Onko kotona tehtävien tekeminen vaikeaa?

Joskus kotona läksyjen tekemisen aloittaminen on vaikeaa. Tee läksyjä säännöllisesti. Pidä huolta että syöt ja nukut riittävästi. 

Keinoja aloittamisen helpottamiseen:

  1. Suunnittele viikkoon opiskeluaika, esimerkiksi aina tiistaina klo 15.00-17.00.
  2. Kirjoita lista kaikesta, mitä pitää tehdä.
  3. Valitse hyvä paikka opiskelulle. Voit mennä kirjastoon opiskelemaan, jos kotona on vaikea keskittyä. 
  4. Aloita helpoimmasta tehtävästä.
  5. Pidä minitaukoja. Opiskele 25 minuuuttia, pidä 5 minuuttia taukoa. Katso video: Miten opiskelet jaksoissa?
  6. Pilko tehtävät osiin: Mitä pitää tehdä ensin? 


Miten tehtävät pilkotaan osiin?
Esimerkki S2 lukupäiväkirja tekeminen:

  1. Hanki kirja.
  2. Tarkista, milloin lukupäiväkirja pitää olla valmis.
  3. Pilko tekeminen osiin: Esimerkiksi jos aikaa tehtävän tekemiseen on 4 viikkoa, jaa lukeminen kahdeksalle kerralle.
  4.  Lue ensimmäinen osuus.
  5. Kirjoita ensimmäinen merkintä.
  6. Lue ja kirjoita kaksi kertaa viikossa. 
  7. Tee työ loppuun.
  8. Palauta työ.