1. luokka

Kirjaston palvelut

1. luokan oppilaiden kanssa tutustutaan lähikirjastoon, pelataan mediakasvatuksellista Aparaattisaari-peliä ja harjoitellaan kirjojen aakkostamista. Tällä sivulla on materiaalit tuntien pitämiseen itsenäisesti. Vaihtoehtoisesti voit olla yhteydessä lähikirjastoosi/pääkirjastoon ja pyytää kirjastolaista johtamaan Aparaattisaari-peliä tai järjestämään vierailun kirjastolla.

Tutustuminen lähikirjastoon

Esikoulussa lapset ovat todennäköisesti käyneet kulttuuripolkuun kuuluvalla kirjastovierailulla. Niitä järjestetään pääkirjastossa ja Karhulan kirjastossa. Ensimmäisellä luokalla oppilaat on hyvä viedä tutustumaan koulun lähikirjastoon tai esitellä kirjastoautoa, jos sellainen koululla käy. 

Lähikirjastoon tutustumisen voi tehdä kahdella tavalla.
1) Tuot omatoimisesti luokkasi kirjastoon. 
2) Varaat kaksi viikkoa etukäteen luokkakäynnin lähikirjastostasi.

Pääkirjastossa ja Karhulan kirjastossa lastenosastoon voi tutustua värityskuvasuunnistuksella. Jos tuot luokkasi omatoimisesti tutustumiskäynnille, tulosta alla olevasta liitteestä suunnistustehtävä luokallesi. Ilmoita kirjastoon viimeistään kaksi arkipäivää etukäteen, milloin olet luokkasi kanssa tulossa, jotta tiedämme valmistella suunnistuksen kirjastoon oikeaan aikaan. Tällaisella vierailulla kirjaston työntekijät eivät osallistu vierailun kulkuun tai esittele kirjastoa. 

Jos haluat kirjaston työntekijän esittelevän kirjastoa luokallesi, ota kirjastoon yhteyttä kaksi viikkoa etukäteen. Kirjaston työntekijä käyttää tätä samaa suunnistuspohjaa. 

Kirjastoautoon tai Karhuvuoren kirjastoon tutustumisesta ota yhteyttä kirjastoautoon.

Liitteet:

Kirjastosuunnistuksen pohja

Mediakasvatus/Aparaattisaari

1. luokan mediakasvatukseen suosittelemme käyttämään Aparaattisaari-peliä. Voit joko pelata peliä sivustolta löytyvän ryhmäpeliohjeen mukaisesti tai pyytää kirjastolta työntekijän johtamaan peliä koululla. Pelin pelaamiseen tarvitaan tietokone tai tabletti mielellään jokaiselle pelaajalle ja valkokangas, jonne yhden pelaajan (opettajan tai kirjaston työntekijän) peli heijastetaan kaikille nähtäville. 

Kirjaston työntekijää on kysyttävä vähintään kaksi viikkoa etukäteen. 

Aparaattisaari-pelissä käsitellään muun muassa mainontaa, valokuvien ottamista ja julkaisemista, pelaamista, ikärajoja, tiedon todenmukaisuutta ja erilaisia mediavälineitä. 

Pelissä esiin nousevia teemoja voi käsitellä jälkeenpäin (tai etukäteen) sivustolla julkaistujen tarinoiden ja niihin liittyvien tehtävien avulla. Kaikki tarinat löytyvät Aparaattisaaren Aineistoja-sivun alareunasta, tähän olemme nostaneet vain muutaman. 
Tieto Jyväsestä kertova tarina sopii hyvin kuultavaksi ennen Aparaattisaaren pelaamista, sillä tarina päättyy siihen, mistä Aparaattisaari alkaa.
Myyrä Mäk Kaivelin tarinaan liittyy kokonainen rastirata. 
Gepa Käpälän tarinassa käsitellään ikärajoja ja niiden sisältösymboleja. 
Messi Kämmenen tarinassa puhutaan pelaamisesta.

Aakkostuspeli

Aakkostuspeli on kirjastolla askarreltu peli, jonka tarkoituksena on opetella aakkosia, aakkosjärjestystä ja kirjojen aakkostamista. Yhteen pakettiin kuuluu useampi setti aakkostettavia kirjanselkiä, joilla oppilaat voivat harjoitella. Pelissä käytetään todellisten kirjojen selkämyksiä. Oikeat vastaukset ovat alla kuvina - kuvan reunojen väri viittaa kirjanselkien pohjaväriin. Pyydä pakettia lainaksi lähikirjastostasi.

HUOM! Vaaleansininen setti on "vaikea", siinä on kaksi K-kirjaimella alkavaa sukunimeä. Muissa seteissä jokaisen kirjailijan sukunimi alkaa eri kirjaimella.

LISÄTEHTÄVÄ: "Vedättääkö" mainos meitä?

Tehtävässä tutkitaan aikakauslehtien mainoksia.
A) Valitaan joukko mainoksia aikakauslehdistä. Lehtiä voi lainata kirjastosta.
B) Tutkitaan joko ryhmissä tai koko luokka yhdessä mainoksia ja erityisesti sitä, miten mainokset yrittävät saada meidät ostamaan tavaroita:
-Millaisia sanoja ja lauseita mainoksissa käytetään?
-Käyttävätkö mainoksissa esiintyvät julkkikset todellisessa elämässä mainostamiaan tuotteita?
-Mihin hyveisiin mainoksissa vedotaan (ympäristöystävällinen, luonnollinen jne.)?
-Miten mainoksia on käsitelty/photoshopattu (esim. meikkimainokset)?
-Millaisia mielikuvia mainos pyrkii luomaan:
  • autolla X ajavat perheet ovat onnellisia,
  • kun on jalassa merkin X kengät, niin se näyttää tekevän iloiseksi ja pystyy tekemään ihmeellisiä urheilusuorituksia,
  • juomalla kaakaota X, mieli rauhoittuu?
C) Minkälaiset mainokset vaikuttavat parhaiten juuri sinuun?
D) Voisiko joskus miettiä, kuinka paljon tarvitsemme tavaraa?
E) Onko koululuokassa kilpailua siitä, kenellä on uusin puhelin, peli (tai joku muu lelu), tietynlainen vaate? Mitä haittaa tällaisesta kilpailusta on (luonnolle, ihmisille)?

LISÄTEHTÄVÄ: Huijausmainos

Tässä tehtävässä valmistetaan paperinen "huijausmainos" hedelmistä.
A) Valokuvataan erilaisia hedelmiä.
B) Käsitellään valokuvan värejä niin, että syntyy "huijaushedelmä", kuten sininen tai punainen banaani.
C) Tulostetaan huijaushedelmän kuva. Leikataan se irti.
D) Opettajalla on valmiiksi tulostettuna sanoja, joita yleisesti käytetään mainoksissa. Leikataan sopivat sanat irti.
E) Sommitellaan huijaushedelmästä ja mainossanoista mainos paperille ja liimataan ne paperille. Mainosta voi vielä parannella värikynillä värittämällä ja piirtämällä omia kuvia. Ja saa kirjoittaa mainostekstiä, jos kirjoitus jo sujuu.

(Sommittelun voi tehdä tietenkin myös tietokoneella, jos on siihen tarvittavia ohjelmia. Toisaalta leikkaaminen ja liimaaminen harjoittaa mukavasti kädentaitoja.)

Liitteet:

Mainossanojen pohja

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä