävää digitaalista ympäristöä

• osallistuu työskentelyyn, keskusteluun ja vaikuttamiseen koulun digitaalisessa ympäristössä

• osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa koulun digitaalisessa ympäristössä

Ohjelmointiosaaminen 3. – 6. luokka

Ohjelmoinnillinen ajattelu

Tutkiva työskentely ja tuottaminen

Ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen

Looginen ajattelu ja tiedon käsittely

• järjestää, vertailee ja esittää tietoa käyttäen käsitteitä ja symboleja

• hahmottaa kokonaisuuksia sekä löytää ja kuvaa asioiden keskinäisiä yhteyksiä ja syy-seuraussuhteita

 

Ongelmien ratkaiseminen ja mallintaminen

• käyttää ongelman ratkaisuun erilaisia tapoja ja ratkaisukaavoja sekä kokeilee luoda niitä myös itse

•  arvioi ratkaisuja hyödyntäen jotakin kriteeriä, kuten toimivuus, luettavuus tai tehokkuus

 

Ohjelmoinnin käsitteet ja perusrakenteet

•  laatii täsmällisiä ja yksityiskohtaisia toimintaohjeita käyttäen toisto- ja valintarakenteita

• etsii ja korjaa virheitä toimintaohjeissa

 

Käytännön taidot

• laatii ja testaa toimintaohjeita ilman laitteita sekä ohjaa ohjelmoitavien laitteiden toimintaa algoritmeilla

• käyttää graafista ohjelmointiympäristöä ja osaa laatia sillä oman ohjelman

Yhteiskehittelyn prosessit

• kuvailee eri tavoin omia ajattelutapojaan, huomioi muiden näkökulmia sekä työskentelee sitkeästi yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi ohjelmointiprojektissa

 

Luova tuottaminen

• hyödyntää tuotoksissaan omia havaintoja, mittauksia ja antureita sekä yhdistää niihin automaatiota ja robotiikkaa

• jalostaa olemassa olevia ratkaisuja harjoitellen toistuvaa ideointia, tekemistä, testaamista ja jatkokehittelyä

• tunnistaa animaatioiden ja pelien ohjelmoinnillisia piirteitä sekä kokeilee pelien tekemistä erilaisilla animointi- tai ohjelmointialustoilla

 

Ohjelmointi oppimisen välineenä

• käyttää ohjelmointiin liittyviä työskentelytapoja ja -välineitä luovaan ilmaisuun ja omaan tuottamiseen sekä erilaisten ilmiöiden ja aiheiden tutkimiseen ja selittämiseen eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimisprojekteissa

Ohjelmoitu teknologia elämän eri osa-alueilla

• havainnoi ohjelmoinnin ja robotiikan läsnäoloa ympäröivässä yhteiskunnassa

• osaa kertoa teknologisten sovellusten hyödyntämistavoista ja toimintaperiaatteista sekä kuvailee niiden merkitystä omassa elämässään

 

 Ohjelmoidun teknologian vaikutukset arjessa

• osaa kertoa esimerkkejä kohdennetuista digitaalisista sisällöistä sekä tavoista, joilla niitä kohdennetaan

• pohtii omaa toimintaansa ja siitä kerääntyvän tiedon käyttöä digitaalisissa ympäristöissä

 

Medialukutaito 3. – 6. luokka

Median tulkinta ja arviointi

Median tuottaminen

Toimiminen mediaympäristössä

Mediasisältöjen tulkinta

• tietää, että mediasisällöillä on erilaisia tarkoituksia (viihdyttävä, vaikuttamaan pyrkivä, kaupallinen ja informaatiota välittävä)

• harjaantuu kuvien tarkastelussa (kuvakulmat, rajaukset)

• pohtii musiikin käyttötarkoitusta esitysyhteydessään

• harjaantuu kerronnallisen sisällön tulkinnassa (juoni, roolit)

• tarkastelee ohjatusti ajankohtaisia ikäkautta koskettavia mediailmiöitä

 

Median vaikutusten ymmärtäminen

• tarkastelee ohjatusti sitä, millaisia mielikuvia mediasisällöt (mainokset, lehtikuvat) välittävät, ja millä keinoin vaikutelma luodaan

• osaa nimetä joitain ajatuksia ilmaisevia, kantaa ottavia ja vaikuttamaan pyrkiviä mediasisältöjä (mielipidekirjoitus, arvostelu, vlogi tai meemi)

 

Media tietolähteenä

• osaa etsiä hakusanoja käyttäen tietoa erilaisista sisällöistä

• harjoittelee lähdekriittisyyttä

• tietää valheellisen ja harhaanjohtavan tiedon levittämiseen liittyviä ilmiöitä, (disinformaatio, deepfake ja valeuutiset)

 

 

Minä median käyttäjänä

• kuvaa omia mediankäyttötottumuksiaan median merkitystä omassa elämässään esimerkiksi mediapäiväkirjan avulla

• ymmärtää, että oma mediamaku muuttuu ja että siihen vaikuttavat monet tahot, kuten kaverit, media ja vanhemmat

• osaa keskustella kunnioittavasti toisten erilaisista mediankäyttötottumuksista ja mieltymyksistä

Luova ilmaisu

• tuottaa ohjatusti animaation, lyhytelokuvan ja ohjelmoidun tarinan

• ymmärtää ja sanallistaa tuottamisen eri vaiheita 

• osaa luoda ja editoida audiovisuaalista sisältöä

• yhdistää tekstiä, kuvaa, liikkuvaa kuvaa ja ääntä sekä ohjattuna lisättyä todellisuutta omassa tuottamisessaan

 

Vaikuttaminen

• tuottaa jonkin kantaa ottavan tai vaikuttamaan pyrkivän mediasisällön, kuten arvostelu, videovinkkaus, mielipidekirjoitus, vlogi, podcast tai juliste

• osaa käyttää joitain kielellisiä ja visuaalisia vaikuttamisen keinoja

• osaa kuvailla joitain tapoja, joilla median kautta voi vaikuttaa (mielipiteen julkaisu tai sos. median kampanja)

 

Tiedon välittäminen

• tuottaa ohjatusti jonkin tietoa välittävän journalistisen mediasisällön, kuten uutisen tai urheiluselostuksen

• koostaa ohjattuna tietoa eri lähteistä ja esittää tiedon mediasisällön kautta

• tietää, että toisen tuottamaa tietoa ei voi esittää omanaan, ja osaa merkitä käyttämänsä lähteet

 

Minä median tuottajana

• mediasisällön, kuten uutisen tai urheiluselostuksen

• koostaa ohjattuna tietoa eri lähteistä ja esittää tiedon mediasisällön kautta

• tietää, että toisen tuottamaa tietoa ei voi esittää omanaan, ja osaa merkitä käyttämänsä lähteet

• rohkaistuu tuottamaan mediasisältöjä kokeillen ja luovasti itsenäisinä ja yhteisinä tuotoksina

• ymmärtää, että on itse vastuussa tekemästään ja jakamastaan mediasisällöstä

Turvallisuus

• tietää turvallisuutta vaarantavista tilanteista ja tekijöistä (netti-identiteettien epäluotettavuus, vihapuhe, seksuaalinen houkuttelu)

• tietää, keinoja oman yksityisyyden suojaamiseksi mediassa

• tietää, minkä tahojen puoleen kääntyä, jos kohtaa turvallisuutta uhkaavia ilmiöitä

• osaa nimetä kuvaohjelmien ikärajat ja niitä kuvaavat sisältösymbolit

• kunnioittaa ikärajoja

 

 Vastuullisuus

• varmistaa, että tuottamansa ja julkaisemansa mediat eivät loukkaa toisen oikeuksia

• tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja kunnioittaa niitä

 

Hyvinvointi

• tunnistaa, milloin mediankäyttö tukee omaa hyvinvointia, milloin heikentää sitä

• tiedostaa vertaisten kohdistamia odotuksia mediassa toimimiseen ja median käyttöön

 

Hyvä vuorovaikutus

• ilmaisee mielipiteensä rakentavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla erilaisissa mediaympäristöissä

• ymmärtää oman vastuunsa kiusaamisen ehkäisemisessä mediassa