Tyylipiirteitä
Tyylipiirteitä
- Barokki väistyy, hovieleganssi vallitsee Ranskan vallankumoukseen asti
- Valistuksen aika: järki, tieto, sivistys, kasvatus – suvaitsevaisuus ja humanismi
- Ranskan vallankumous 1789, porvariston nousu
- Aateliston musiikkielämän rinnalle nousevat porvariston musiikkipiirit, julkisia konsertteja on vielä harvoin
- Klassismi merkitsee "tasapainoa muodon ja ilmaisun välillä"
- Kenraalibasso ja terassidynamiikka poistuvat, väliäänet kirjoitetaan taas "ulos"
- Crescendo ja diminuendo tulevat järjestelmällisiksi tehokeinoiksi
- Teeman merkitys korostuu: pää- ja sivuteeman vastakohtaisuus
- Sonaattimuoto: esittely, kehittely ja kertaus (yhden osan muoto, ei koko sonaatin)
- Tunnelma muuttuu nyt yhden osankin sisällä, barokki oli "yksitunnelmaista"
- Sinfonia, sonaatti, jousikvartetto ja solistikonsertto kypsyvät
- Cembalo korvautuu vasaraflyygelillä (fortepiano): suurempi ääni, volyymin säätely tulee mahdolliseksi
- Viulut syrjäyttävät gambaperheen lopullisesti, barokkijousi vaihtuu uudenaikaiseen
![Klassismi hovi.png](https://peda.net/riihimaki/rk/musiikki/muhi/muhi-syvent%C3%A4v%C3%A4t/3-barokki/3-3-romantiikka/tyylipiirteit%C3%A4/tyylipiirteit%C3%A4/klassismi-hovi-png:file/photo/2acca0acb75ed0073bb60eaa9d4f342ecef77f84/Klassismi%20hovi.png)