Wolfgang Amadeus Mozart

Wolfgang Amadeus Mozart

KUUNTELU. Mozart: Eine kleine nachtmusic, Pieni yösoitto

W. A. Mozart oli taiteen maailmankansalainen. Hänen kotikaupunkinsa Salzburg oli suurten italialaisten keskusten, Wienin ja Etelä-Saksan leikkauspisteessä, ja sillä oli omaleimainen musiikkiperinne. Mozartin saamat vaikutteet syvenivät laajoilla matkoilla.

Mozart on Joseph Haydnin ja Ludwig van Beethovenin ohella yksi kolmesta suuresta wieniläisklassikosta. Hän oli sekä pianistina että säveltäjänä musiikinhistorian ehkä kuuluisin ihmelapsi, joka esiintyi Pariisia ja Lontoota myöten. Hän omaksui jo nuorena ylivertaisen musiikillisen taidon ja tietämyksen. Nuottikirjassa, jonka hän sai 1762, on merkintöjä: "Edelliset 8 menuettia Wolfgangerl oppi 4-vuotiaana" jne.. Konserttimatkallaan 1763–66 Mozart tutustui mm. ranskalaiseen musiikkiin. Hän sävelsi sonaatit cembalolle ja viululle 7-vuotiaana, sinfonian 8-vuotiaana, oratorion 10-vuotiaana ja oopperan La finta semplice 12 vuoden ikäisenä. Mozartin ensimmäiset julkaistut teokset, 4 sonaattia viululle ja pianolle, painettiin Pariisissa 1764.

Salzburgissa 11-vuotias Mozart aloitti musiikkiopinnot tosissaan. Hän ei koskaan käynyt tavallista koulua. Sävellystilausten tuloksena syntyi muutama pikku ooppera, muutama serenadi, messuja ym.. 12-vuotias poika nimitettiin arkkipiispan orkesterin kapellimestariksi. Seuraavalta Italianmatkalta ei palannut enää ihmelapsi, vaan kypsä muusikko ja säveltäjä, joka oli arvostettu ympäri Eurooppaa. 17-vuotiaalla Mozartilla oli valmiina jo 150 teosta ja loistava maine musiikkimaailmassa. Mozart työskenteli aluksi hovimuusikkona Salzburgissa, mutta siirtyi 1781 vapaaksi taiteilijaksi Wieniin, jossa hän saavutti pian aseman aikansa johtavana pianistina.

Muiden valistusajan ilmiöiden tapaan vapaamuurarius oli suosittua jo 1700-luvulla. Mozart on tunnettu kuulumisestaan järjestöön v. 1784 lopusta, mutta harvemmin mainitaan myös Haydnin liittyneen jäseneksi mahdollisesti ystävänsä ja ammattiveljensä innoittamana heti paria kuukautta myöhemmin v. 1785. Taikahuilussa (1791) on todettu olevan yhteyksiä vapaamuurarirituaaliin, mutta tästä ajattelusta esimerkkinä voidaan myös pitää Haydnin oratoriota Luominen (1798), sen alkua. Se rinnastuu musiikillisesti kvarteton K. 465 avaukseen, jonka Mozart sävelsi juuri v. 1785 alussa. Molemmat esittävät symbolisen siirtymisen pimeästä valoon, kaaoksesta järjestykseen, harmonian klassisin keinoin: harhalopukkein, perussäveltä välttämällä, kuulijaa harhauttamalla, kunnes vapauttava tasapainotila – valo – vihdoin saavutetaan. Valistusajan filosofiaa voi helposti soveltaa myös musiikissa.

Mozartin luomistyö ei saavuttanut vain laadullista, vaan myös määrällisen huipentuman neljän vuoden aikana 1784–87. Tällöin syntyi 12 pianokonserttoa (puolet kaikista), käyrätorvikonsertto, sinfonia ja viisi kvintettoa eri kokoonpanoille. Viimemainittujen joukossa on Es-duurikvintetto pianolle, oboelle, klarinetille, käyrätorvelle ja fagotille (1784), jota hän itse piti ainakin teoksen syntyaikana parhaana milloinkaan kirjoittamanaan sävellyksenä. Kvinteton muoto on klassinen: hitaan johdannon seuraama ensimmäinen osa on sonaattimuotoinen, toinen osa on hidas (kehysmuoto, ABA) ja finaali taas nopea rondo. Teos on ainutlaatuinen melodian kuljetuksessa sekä siihen erottumattomasti liittyvän puhallinsatsin hallinnassa: jokainen soitin esittäytyy mitä syvimmin omaleimaisena, solistisesti konsertoiden ja samalla laulavana kudoksesta erottuen, joskus esittäen vain yhden ainoan kuvion, joka siirtyy seuraavalle soittimelle. On kuin puhallinsointi olisi määrännyt melodiikan.

KUUNTELU. Mozart: Puhallinkvintetto Es-duuri


KUUNTELU. Mozart: Requiem


Köyhyys ja sairaudet vaivasivat Mozartin perhettä. Oopperat, Figaron häät ja Don Giovanni, eivät menestyneet Wienissä, vaikka prahalainen yleisö otti ne hyvin vastaan. Hänen kolmea viimeistä, suurta sinfoniaansa ei koskaan soitettu hänen johdollaan.

Requiemin tilasi kreivi Walsegg, jonka vaimo oli kuollut. Kreivi esitti muutenkin muiden sävellyksiä ominaan, ja todennäköisesti siksi hänen viestintuojansa oli salaperäinen. Sairas Mozart piti lähettilästä kuitenkin kuoleman sanansaattajana ja tilausta omana sielunmessunaan. Requiem jäi kesken Mozartin kuollessa 35-vuotiaana. Sen täydensi hänen oppilaansa Franz Süssmayr.

Mozart sävelsi teoksensa kokonaan valmiiksi päässään ennen niiden kirjoittamista. Hänen musiikissaan italialainen melodiikka yhdistyy saksalaiseen kontrapunktiin ja muotokäsitykseen. Mozart huipentaa 1700-luvun klassisen tyylin, joka pyrki selkeyteen ja tekniikan ja tunteen tasapainoon. Hänellä tekniseen hioutuneisuuteen yhdistyy ilmaisuasteikon laajuus kirkkaasta ylevyydestä syvimpään tragiikkaan. Mozartin luonteenomaisimpia sävellyslajeja ovat pääasiassa omaan käyttöön syntyneet 23 pianokonserttoa sekä oopperat, varsinkin mestariteokset Figaron häät (1786), Don Giovanni, Così fan tutte ja Taikahuilu, mutta hän saavutti mestaruuden myös mm. sinfonioiden, puhallin- ja viulukonserttojen, serenadien (Eine kleine Nachtmusik), jousikvartettojen ja pianosonaattien säveltäjänä. Huomattavia ovat myös suuret kirkolliset vokaaliteokset Kruunajaismessu sekä messu c-molli ja Requiem.

Mozartin maine alkoi levitä vasta hänen kuolemansa jälkeen. Ennen kaikkea Taikahuilun ansiosta hänestä tuli ensin nuorten romantikkojen ja myöhemmin kaikenikäisten kuulijoiden ihailema. Muissakin oopperoissaan Mozart saavuttaa ylittämättömän taidon henkilöhahmojensa luonnehdinnassa ja suurten kohtausten rakentamisessa sinfoniseen tyyliin.

Sinfonia

Sinfonia (kreikan symfonia = yhteensoivuus) tarkoitti antiikissa konsonanssia tai unisonoa, keskiaikana joko useita tai moniäänisiä soittimia. Barokin aikana 1500-luvun lopulla termi tarkoitti ensin moniäänisiä sävellyksiä, 1600-luvulla soitinyhtyeitä tai niiden musiikkia, oopperoiden, oratorioiden ym. johdanto-osia sekä aarioiden välisoittoja. Sinfoniaa käytettiin usein kehystämään suurempia sävellyksiä, konsertteja tai jumalanpalveluksia. Modernin sinfonian kehitys alkaa napolilaisesta ooppera-alkusoitosta 1600-luvulla.

Sinfonia syntyi oopperataloissa ja kehittyi kolmiosaisista napolilaisista alkusoitoista. Ne kuuluivat myöhäisbarokin tärkeimpiin sävellysmuotoihin, ja muotoratkaisuillaan ja luonteellaan ne ennakoivat sinfonioita: osien järjestys oli nopea - hidas - nopea, ja varsinkin viimeinen osa oli luonteeltaan kevyen tanssillinen, usein menuetti. Niitä esitettiin usein irrallaan oopperoista, joihin ne eivät musiikillisesti kiinteästi liittyneet.

Mannheimilainen* orkesterisinfonia juonsi juurensa italialaisesta ooppera-alkusoitosta. 1700-luvun alkupuolella sinfonia kasvoi kohti klassisen kauden rakennetta, kun siihen Wienissä vakiinnutettiin menuetin jälkeen vielä nopea finaali. Näin sinfonia sai neliosaisen muodon: nopea–hidas–menuetti–nopea. Klassisen sinfoniaorkesterin kokoonpano alkoi muotoutua: jo barokin aikana vakiintuneen jousiston lisäksi mukana oli yleensä ainakin 2 oboeta, 2 käyrätorvea, usein myös 2 huilua ja 2 fagottia. Puhaltimet itsenäistyivät: niille kirjoitettiin omat stemmat aikaisempien enemmän tai vähemmän jousia myötäilevien orkesteriäänien sijaan.

Italialais-mannheimilais-wieniläisestä sinfoniasta kehittyi suoraan wieniläisklassinen sinfonia, joka oli musiikinhistorian ensimmäinen laaja, rakenteeltaan yhtenäinen orkesterisävellys. Orkesteri kasvoi klassismin aikana. Sinfoniaorkesteriksi kehittynyt peruskokoonpano koostui jousista, puupuhaltimista, käyrätorvista sekä usein myös trumpeteista ja patarummuista. Pasuunat tulivat mukaan Beethovenin sävellyksissä.

Romanttisella aikakaudella sinfoniasta tuli säveltäjän kypsyyden mittari: sekä säveltäjät että yleisö kokivat sinfoniat tekijänsä keskeisiksi sävellyksiksi. Klassisen kauden arkkitehtoninen muoto kehittyi subjektiiviseen suuntaan jo Beethovenin aikana, ja useimmat romantiikan säveltäjät jatkoivat tätä kehitystä. Sinfonian esittäjistö kasvoi, mukaan otettiin laulajia ja kuoro, orkesteria suurennettiin.

Sonaatin tavoin klassisen sinfonian ensimmäinen osa on yleensä sonaattimuotoinen. Se saattaa alkaa erillisellä hitaalla johdannolla. Toinen osa on hidas, esim. andante, kolmas osa menuetti tai Beethovenista lähtien scherzo – yhä nopeammaksi muuttuneen menuetin luonnollinen seuraaja – trioineen. Viimeinen osa, finaali, on usein rondo- tai sonaattimuotoinen. Sinfonia on oikeastaan sonaatti orkesterille.

Sinfoninen runo koostuu harvoin itsenäisistä osista, vaan on ainakin näennäisesti yksiosainen. Se voi kuitenkin rakentua useasta erilaisesta kokonaisuudesta. Sävellystyypillä pyrittiin uuden sinfonisen muodon luomiseen. Tavallisin sinfoninen runo on vapaamuotoinen ohjelmallinen sävellys, joka pyrkii kuvailemaan ulkomusiikillista tapahtumaa, tunnelmaa tai tilannetta (Sibelius: Tapiola, Tšaikovski: Romeo ja Julia).


*Mannheimilainen

Mannheimin koulukunnan orkesterimusiikissa tarkoin kirjoitetut säestysäänet korvasivat kenraalibasson, barokin terassidynamiikan tilalle tulivat crescendo ja diminuendo. Mannheimissa haluttiin kehittää orkestereiden teknistä taituruutta ja orkesterimusiikin muotorakenteita (neliosainen sinfonia) sekä luoda uusia orkesteritehokeinoja. Koulukunta kiinnitti huomiota yhteissoittoon, jousituksiin ja fraseeraukseen samalla kun puhaltimia käytettiin itsenäisesti.

Mannheimin koulukunta merkitsi uuden sävellystyylin alkua. Alettiin käyttää lyhyitä kahden tai neljän tahdin mittaisia säkeitä ja teemoja. Tärkeintä oli kuitenkin, että teemoja asetettiin toisiaan vastaan. Kun sävellykset olivat aemmin perustuneet yhteen tunnelmaan tai teemaan, mannheimilaisten musiikissa olennaisia olivat eri jaksojen väliset kontrastit. Näin olivat valmiina klassismin perusajatukset.

 

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä