Esi- ja perusopetuksen luokat 1-2
TVT-osaaminen esiopetus – 2. luokka
Käytännön taidot ja tuottaminen | Vastuullisuus ja turvallisuus | Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | Vuorovaikutus |
Tekniset perustaidot • tutustuu tietoteknisiin laitteisiin aikuisen kanssa. • osaa laitteiden perustoiminnot • osaa käyttää sovelluksia ja selainta • osaa kirjautua tarvittaessa sovelluksiin ja palveluihin • osaa liittää ja käyttää ohjatusti tarvittavia oheislaitteita (mm. kuulokkeet) • osaa keskeisiä käsitteitä ja symboleita
Toiminta eri ympäristöissä • osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä ja sovelluksia ikätasolle riittävällä tavalla • osaa avata ja sulkea sovelluksia ja liikkua niiden välillä • osaa ohjatusti käyttää digitaalisia ympäristöjä tehtävien saamiseen ja palauttamiseen • harjoittelee hahmottamaan oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa ympäristössä
Tuottaminen • osaa tehdä ohjatusti tuotoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa • kommentoi toisten tuotoksia • harjoittelee tekstinkäsittelyn perustoimintoja |
Vastuullisuus • opettelee työskentelemään vastuullisesti ja noudattaa sääntöjä • tutustuu kuviin liittyviin tekijänoikeuksiin • harjoittelee hakemaan ja käyttämään luvallista materiaalia • osaa ohjatusti arvioida tiedon luotettavuutta
Turvallisuus • käyttää koulun tai yksikön tarjoamia digitaalisia ympäristöjä ohjeiden mukaisesti • osaa yhteiskäyttöisten laitteiden käyttöön liittyvät toimintatavat • tuntee vahvan salasanan tunnusmerkit • ymmärtää ikärajojen merkityksen ja noudattaa niitä
Ergonomia • osaa säätää näytön kirkkautta ja äänenvoimakkuutta • harjoittelee terveellisiä työasentoja • huomioi työn tauottamisen |
Tiedonhallinta • tutustuu aikuisen opastuksella tiedonhakuun • harjoittelee käyttämään hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla • harjoittelee tiedonhallintaan liittyviä käsitteitä • osaa ohjatusti jäsennellä tietoa
Tutkiva työskentely • tekee havaintoja koulussa tai varhaiskasvatuksen yksikösä sekä lähiympäristössä digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen • tekee pieniä tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen
Luova työskentely • toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä • kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen |
Yhteisöllisyys • käyttää ohjatusti yksikön käytössä olevia yhteisöllisiä digitaalisia ympäristöjä • osaa soittaa ja vastata puheluun tai videopuheluun • kunnioittaa ja huomioi muita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä
Osallisuus • osaa ohjatusti käyttää osallisuutta edistävää digitaalista ympäristöä |
Ohjelmointiosaaminen esiopetus – 2. luokka
Ohjelmoinnillinen ajattelu |
Tutkiva työskentely ja tuottaminen |
Ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen |
Looginen ajattelu ja tiedon käsittely • järjestää ja vertailee asioita erilaisten ehtojen perusteella • tunnistaa säännönmukaisuuksia • tekee havaintoja syy- ja seuraussuhteista • kertoo valinnoistaan ja havainnoistaan käsitteiden ja konkreettisten välineiden avulla
Ongelmien ratkaiseminen ja mallintaminen • purkaa tuttuun arjen ilmiöön liittyvän ongelman osiin sekä etsii ja kokeile sen ratkaisuun erilaisia vaihtoehtoja • osaa kertoa ratkaisutavoistaan
Ohjelmoinnin käsitteet ja perusrakenteet • laatii vaiheittaisia toimintaohjeita käyttäen yksinkertaisia komentoja ja toistorakennetta • tunnistaa ohjeiden tuottamia virhetilanteita ja kokeilee ratkaisuja niiden korjaamiseen
Käytännön taidot • tutustuu ohjelmointiin ilman digilaitetta leikin ja toiminnan kautta • laatii leikillisiä toimintaohjeita, joilla hän ohjaa toista oppilasta, jotakin ohjelmoitavaa laitetta tai yksittäistä hahmoa jossain sovelluksessa tai verkkotehtävässä |
Yhteiskehittelyn prosessit • esittää omia ideoitaan, kuuntelee toisia sekä kokeilee ratkaisuja yhdessä ja vuorottelee eri rooleissa ohjelmointiin liittyvässä ryhmätyöskentelyssä • kokeilee ohjelmointia mediasisällön tuottamisessa (esim. ohjelmoitu tarina)
Luova tuottaminen • rakentelee erilaisista asioista mallinnuksia ohjeen mukaisesti sekä luovasti omia ideoitaan toteuttaen • esittelee ja jakaa ideoitaan toisten kanssa • työstää ohjatusti tai yhteistyössä muiden kanssa tarinallisuutta tai pelillisiä elementtejä sisältävän digitaalisen tuotoksen animointia tai yksinkertaista ohjelmointia käyttäen
Ohjelmointi oppimisen välineenä • käsittelee eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä |
Ohjelmoitu teknologia elämän eri osa-alueilla • tunnistaa ja nimeää omasta kokemusmaailmastaan löytyvää tietotekniikkaa sekä tutustuu robotiikkaan • kuvailee laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita
Ohjelmoidun teknologian vaikutukset arjessa • pohtii, millaista tietoa hänen omasta toiminnastaan kerätään digitaalisissa ympäristöissä • ymmärtää, että kerätyt tiedot tallentuvat ja osaa antaa ainakin yhden esimerkin, mihin tarkoitukseen hänestä kerättyä tietoa voidaan käyttää
|
Medialukutaito esiopetus - 2. luokka
Median tulkinta ja arviointi |
Median tuottaminen |
Toimiminen mediaympäristössä |
Mediasisältöjen tulkinta • tuntee median käsitteen • osaa nimetä mediasisältöjä • ymmärtää mediasisältöjen erilaisia käyttötarkoituksia (uutinen/viihde) • jaottelee sisältöjä ohjattuna todenmukaisiin ja kuvitteellisiin. • harjoittelee ymmärtämään ja tulkitsemaan kuvaa ja ääniympäristöä
Median vaikutusten ymmärtäminen • ymmärtää, että media voi muovata mielikuvia ja käsityksiä • tietää, että mediaa käytetään vaikuttamiseen • tunnistaa joitain mediasisällöissä ilmeneviä vaikuttamisen keinoja, esimerkiksi mainonnassa
Media tietolähteenä • osaa ohjattuna etsiä tietoa joistain digitaalisista mediasisällöistä • osaa käyttää mediaa välineenä ympäristöä ja asioita tutkiessaan • tutustuu tietoa välittäviin mediasisältöihin, kuten uutiset. • ymmärtää faktan ja fiktion eron
Minä median käyttäjänä • osaa kertoa ja keskustella itseään kiinnostavista sisällöistä • ymmärtää ja kunnioittaa, että on erilaisia mediamakuja ja tapoja käyttää mediaa |
Luova ilmaisu • rohkaistuu kokeilemaan median tuottamissa yhdessä toisten kanssa • laatii ohjattuna yksinkertaisen mediasisällön, esimerkiksi digitarinan tai uutiskuvan • yhdistää ohjatusti tekstiä, kuvaa, videota tai ääntä • harjoittelee antamaan ja vastaanottamaan rakentavaa palautetta
Vaikuttaminen • ilmaisee omia ajatuksiaan mediaa tuottamalla. • tuottaa ohjatusti yksinkertaisen kantaa ottavan tai vaikuttamaan pyrkivän mediasisällön, kuten mainos • käyttää ohjatusti jotain vaikuttamisen keinoa (toistoa, huumoria)
Tiedon välittäminen • tarkastelee median todenperäisyyttä ja kuvitteellisuutta oman tuottamisen kautta (esim. green screen) • tietää, että toisen tuottamaa tietoa ei voi esittää omanaan, ja harjoittelee lähteiden merkitsemistä • etsii tietoa eri lähteistä • esittää ja välittää ohjattuna löytämäänsä tietoa mediaesityksen kautta digitaalisella alustalla
Minä median tuottajana • löytää mielekkäitä tapoja tuottaa mediaa • rohkaistuu median tekemiseen • ymmärtää, että mediateosten mahdolliseen julkaisemiseen liittyvistä asioista tulee keskustella myös aikuisten kanssa oman ja muiden yksityisyyden ja oikeuksien suojaamiseksi |
Turvallisuus • käsittelee turvallista median käyttöä aikuisen kanssa • tietää yksityisyyden ja tietojen suojaamisen tärkeyden • osaa kertoa, mitä asioita voi ja mitä ei ole hyvä jakaa verkossa • tietää, kuinka toimia, jos saa verkossa asiattomia viestejä tai yhteydenottoja tuntemattomilta • ymmärtää kaverisuhteiden luomat ristiriidat ikärajojen noudattamisessa ja pohtii tästä näkökulmasta myös omaa toimintaansa
Vastuullisuus • ymmärtää, miten eri tilanteissa medialaitteita on sopivaa käyttää • ymmärtää, millaisten viestien välittäminen ja jakaminen on sopivaa • tiedostaa, että julkaistuista sisällöistä jää jälki • ymmärtää, että mediassa on toimittava siten, ettei aiheuta pahaa mieltä • ei esitä toisen tuotosta omanaan
Hyvinvointi • oppii huomioimaan omaa hyvinvointiaan mediasisältöjä valitessaan • tarkastelee ohjattuna omaa mediankäyttöään arjessa
Hyvä vuorovaikutus • tietää, millaista on verkossa tapahtuva kiusaaminen, kuten ryhmistä sulkeminen, kuvien ja tietojen levittäminen ilman lupaa tai perättömien huhujen kertominen toisista • tietää, ettei verkossa saa kiusata ja miten pitää toimia kiusaamista kohdatessa |