Vapaan sivistystyön kannanotto kevään 2024 valtiontalouden kehysriiheen

Vapaa Sivistystyö ry:n kannanotto kevään 2024 valtiontalouden kehysriiheen

Vapaa Sivistystyö ry ja sen sidosryhmät muistuttavat ennen kevään kehysriihtä, että maan hallitus huomioi kansanopistojen, kansalaisopistojen, kesäyliopistojen, opintokeskusten ja liikunnan koulutuskeskusten tärkeät yhteiskunnalliset ja koulutuspoliittiset tehtävät. Tämän vuoden määrärahaleikkaukset (-20,5 M€) heikentävät jo nyt vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintaedellytyksiä merkittävällä tavalla. Mahdollisten lisäsäästöjen myötä vapaan sivistystyön kyky vastata lain 1§ mukaiseen tehtävään ”järjestää elinikäisen oppimisen periaatteen pohjalta yhteiskunnan eheyttä, tasa-arvoa ja aktiivista kansalaisuutta tukevaa koulutusta” (1§) vaarantuu merkittävästi. Menosopeutusten lisäyksillä olisi myös merkittäviä kielteisiä vaikutuksia työllisyyteen ja hyvinvointiin.

VST ry:n väkevä viesti on: nyt on vapaan sivistystyön osuus valtiontalouden sopeutustoimien säästötalkoissa tehty.

Hallitusohjelmassa tunnistettuja Suomen keskeisiä haasteita ovat nuorten syrjäytyminen ja pahoinvointi, työttömyys ja toisaalta työvoimapula, koulutustason laskeminen, osaamisvaje, puutteelliset perustaidot, ikääntyminen ja sote-palvelujen kasvava tarve sekä demokratian ja kansalaisyhteiskunnan elinvoimaisuuden varmistaminen.

VST ry korostaa, että vapaan sivistystyön koulutuksissa näihin haasteisiin vastataan proaktiivisesti ja kustannustehokkaasti. Esimerkiksi kotouttaminen ja osaamistason nosto tulevat epäonnistumaan ilman vapaan sivistystyön oppilaitosten maata kattavaa oppilaitosverkostoa ja oppilaitosten ammattimaisen ja osaavaan henkilöstön panostuksia. Valtioneuvosto ja eduskunta ovat ottaneet useita kertoja kantaa siihen, että vapaan sivistystyön oppilaitosten roolia tulee vahvistaa kotoutumisen edistämisessä – nyt on lähdetty valmistelemaan kotoutumista siten, että kotouttava koulutus keskitettäisiin osaksi työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaa ja työllisyystoimia.

VST ry:n väkevä viesti on:  kotoutumiskoulutuksen siirtäminen osaksi työllisyyspalveluja kaventaa kokonaisvaltaisen kotoutumisen onnistumista ja hallitusohjelman kehyspäätöksessä esitetty rahoituksen vähentämisellä (-15 M€) veisi vapaan sivistystyön oppilaitoksilta pois tärkeän yhteiskunnallisen tehtävän vastuullisen hoitamisen.

Vapaan sivistystyön oppilaitoksilla ja järjestöillä on yhä tärkeämpi tehtävä edistää liikunnallista elämäntapaa ja hyvinvointia kaikenikäisille kansalaisille, ja tässä tehtävässä korostuu lasten ja nuorten liikkuminen. Vapaa sivistystyö vahvistaa tutkitusti sekä yksilöllistä että yhteisöllistä hyvinvointia ja toimii siten myös julkisen ja yksityisen sektorin toimijoiden hyvänä kumppanina koko maassa. Kun sote-uudistuksen rahoja supistetaan, tarvitaan kansalaisia lähellä olevien sivistystyön toimijoiden matalan kynnyksen kohtuuhintaisia ja yhteisöllisiä oppimis- ja toimintaympäristöjä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin turvaamiseksi.

VST ry:n väkevä viesti on: vapaan sivistystyön koulutusten myönteisiä liikuntaan ja hyvinvointiin liittyviä vaikutuksia on nähtävä taloudellisesti kannattavana investointina kehysriihessä.