Ohjeet SELKOSUOMEKSI (S2)
Erityisopettaja Katja Ylä-Kotola
Erityisopettaja auttaa opiskelussa.
Erityisopettajalle voi varata ajan tapaamiseen. Varaa aika Wilma-viestillä, sähköpostilla tai tekstiviestillä.
Yhteystiedot
sähköposti katja.yla-kotola@kotka.fi
puhelin 040 120 8248
Erityisopettajalle voi varata ajan tapaamiseen. Varaa aika Wilma-viestillä, sähköpostilla tai tekstiviestillä.
Yhteystiedot
sähköposti katja.yla-kotola@kotka.fi
puhelin 040 120 8248
Hyviä tapoja opiskella
- Varaa aikaa opiskelulle. Merkitse kalenteriin opiskeluaika.
- Mitä pitää opiskella? Selvitä oppikirjasta, mitä sinun pitää opiskella.
- Katso kirjan tai kurssin sisällysluettelo. Tee lista asioista, jotka täytyy ostata. Voit muuttaa sisällysluettelon kysymyksiksi (Katso kuva alla). Kun olet opiskellut koko kurssin asiat, vastaa kysymyksiin.
- Ennen lukemista selaa kirjan kappale läpi. Katso kuvat. Lue pienet otsikot.
- Lue kappale.
- Lukemisen jälkeen laita kirja kiinni. Ota paperia ja kynä. Kirjoita niin paljon kappaleen asioita paperille kuin muistat. Avaa kirja. Katso kappaleesta, mitä asioita muistit. Lisää paperille ne asiat, joita et muistanut.
- Tee kirjan tehtävät.
- Kahden tai kolmen päivän kuluttua ota paperi, jolle kirjoitit kappaleen asiat. Lue ne läpi. Kertaa kerran viikossa asiat, jotka olet kirjoittanut paperille.
- Muistele kappaleen asioita ja kerro ne ääneen omalla kielläsi. Voit ajatella, että olet opettaja ja opetat asian toiselle.
- Vastaa kysymyksiin, jotka teit alussa sisällysluettelosta.
Videolla esitellään kolme tehokasta tapaa oppia asioita. Katso 14:00 minuutista eteenpäin. Videolla puhutaan englantia.
TEHOKKAAT OPISKELUTAVAT 14:00 min eteenpäin
Onko kotona tehtävien tekeminen vaikeaa?
Joskus kotona läksyjen tekemisen aloittaminen on vaikeaa. Tee läksyjä säännöllisesti. Pidä huolta että syöt ja nukut riittävästi.
Keinoja aloittamisen helpottamiseen:
Miten tehtävät pilkotaan osiin?
Esimerkki S2 lukupäiväkirja tekeminen:
Keinoja aloittamisen helpottamiseen:
- Suunnittele viikkoon opiskeluaika, esimerkiksi aina tiistaina klo 15.00-17.00.
- Kirjoita lista kaikesta, mitä pitää tehdä.

- Valitse hyvä paikka opiskelulle. Voit mennä kirjastoon opiskelemaan, jos kotona on vaikea keskittyä.
- Aloita helpoimmasta tehtävästä.
- Pidä minitaukoja. Opiskele 25 minuuuttia, pidä 5 minuuttia taukoa. Katso video: Miten opiskelet jaksoissa?
- Pilko tehtävät osiin: Mitä pitää tehdä ensin?
Miten tehtävät pilkotaan osiin?
Esimerkki S2 lukupäiväkirja tekeminen:
- Hanki kirja.
- Tarkista, milloin lukupäiväkirja pitää olla valmis.
- Pilko tekeminen osiin: Esimerkiksi jos aikaa tehtävän tekemiseen on 4 viikkoa, jaa lukeminen kahdeksalle kerralle.
- Lue ensimmäinen osuus.
- Kirjoita ensimmäinen merkintä.
- Lue ja kirjoita kaksi kertaa viikossa.
- Tee työ loppuun.
- Palauta työ.