12.6.2016 Parempi päivä Gozolla

Parempi päivä Gozolla

Päivä alkoi hyvin: nukuttua tuli kunnolla ja flunssatkin tuntuivat jo hieman laantuneen. Päätimme suunnata kohti Gozon saarta, joka on Maltan toiseksi suurin saari ja täynnä kuvauksellisia paikkoja. Ymmärtääksemme saari liittyy jotenkin jopa Game of Thrones -sarjaan.

Kämppämme sijaitsee lähes päätien varrella, joten hyppäsimme kätevästi bussiin, joka vei meidät saaren pohjoisosaan, Cirkewwan satamaan. Bussimatka oli hyvä, sillä siinä istuessa näki melkeinpä puolet saaresta. Jännittäväkin se oli: bussi piti vähän pahaa ääntä kurveissa ja oli kai hajoamispisteessä. Satamassa lautta jo olikin valmiina, joten kiirehdimme sen kyytiin. Matka oli miellyttävä ja varsin lyhyt, alle puoli tuntia. Ja pian olimmekin siis jo Gozon saarella.

Gozon satamasta kuljimme saaren pääkaupunkiin, Victoriaan, jälleen bussilla. Tässä välissä mainittakoon, että bussiyhteydet ovat todella hyvät ja eilen ostamillamme korteilla sai ajella myös Gozolla. Busseissa on aina myös näyttö, joka kertoo seuraavan pysäkin sekä pääaseman ensin maltaksi ja sitten enkuksi. (Mietimme, mitä kieltä maltan kieli muistuttaa. Ihan piti googletella, ja se on ilmeisesti arabian kielen jokin murre tai vastaava. Maltaa kuulee saarella enemmän kuin englantia. Se on vähän yllättänyt.)

Victoriassa talsimme tovin katuja, räpsimme hieman kuvia sekä söimme lounaan. Tämän jälkeen ajoimme jälleen bussilla suuntanamme Sininen ikkuna, joka on Gozon tunnetuimpia nähtävyyksiä. "Ikkunan" lisäksi paikassa oli laguuneja, joissa pystyi uimaan. Tunneleitakin olisi ollut, mutta tällä kertaa ne jäivät tutkimatta. Hieno paikkahan se oli, kuten kuvasta voitte huomata.

Sinisen ikkunan jälkeen jätimme pian Gozon taaksemme ja palasimme kotikonnuille. Kävimme tovin kämpillä, minkä jälkeen lähdimme talsimaan pitkin rantakatua/päätietä. Kyseinen tiehän vie vaikka koko saaren ympäri. Kaupungit ovat niin kiinni toisissaan, että on vaikea erottaa, missä milloinkin on. Sliema, St. Julians ja Swieqi ovat siis melkeimpä samaa aluetta. Kävelimme St. Juliansin puolella ja ihastelimme hienoja poukamia, joissa oli putiikkeja, ruokapaikkoja ja puistoja sekä uimismahdollisuuksia. Syömään päädyimme italialaiseen ravintolaan, sillä pizzaa ja pastaa teki tällä kertaa mieli. Ruoka oli hyvää, tosin toinen valinta meni hieman pieleen. Paikka oli kuitenkin viihtyisä.

Kokonaisuudessaan päivä oli hyvä. Huomenna onkin sitten jännittävä päivä, sillä aloitamme kielikurssin. Luvassa on ainakin tasokoe ja tervetuliaisjuhla. Keitähän muita siellä on? Millaista opiskelu on? Huomemna olemme paljon viisaampia vastaamaan mm. näihin kysymyksiin.

Nyt kuitenkin unta... Huomenna täytyy olla jo kasilta bussipysäkillä.

And same in english!

Today we made a trip to Gozo island. First we went to Cirkewwa's harbour by bus and then by ferry to Gozo. The main thing was to see Azure Window and it was incredible! People were diving and swimming in the lagoon in front of it. We didn't swim because we are too afraid of jellyfish that our driver warned us yesterday. There was very windy but warm and the view was really something amazing.

We came back to our apartment after about 7 hours. In the evening we had dinner in the Sliemas bay in the italian restaurant. Tomorrow the language course starts, we are very excited!