Tuntisuunnitelmat interventioon

1. Alkutestaus

Tunnin kokonaistavoitteet ja niiden perustelut:

(huomioi oppimis- ja kasvatustavoitteet, henkilökohtaiset ja yhteiset tavoitteet)

Alkumittaus interventiota varten: Tavoitteena on selvittää, millaisia tunteita lapset tunnistavat jo entuudestaan.

Oppimista edistävä arviointi ja palautteenanto tunnin aikana

Miten oppilaat tietoiseksi tavoitteesta? Mitä arvioit? Miten oppilaat tietävät miten pääsivät tavoitteeseensa?

Tunnin alussa kerrotaan, mitä tehdään. Oppilaita kannustetaan suorittamaan tehtävä. Kirjoittamisessa autetaan tarvittaessa. Annetaan oppilaalle positiivista palautetta työskentelyn aikana.

Oppimisprosessin kulku

Tehtäväkohtainen tavoite

Miksi tehdään?

1)Tunnin kulun struktuurin selittäminen oppilaille helpottaa heitä jäsentämään tilannetta paremmin. Pieni purtava tuo kodinomaista ja turvallista tunnelmaa tilanteeseen.

2) Alkulämmittelyn tarkoitus on saada oppilasryhmä motivoitumaan, rentoutumaan ja rohkaistumaan.

3-4) Alkukartoitus oppilaiden tunnetaidoista.

Harjoitteet, materiaalit, työtavat

Mitä tehdään?

1) Tunnin kulku kerrotaan oppilaille lyhyesti. Samalla napostellaan pientä purtavaa.

2) Alkulämmittelyksi jokainen ottaa tunnekortin (Pesäpuu ry:n Nalle-kortit), joka vastaa omaa tunnetilaa, ja kertoo sen muille.

3) Jaetaan oppilaille yhdeksän erilaista tunnekuvaa, jotka on valmiiksi liimattu vihkoihin.

4) Oppilas nimeää tunnistamansa tunteet ja kirjoittaa ne vihkoon kuvan viereen. Jos oppilas ei tunnista jotain tunnetta, hän siirtyy seuraavaan kuvaan.

Arvioitu ajankulku: Aikaa käytettävissä max. 30min. Kohdat 1 - 2 n. 10min.

Kohdat 3 - 4 n. 20min.

Liitteet:

ALKUTESTAUKSEN VASTAUKSET1.docx
Alkutestaus

2. Luku1

Tunnin kokonaistavoitteet ja niiden perustelut:

(huomioi oppimis- ja kasvatustavoitteet, henkilökohtaiset ja yhteiset tavoitteet)

Synkeän louhoksen seikkailu on yhteistoiminnallinen sosiaalisten taitojen kehittämiseen tarkoitettu peli. Pelin edetessä opitaan tunnistamaan ja nimeämään tunteita, antamaan ja vastaanottamaan positiivista palautetta, sekä arvioimaan omaa toimintaa.

Oppimista edistävä arviointi ja palautteenanto tunnin aikana

Miten oppilaat tietoiseksi tavoitteesta? Mitä arvioit? Miten oppilaat tietävät miten pääsivät tavoitteeseensa?

Pelin ohjaaja(t) seuraa pelin aikana oppilaiden välistä vuorovaikutusta ja onnistumisista saa palkkioksi auringonsäteitä, jotka pelituokion lopussa liimataan vihkoihin. Palkkio seuraa välittömästi oikeista vastauksista ja oikeasta toiminnasta.

Oppimisprosessin kulku

Tehtäväkohtainen tavoite

Miksi tehdään?

1) Orientoituminen ja tunnelman luominen seikkailuun.

2) Pelikortit toimivat välineenä mm. tunnesanoille ja ohjaavat keskustelua.

3) Tehtävänanto tulee tarinan kautta.

4) Kaikkien oppilaiden osallisuus ja onnistumisen kokemukset. Myös hiljaisten oppilaiden rohkaiseminen turvalliseen vuorovaikutukseen.

Harjoitteet, materiaalit, työtavat

Mitä tehdään?

1) Luetaan esinäytös Synkeän louhoksen seikkailun menetelmäoppaasta. Kaikki istuvat lattialla.

2) Kivikkokortit asetetaan lattialle tekstipuoli alaspäin.

3) Luetaan 1. Tarina, Örkkässhamaanin kivikko

4) Peli käynnistyy. Peliin osallistuu sekä oppilaat että ohjaajat. Peli etenee keskustellen sen mukaan, millaisia kortteja milloinkin käännetään.

3. Luku2

Tunnin kokonaistavoitteet ja niiden perustelut:

(huomioi oppimis- ja kasvatustavoitteet, henkilökohtaiset ja yhteiset tavoitteet)

Synkeän louhoksen seikkailu on yhteistoiminnallinen sosiaalisten taitojen kehittämiseen tarkoitettu peli. Pelin edetessä opitaan tunnistamaan ja nimeämään tunteita, antamaan ja vastaanottamaan positiivista palautetta, sekä arvioimaan omaa toimintaa.

Tämän tunnin aiheena on tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen.

Oppimista edistävä arviointi ja palautteenanto tunnin aikana

Miten oppilaat tietoiseksi tavoitteesta? Mitä arvioit? Miten oppilaat tietävät miten pääsivät tavoitteeseensa?

Tunnin alussa kerrotaan taas tämän hetken tunnetila nallekorttien avulla. Jokainen valitsee omaa tunnetilaansa kuvaavan kortin ja kertoo siitä. Muistellaan myös viime tunnilla läpikäytyjä tunteita ja tilanteita. Päivän aiheeseen ohjaa Synkeän Louhoksen seikkailusta luku, jossa tulee esille oppitunnin aihe ja tavoite. Pelin ohjaaja(t) seuraavat oppilaiden toimintaa tunnin aikana ja onnistumisista oppilaat saavat palkinnoksi auringonsäteitä. Auringonsäteen saa heti, kun oppilas on suorittanut annetun tehtävän oikein. Tunti etenee juttelemalla oppilaiden kanssa ja opettaja(t) pystyvät suuntaamaan oppilaiden vastauksia tarvittaessa oikeaan suuntaan ja jakamaan myös omia tunnekokemuksiaan luodakseen turvallisen ilmapiirin oppitunnille.

Oppimisprosessin kulku

Tehtäväkohtainen tavoite

Miksi tehdään?

1) alkuun pääseminen, ”lämmittely”, vanhan kertaaminen

2) orientoituminen tulevaan tehtävään

3) pelikortit toimivat keskustelun ohjaajina ja oppilaille apuna tunteiden keksimisessä ja oikeiden tunnesanojen löytämisessä

4) saadaan oppilaat keskustelemaan ja pohtimaan tunteita ja niiden tuntemisen kokemuksia. Olemalla mukana pelissä ja tuomalla esiin omia kokemuksiaan, opettajat luovat tunnille turvallisen ilmapiirin ja tukevat myös hiljaisempien lapsien tunneilmaisutaitoja.

Harjoitteet, materiaalit, työtavat

Mitä tehdään?

1) Valitaan tätä hetkeä kuvastava tunnekortti ja esitellään se muille. Muistellaan viime tunnillaläpikäytyjä tilanteita ja tunteita.

2) luetaan luku 2. Synkeän Louhoksen Seikkailusta

3) asetetaan tunnekortit pöydälle tekstipuoli alaspäin

4) peli käynnistyy. Peli etenee sitä mukaan, mitä kortteja nostetaan. Peliin osallistuvat niin opettajat kuin oppilaatkin. Oppilaiden keksiessä hyviä tilanteita ja/tai ratkaisuja, he saavat auringonsäteitä, jotka tunnin lopussa liimataan omaan vihkoon.

4. Luku3

Tunnin kokonaistavoitteet ja niiden perustelut:

(huomioi oppimis- ja kasvatustavoitteet, henkilökohtaiset ja yhteiset tavoitteet)

Itsearviointi. Itsetuntemuksen lisääminen. Omien vahvuuksien tunnistaminen.

Oman toiminnan arviointi. Palautteen antaminen toiselle.

Oppimista edistävä arviointi ja palautteenanto tunnin aikana

Miten oppilaat tietoiseksi tavoitteesta? Mitä arvioit? Miten oppilaat tietävät miten pääsivät tavoitteeseensa?

Tässä pelissä on tunnemittari, jolla oppilas arvioi ensin itseään. Sen jälkeen ryhmän muut jäsenet pohtivat, ovatko samaa mieltä kyseisestä taidosta. Ohjaajan on ohjattava oppilaita pitämään keskustelun sisältö positiivisena ja kannustavana. Jos jollakin oppilaalla on vain vähän tai ei ollenkaan kyseistä positiivista luonteenpiirrettä, ryhmä miettii yhdessä, millä tavalla taitoa voisi harjoitella ja kartuttaa.

Oppimisprosessin kulku

Tehtäväkohtainen tavoite

Miksi tehdään?

Tehtäväkohtainen tavoite

Miksi tehdään?

1) Virittäytyminen aiheeseen.

2) Tavoitteena saada lapsi ymmärtämään, että jokaisella on erilaisia ominaisuuksia, taitoja ja piirteitä. Jokainen on erilainen, mutta silti yhtä arvokas ja ihana.

3) Opitaan tekemään itsearviointia omista sosiaalisista taidoista sekä käyttäytymismalleista. Lisäksi opitaan antamaan palautetta ja vastaanottamaan palautetta turvallisessa vuorovaikutuksessa.

4) On tärkeää, että lapsi saa konkreettisen palkkion edistymisestään.

5) Tunti loppuu positiiviseen tunnelmaan.

Harjoitteet, materiaalit, työtavat

Mitä tehdään?

1) Alkumotivointi alkutestauksen kuvilla. Tämän hetkisen tunteen ilmaiseminen kortin avulla.

2) Luetaan luku 3, Synkeän louhoksen lähde.

3) Lähdekorteista luetaan kullekin pelaajalle vuorollaan kysymys, johon oppilas vastaa tunnemittarin avulla. Esim. Kuinka hyvin noudatat yhteisiä sääntöjä? Oppilaan oman vastauksen jälkeen muut oppilaat saavat arvioida, ovatko samaa mieltä. Jos oppilaalla on vähäiset taidot tällä alueella, mietitään yhdessä keinoja, miten harjoitella kyseistä taitoa. Välitön palkkio (valonsäde) seuraa hyvistä vastauksista.

4) Ansaitut valonsäteet liimataan valonkehrään.

5) Lopuksi annetaan vastavuoroista palautetta tunnista.

5. Luku4

Tunnin kokonaistavoitteet ja niiden perustelut:

(huomioi oppimis- ja kasvatustavoitteet, henkilökohtaiset ja yhteiset tavoitteet)

Toisten kehuminen ja toisista positiivisten asioiden löytäminen, kommenttien vastaanottaminen, palautteen anto, toisten huomioonottaminen, itsetunnon kohentuminen

Oppimista edistävä arviointi ja palautteenanto tunnin aikana

Miten oppilaat tietoiseksi tavoitteesta? Mitä arvioit? Miten oppilaat tietävät miten pääsivät tavoitteeseensa?

Synkeän louhoksen luvussa 4. oppilaita kehotetaan keksimään toisistaan positiivisia asioita ja sanomaan niitä ääneen. Jokainen keksii jokaisesta jonkun positiivisen asian vuorollaan. Opettajat auttavat tarvittaessa. Jokaisesta keksitystä asiasta oppilaat saavat valonsäteen liimattavaksi vihkoonsa.

Oppimisprosessin kulku

Tehtäväkohtainen tavoite

Miksi tehdään?

1) Virittäytyminen aiheeseen.

2) Tavoitteena saada lapsi ymmärtämään, että jokaisessa meissä on jotain hyvää ja se kannattaa myös sanoa ääneen.

3) Opitaan miettimään positiivisia asioita toisistamme ja kertomaan ne ääneen. Opitaan ottamaan positiivista palautetta vastaan. Itsetunnon kohotus.

4) On tärkeää, että lapsi saa konkreettisen palkkion edistymisestään.

5) Tunti loppuu positiiviseen tunnelmaan.

Harjoitteet, materiaalit, työtavat

Mitä tehdään?

1) Alkumotivointi tunnekorttien avulla. Kerrotaan jälleen, miltä juuri tällä hetkellä tuntuu.

2) Luetaan luku 4., Kuningas Örkäksen valtaistuinsali.

3) Valtaistuinsalin kortit asetetaan lattialle. Jokainen lapsi istuu vuorollaan valtaistuimelle. Jokainen pelaaja vuorollaan miettii valtaistuimessa istuvasta myönteisiä puolia ja sanoo ne vuorollaan ääneen. Tarvittaessa jutellaan esille nousevista aiheista. Keksitystä asiasta annetaan valonsäde.

4) Ansaitut valonsäteet liimataan valonkehrään.

5) Lopuksi annetaan vastavuoroista palautetta tunnista.

6. Luku5 & loppumittaus

Tunnin kokonaistavoitteet ja niiden perustelut:

(huomioi oppimis- ja kasvatustavoitteet, henkilökohtaiset ja yhteiset tavoitteet)

Tunnin tavoitteena on oppia sosiaalista ongelmanratkaisutaitoa draaman keinoin.

Oppimista edistävä arviointi ja palautteenanto tunnin aikana

Miten oppilaat tietoiseksi tavoitteesta? Mitä arvioit? Miten oppilaat tietävät miten pääsivät tavoitteeseensa?

Ryhmä jaetaan kahteen osaan, kumpaankin ryhmää ohjaa aikuinen. Aikuinen asettaa raamit tehtävälle, mutta ongelmallisten tilanteiden ratkaisu jää oppilaiden tehtäväksi. Aikuinen antaa positiivista palautetta näytelmän suunnittelu- ja toteutusvaiheessa.

Oppimisprosessin kulku

Tehtäväkohtainen tavoite

Miksi tehdään?

1. Tunnetaitojen oppimiseen virittäytyminen.

2. Saada oppilaat ymmärtämään se, että toimintatapoja voi olla hyviä tai huonoja. Tarinan avulla johdatellaan oppilaat aiheeseen.

3. Pienessä ryhmässä lapset uskaltavat helpommin osallistua ja ehdottaa ratkaisumalleja. Aikuisen on hyvä olla mukana ohjaamassa toimintaa oikeaan suuntaan.

4. Tavoitteena on saada lapsi ymmärtämään tekemiensä valintojen merkitystä, sekä etsimään tilanteeseen sopivia ratkaisumalleja.

5. Ryhmien tuotokset esitetään toisille niin, että kaikki pääsevät nauttimaan toistensa esityksistä. Samalla annetaan kannustavaa palautetta esiintyjille.

6. Tunnin teema kootaan yhteen.

7. Intervention päätteeksi suoritettua loppumittausta verrataan alkumittauksen tuloksiin, ja näin nähdään, onko esim. tunteiden tunnistamisessa tapahtunut kehitystä.

Harjoitteet, materiaalit, työtavat

Mitä tehdään?

1. Alkutestauksen tunnekuvilla aloitus.

2. Luetaan tarinasta luku 5, Pohjoisen jyrkänteen turnajaiset.

3. Jaetaan ryhmä kahtia, molemmille ryhmille annetaan yksi turnajaiskortti. Molempiin ryhmiin lähtee mukaan aikuinen ohjaajaksi.

4. Ryhmät lähtevät valmistelemaan omaa näytelmäänsä. Näytelmää suunnitellessa lapset etsivät ratkaisuja korteissa esiintyviin ongelmatilanteisiin. Jokaiselle annetaan rooli (tai oppilas valitsee itse).

5. Ryhmät tulevat takaisin luokkaan ja näyttelevät harjoittelemansa pienen näytelmän.

6. Lopuksi keskustellaan yhdessä esityksistä ja oppilaiden keksimistä toimintamalleista.

7. Intervention loppumittaus. Sama kuin alkutestaus.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä