KIINALAINEN MAALAUS


Kiinalainen kirjoitus kulkee oikealta vasemmalle, ylhäältä alas. Erilaisille siveltimenvedoille on olemassa tarkat säännöt, mutta taiteilijalla on 'oikeus' ilmaista tunteitaan ja ajatuksiaan kirjoitustapansa kautta. Kiinalaisessa taiteessa musteella on ollut suurempi merkitys kuin maaleilla. Väriä tärkeämpää on hahmojen tai maiseman tasapaino. Kiinalainen maalaustaide oli eurooppalaisin silmin melko väritöntä; enemmän painottuivatkin muoto ja viivan liike. Kiinalainen 800-luvun taidehistorioitsija Zhang Yanyuan mm. sanoi, että taiteilijan on mahdollista musteella tuoda esiin kaikki värit: puiden ja ruohon vihreän ja punaisen, pilvien ja lumen valkoisen, vuorien sinisen ja vihreän... Joskus mustan tussin kanssa on käytetty heikkoja värivivahteita, jotka saatiin aikaan laimeilla vesiväreillä. Lähde: http://www.coloria.net/kulttuurit/kiina.htm

TEHTÄVÄ:
- Tutustu Kiinalaiseen taiteeseen taidekirjoista tai internetistä googlen kuvahaulla esim. hakusanoilla ”traditional chinese landscape paintings”: http://images.google.fi/images?hl=fi&lr=lang_fi&rlz=1C1CHNG_fiFI343FI343&um=1&sa=3&q=traditional+chinese+landscape+paintings&btnG=Kuvahaku
- Leikkaa vesiväripaperi tavanomaista kapeammaksi maalauspohjaksi (ylimääräisen suikaleen voi säilyttää värien kokeilupaperina). Kiinalaisessa taiteessa pystyä, kapeaa maalauksen muotoa kutsutaan kakemonoksi.
- Piirrä luonnoksia lähiympäristön puista ja harjoittele mustalla siveltimellä maalaamista kokeilupaperille. Maalaa mustalla vesi tai peitevärillä lehdetön puu tai kiinalainen maisema. Liitä maalaukseen piirtäen tai maalaten kirjainmerkkejä tai keksi merkeille itse selitys.
- Kirjoita nimesi tai maalauksen nimi punaisella osaksi sommitelmaa.