13. Uskonto kodeissa ja tapakulttuurissa
Rippileiri
Rippileirillä on kuitenkin yksi valtti, jota muiden on vaikea päihittää: Siitä on tullut ylisukupolvinen kokemus. Riparin ovat käyneet äidit, isät ja isovanhemmat. Vuosikymmenien aikana ripari on muuttunut uskonnollisesta tapahtumasta osaksi suomalaista nuorisokulttuuria.
Maallistuneessakin yhteiskunnassa perheet kaipaavat aikuistumisriittiä. Selkeää etappia, jonka jälkeen kotiintuloaika myöhentyy ja lapsi saa jäädä seurustelukumppanin luokse yöksi. Myös sellaiset vanhemmat, jotka eivät koskaan osallistu kirkon toimintaan, kannustavat usein lapsiaan menemään rippileirille, kertoo Itä-Suomen yliopiston käytännöllisen teologian professori Kati Tervo- Niemelä. ”Jos leirillä ei viihdyttäisi, nuoret kertoisivat siitä eteenpäin, ja seuraavat ikäluokat jättäisivät tulematta”, hän sanoo. Jotain leireillä on siis täytynyt tehdä oikein, koska tuhannet nuoret haluavat sen vuosi toisensa jälkeen käydä.
Heidi Väärämäki: Riparin ihme. Helsingin Sanomat 5.8.2018. https://www.hs.fi/ sunnuntai/art-2000005778704.html. Viitattu 12.10.2021.