2. luokka
Kirjaston palvelut
2. luokan oppilaille kirjasto tarjoaa mediakasvatuksellista sisältöä. Yksi kokonaisuus käsittelee mainoksia. Lisäksi suosittelemme tutustumaan mm. tekijänoikeuksiin ja verkon tietoturva-asioihin.
Äänisatuja ja kinkkisiä kysymyksiä
Kuunnelkaa Minna Kivelän ja Paula Norosen käsikirjoittamat ja kertomat äänisadut lapsille ja miettikää yhdessä sen jälkeen kysymyksiä ja tehtäviä.
Pingviinien tubetushässäkkä
https://radioplay.fi/podcast/lasten-sadut/listen/2031090/
- Miksi somesovelluksissa kuten Youtubessa on ikärajat?
- Haluaisitko sinä tehdä videoita ja jakaa niitä somessa?
- Voisitko vanhempien kanssa kotona tai koulussa opettajan kanssa tehdä videoita?
Kännykkä ottaa hatkat
https://radioplay.fi/podcast/lasten-sadut/listen/2025362/
- Mitä tapahtuisi, jos sinun kännykkäsi ottaisi hatkat? Voisitko elää ilman kännykkää?
- Kuka teidän perheessä on kaikista riippuvaisin kännykkään?
- Tehkää lista kaikesta, mikä on hauskempaa tekemistä/ leikkimistä/ pelaamista kuin kännykällä räplääminen tai pelaaminen.
Netikettikoira Rico neuvoo: näin pärjäät somessa
Lahden kaupunginkirjaston tekemässä mediakasvatusvideossa Netikettikoira Rico neuvoo: näin pärjäät somessa. Käsittelyssä on some- ja tunnetaidot. Katso video luokan kanssa ja pysäytä video aina, kun Rico-koira kysyy kysymyksen. Pohtikaa yhdessä ensin vastausta Ricon kysymykseen ja katsokaa sitten, mitä Rico antaa vastaukseksi ja neuvoksi.
Netikettikoira Ricon video
Mainokset
Monilukutaidon harjoittamiseksi toisella luokalla tutustutaan mainontaan. Tässä esitelty kolmiosainen kokonaisuus on ideoitu Mediakasvatuskeskus Metkan Mainosetsivät-materiaalin pohjalta. Haluttaessa kirjaston työntekijä voi tulla vetämään työpajan koululle tai se voidaan tehdä kirjastolla, mutta toteuttaminen onnistuu hyvin myös ilman kirjastoa.
Ensimmäisessä osiossa opetellaan tunnistamaan mainoksia. Toisessa osiossa mietitään yhdessä mainonnan keinoja vaikuttaa ja kolmannessa osassa ideoidaan omia mainoksia (jotka voi mainiosti toteuttaa vaikkapa kuvaamataidon tunnilla).
Ensimmäisessä osiossa opetellaan tunnistamaan mainoksia. Toisessa osiossa mietitään yhdessä mainonnan keinoja vaikuttaa ja kolmannessa osassa ideoidaan omia mainoksia (jotka voi mainiosti toteuttaa vaikkapa kuvaamataidon tunnilla).
Liitteet:
Kopiraittilan koulu
Kopiraittilan koulu on Kopiosto ry:n tuottama opetusmateriaali ja osa Kopiraittila-kokonaisuutta. 1.-2. luokan opetusmateriaaleissa tutustutaan teoksen käsitteeseen, teosten tekijöihin, opetellaan tunnistamaan ©-merkki ja yksinkertaisia lähdemerkintöjä.
Opettajille suunnattuihin opetusvinkkeihin pääset tutustumaan tästä.
Kopiraittilan koulussa suunnistetaan ovenkahvoja klikkaamalla. Opettajan huone -kyltti johdattaa "opettajanhuoneeseen", josta löytyvät Kopioston materiaalit eri luokka-asteille. 1.-2. luokkien materiaaleista löytyy esimerkit lähteiden merkitsemisestä, harjoitustehtävä lähteiden merkitsemisestä ja tehtävä, jossa tunnistetaan, mikä on teos.
Luokkahuoneessa tehtävät löytyvät, kun klikkaa kuvassa liikkuvia asioita. Valtaosa tehtävistä on kysymyksiä, joihin vastataan kyllä tai ei. Nämä kysymykset voi myös kuunnella koneäänen lukemana. Luokan liitutaululle tulee vihreät suoritusmerkit, kun oppilas on vastannut oikein kysymyksiin, eli oppilaiden tekemistä pystyy seuraamaan. Lisäksi luokassa on muistipeli, jossa yhdistetään teos ja sen tekijä. Ilmoitustaululta taas käynnistyy tehtävä, jossa koko luokkatilasta pitää suurennuslasin kanssa löytää 15 ©-merkkiä.
Lähteiden merkitsemisen harjoitukset sopivat hyvin tehtäväksi jonkin projektityön yhteydessä.
Opettajille suunnattuihin opetusvinkkeihin pääset tutustumaan tästä.
Kopiraittilan koulussa suunnistetaan ovenkahvoja klikkaamalla. Opettajan huone -kyltti johdattaa "opettajanhuoneeseen", josta löytyvät Kopioston materiaalit eri luokka-asteille. 1.-2. luokkien materiaaleista löytyy esimerkit lähteiden merkitsemisestä, harjoitustehtävä lähteiden merkitsemisestä ja tehtävä, jossa tunnistetaan, mikä on teos.
Luokkahuoneessa tehtävät löytyvät, kun klikkaa kuvassa liikkuvia asioita. Valtaosa tehtävistä on kysymyksiä, joihin vastataan kyllä tai ei. Nämä kysymykset voi myös kuunnella koneäänen lukemana. Luokan liitutaululle tulee vihreät suoritusmerkit, kun oppilas on vastannut oikein kysymyksiin, eli oppilaiden tekemistä pystyy seuraamaan. Lisäksi luokassa on muistipeli, jossa yhdistetään teos ja sen tekijä. Ilmoitustaululta taas käynnistyy tehtävä, jossa koko luokkatilasta pitää suurennuslasin kanssa löytää 15 ©-merkkiä.
Lähteiden merkitsemisen harjoitukset sopivat hyvin tehtäväksi jonkin projektityön yhteydessä.
Spoofy-peli
Tässä tehtävässä oppilaat tarvitsevat kännykän tai tabletin, jolle ladataan ilmainen Spoofy-peli. Sitten vain aletaan pelaamaan. Spoofy on ilmainen mobiilipeli Android ja iOS -laitteille. Lisätietoja pelistä voi lukea osoitteesta spoofy.fi.
https://yle.fi/uutiset/3-11179317
- Lasten lapsille kehittämä peli, jossa ratkotaan tietoturva-asioita ja samalla rakennetaan kyberkonetta
- Peliä on ladattu tuhansia kertoja
- Pelin toivotaan leviävän kaikkiin Suomen kouluihin
- Versiot suomeksi ja ruotsiksi
https://yle.fi/uutiset/3-11179317