Spain 21.11. - 25.11.2022

Oppilaiden kertomus Espanjan vaihdosta

Marraskuun lopulla 15 Petäjäveden yläasteen yhdeksännen ja kahdeksannen luokan oppilasta sekä kolme opettajaa matkusti Espanjan Bazaan Erasmus+ - vaihtoon. Petäjäveden yläasteen kansainvälisyysprojektit on rahoitettu Euroopan unionin Erasmus + - ohjelmasta. Tämän lukuvuoden aikana työskentelemme hankkeessa, jonka nimi on ”Cultural Heritage as a part of your own identity and as a basis for internationality” (Kulttuuriperintö osana omaa identiteettiä ja pohjana kansainvälistymiselle). Syksyn aikana olimme valmistautuneet tulevaa vaihtoa varten tekemällä erilaisia töitä. Syksyn aluksi otimme valokuvia Petäjävedeltä ja teimme niistä postikortteja sekä kokosimme reseptejä perinteisistä suomalaisista ruuista. Kotoisaa ja kansainvälistä valinnaisaineessa tutustuimme espanjalaisiin perinneruokiin tekemällä tortilloja ja churroja. Digitaalinen kuva ja video valinnaisaineessa teimme esityksen suomalaisesta kouluruuasta sekä haastattelimme englannin opettaja Kaisa Korhosta asian tiimoilta. Hieman ennen vaihtoa espanjalaiset isäntämme ottivat meihin yhteyttä sosiaalista mediaan hyödyntäen ja tutustuminen sekä uusien ystävyyssuhteiden luominen kahden koulun oppilaiden ja kahden kulttuurin välillä alkoi.

Joukko innokkaita ja häliseviä matkalaisia kokoontui lauantaiaamuna (19.11) Jyväskylän matkakeskukselle, josta matkamme alkoi junalla Tikkurilan kautta kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Lentoasemalla aterioimme Burger Kingissä. Kyseinen pikaruokaketju tuli meille viikon aikana Bazassa erittäin tutuksi, sillä iltaisin kokoonnuimme sen ympäristöön viettämään vapaa-aikaa.

Osa ryhmäläisistä oli elämänsä ensimmäisellä lentomatkalla, joten lentoa odotellessa jännitys tiivistyi. Alkujännitys hälveni nopeasti ja lensimme pilvien yläpuolella auringon paisteessa. Ajoittain pilviverho hälveni ja näimme alhaalla maassa valoja rakennuksista sekä maa- ja vesiliikenteestä. Lennon lähestyessä määränpäätämme, Alicantea, alkoi sininen Välimeri siintää edessämme. Lentokentältä siirryimme takseilla Alicanten vanhassa kaupungissa sijaitsevalle hotellillemme. Illalla kävelimme hieman kaupungilla ja ihailimme jouluisia koristeita ja kirkkaita valoja, jotka pääsivät oikeuksiinsa Välimeren alueen tummassa yössä. Illallisen söimme ulkoilmaravintolassa Alicanten katedraalin edessä. Pitkän päivän jälkeen uni maistui.

Sunnuntaiaamu (20.11) valkeni aurinkoisena ja heräsimme kadulta kuuluviin ääniin. Söimme herkullisen aamupalan hotellin viereisessä kahvilassa, ja sen jälkeen lähdimme tutustumaan Alicanteen ja sen nähtävyyksiin. Olimme tehneet esityksiä Alicanten eri kohteista ja niiden avulla kerroimme muille Alicanten historiasta, kaupungintalosta, Pyhän Nikolauksen katedraalista sekä Santa Barbaran linnasta. Kävelimme pitkin Vanhan kaupungin katuja sekä tuhansista mosaiikkilaatoista tehdyllä rantakadulla. Kävimme Canalejas-puistossa ihailemassa vanhoja viikunapuita ja yhdellä kaupungin monista hiekkarannoista. Siellä yksi rohkea oppilas uskaltautui uimaan Välimeren aalloissa. Aamupäivällä seurasimme katedraalissa järjestettyä messua ja iltapäivällä kävimme nykytaiteen museossa, jossa oli esillä kuuluisan espanjalaisen surrealistitaiteilija Miron taulu. Päivän aikana saimme myös tietoa espanjalaisista härkätaisteluista sekä perinneruokiin luettavan churrojen valmistuksesta.

Illalla matkustimme bussilla kolmen tunnin matkan Bazaan. Matka eteni tyypillisessä espanjalaisessa vuoristomaisemassa ja taukoa pitäessämme saimme ihailla auringonlaskua. Illansuussa saavuimme Bazaan ja tapasimme isäntäperheemme.

Maanantaina (21.11) oli ensimmäinen koulupäivä Bazassa. Meille esiteltiin lyhyesti koulua, joka on entinen luostari ja kävimme muun muassa koulun kirkossa. Tapasimme myös koululla Erasmus+ - vaihdossa samanaikaisesti olleita italialaisia oppilaita. Kokoonnuimme kaikki yhteen ja esittelimme itsemme englanniksi. Loppupäivän olimmekin ulkona koulun pihalla, sillä koulussa juhlittiin Neitsyt Marian päivää (Child Virgin Mary´s Day), joka alkoi uskonnollisella kulkueella. Päivän aikana musiikki soi koulun pihalla, seurasimme oppilaiden tanssiesityksiä ja jalkapalloa sekä nautimme kaikille oppilaille tarjotusta makeasta kaakaosta ja söimme pullaa. Koulu loppui joka päivä 14:45 ja lähdimme isäntäperheisiin syömään lounasta. Lounaan jälkeen kokoonnuimme yleensä espanjalaisten isäntiemme kanssa ulos, sillä se on tapana espanjalaisten nuorten keskuudessa. Vietimme aikaa puistoissa, juttelimme niitä näitä ja kävimme kaupoilla ja he esittelivät meille samalla kaupunkia. Jotkut meistä osallistuivat espanjalaisten nuorten iltaharrastuksiin, kuten lento- ja jalkapalloon. Myöhään illalla söimme perheen kanssa tyypillisen espanjalaisen illallisen.

Tiistaiaamu (22.11) alkoi liikunnallisissa merkeissä, sillä osallistuimme oppilaiden liikuntatunnille. Tunnilla pelasimme lipunryöstöä, lentopalloa ja jalkapalloa. Liikunnan jälkeen jakauduimme kahteen ryhmään. Toinen ryhmä osallistui englannin ja tietotekniikan tunneille ja toinen tietotekniikan ja musiikin tunneille. Tunneilla pääsimme harjoittamaan englannin kielitaitoamme, suunnittelimme tietokoneen avulla mm. huonekaluja ja soitimme kitaraa.
Tuntien jälkeen esitimme espanjalaisille oppilaille tekemämme suomalaista kouluruokailua esittelevän työmme sekä perehdyimme tarkemmin suomalaiseen ja espanjalaiseen ruokakulttuuriin perinneruokareseptien merkeissä. Loppupäivästä meillä oli englannin tunti espanjalaisten kanssa ja vertailimme Suomea ja Espanjaa.  Illalla jatkoimme Bazaan tutustumista suunnistuksen ja valokuvauksen avulla.

Keskiviikkoaamuna (23.11) osa meistä työskenteli tietokoneluokassa espanjalaisten ja italialaisten oppilaiden kanssa. He tekivät Power Point- esityksiä huomisesta vierailukohteestamme, Granadasta.

Myöhemmin kävimme Bazan arkeologisessa museossa. Siellä näimme alueen tärkeimmän historiallisen löydön, ”Bazan naisen”, sekä kuulimme tarinan Cascamorras-festivaalista. Väsyneinä lähdimme paikalliseen kahvilaan, jossa meille tarjoiltiin paksua kaakaota ja churroja. Churrot ovat herkullisia espanjalaisia uppopaistettuja leivonnaisia, joita syödään kastamalla niitä esimerkiksi kaakaoon tai kahviin. Churrot ja kaakao toivat sitä piristystä, jota juuri silloin tarvitsimme.

Illalla vierailimme paikallisella oliiviöljypuristamolla. Siellä seurasimme oliiviöljyn valmistusta vaihe vaiheelta oliivien tuonnista puristamolle aina öljyn varastointiin. Saimme myös maistaa kahta eri tavalla käsiteltyä oliiviöljyä leivän päällä ja vertailla niitä toisiinsa. Osa meistä osti tuliaisiksi pullon tai pari paikallista oliiviöljyä.

Torstaina (24.11) matkasimme bussilla läpi hienojen vuoristomaisemien kohti Granadaa ja sen maailmanperintökohteita. Tutustuimme Albaycinin muslimikortteliin ja sen historiaan. Vierailimme muutamassa palatsissa ja ihailimme niistä avautuvaa maisemaa. Näimme myös Sierra Nevadan lumisen huipun. Vierailimme historiallisessa kylpylässä, joka muistutti hieman suomalaista saunaa. Päivän retkeä varten olimme saaneet runsaat eväät isäntäperheiltämme. Eväitä söimme auringon paisteessa ja nautimme vapaa-ajastamme ennen päivän pääkohdetta, Alhambraa eli maurilaisaikaista muurin ympäröimää kuninkaiden asuinpaikkaa. Alueella on useita sisäpuolelta hyvin koristeellisia palatseja, joissa on omia pihoja, saleja, pylväitä sekä lähteitä ja altaita. Alhambra oli mahtavan ja hienon näköinen ja siellä oli paljon turisteja. Bazan koulun opettaja (Rafa) toimi oppaanamme Granadan matkalla.

Illalla kokoonnuimme vielä jäähyväisillalliselle ravintolaan. Näin saimme vielä viettää yhteistä aikaa ja hyvästellä samalla Erasmus-nuoria. Ruokana meillä oli mm. pizzaa ja paikallisia patonkeja. Edellisenä iltana suurin osa meistä tutustui espanjalaiseen ruokakulttuuriin yhteisen paellaillan merkeissä.

Perjantaina (25.11) aamupäivällä työskentelimme koululla omalla porukallamme tehden töitä Bazan-matkastamme. Ahkeroimme ja saimme nopeasti vaihtoviikon ainoat tuotokset tehdyiksi. Työskentelyn jälkeen meillä oli hetki aikaa hyvästellä isäntämme ennen kuin suuntasimme teatterille. Siellä meillä oli mahdollisuus ottaa kuvia itsestämme Bazan naisen ja sotilaan hahmoissa. Osa oppilaista tuli vielä saattamaan meitä bussiasemalle, ja haikeiden jäähyväisten jälkeen alkoi kolmen tunnin bussimatka kohti Alicantea. Majoituimme samassa hotellissa kuin tulomatkalla ja maukkaan ravintolaillallisen jälkeen saimme jälleen iloksemme vapaa-aikaa shoppailulle. Menimme aikaisin nukkumaan, koska lauantaina oli aikainen herätys.

Lauantaina (26.11) ehdimme sopivasti lentokentälle vievään bussiin. Espanjassa piti käyttää maskeja julkisessa liikenteessä. Lentokentällä söimme aamiaisen Burger Kingissä ja tämän jälkeen teimme ostoksia kentän verovapaissa myymälöissä. Koneen noustessa näimme vielä meren, vuoristomaisemia sekä rannikon matkailukohteita. Kone laskeutui Helsinkiin ajallaan ja paluu Espanjan lämmöstä Suomen alkutalveen tuntui kotoisalta. Kotoisuus vielä lisääntyi, kun kävimme syömässä Kotipizzassa ”lätyt”. Oli mukava palata kotiin uutta kokemusta rikkaampana ja aloittaa uusi kouluviikko rennolla otteella. Maailmalla matkustaessa oppii arvostamaan suomalaisia asioita!