Valtakunnalliset syventävät kurssit (KU)

VALTAKUNNALLISET SYVENTÄVÄT KURSSIT (KU)

3. MEDIA JA KUVIEN VIESTIT (KU3)

Mediaa on perinteisesti tarkasteltu paljolti tiedonvälityksen näkökulmasta, mutta yhä keskeisemmäksi on noussut sen merkitys identiteetin muokkaajana ja jopa sen jatkeena. Kuinka paljon median kuvamaailma muokkaa todellisuuttani? Määritteleekö media minuuttani? Medialla tarkoitetaan viestintää eri muodoissaan. Mediaan kuuluvat kaikki viestinnän toiminnot satelliittikanavista monistettuun luokkalehteen. Ympäristössämme on myös muita harkitusti rakennettuja visuaalisia viestejä, kuten arkkitehtuuri ja esineiden muotokieli, joita tarkastellaan KU2-kurssilla.

Opiskelija syventyy kuvaviesteihin kolmen pääroolin kautta:
• kuvaviestien tutkijana ja erittelijänä
• kuvaviestien tekijänä: tiedon, tunteiden ja kokemusten välittäjänä
• kuvaviestinnän teknologian osaajana.

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
• oppii erittelemään ja tulkitsemaan median kuvaaman maailman suhdetta kulttuuriin ja todellisuuteen
• ymmärtää kuvailmaisun vaikutuskeinoja mediassa
• oppii käyttämään erilaisia kuvia ja tekniikoita eri viestintäympäristöissä oman ilmaisunsa välineenä
• oppii analysoimaan ja kehittämään omaa mediasuhdettaan.

Sisällöt

• kuva mediassa: kuvajournalismi, mainonta, viihteen kuvat, populaarikulttuuri, sarjakuva, www-sivujen ja tietokonepelien kuvailmaisu
• graafinen suunnittelu: taitto, typografia, kuvan muokkaus- ja siirtomenetelmät
• mediakuvien aatekriittinen ja kulttuurinen tarkastelu eri aikoina, paikoissa ja osakulttuureissa • valokuva mediassa
• elokuva ja video: perinteinen ja uudistuva kuvakerronta
• visuaalisuus tuotteistamisessa ja tuotemerkkien luomisessa

Sisältöehdotuksia KU3-kurssiin

Fiktiivinen verkkokauppa

Fiktiivistä verkkokauppaa esittelevä sivusto kuuluu sisällöllisesti esim. Suutarilan lukion kuvataiteen kuvaviestinnän kurssiin. Opiskelijoiden tehtävänä tällä kurssilla oli luoda oma brandi, siihen liittyvät kuvalliset ominaisuudet: logo tai embleemi, väritys, slogani ja tuotteiden tai palvelujen mallinnus. Kurssin aikana opiskelijoille tulevat tutuksi mm. käsitteet typografia, logo ja embleemi. Kurssilla käsitellään mm. värien psykologiaa sekä tuotteen arvomaailman näkymistä muotoilun osana. Pyrkimyksenä on luoda toimiva brandi, jonka voisi lanseerata markkinoille. Samalla tavoitteena on kuitenkin suhtautua kriittisesti brandiajatteluun ja ymmärtää myös sen negatiiviset ilmiöt.

Videotietoisku: "Yhteiskunnallinen mainos"

Tietoiskutehtävän lähtökohtana oli antaa lukiolaiselle perusvalmiudet tuottaa videomateriaalia. Tehtävää tehtäessä opittiin käyttämään digitaalista videokameraa, editoimaan (iMovie-ohjelmalla)ja siirtämään editoitu video DVD:lle (iDVD-ohjelmalla). Aiheena "yhteiskunnallinen mainos" oli mielenkiintoinen, koska se antoi mahdollisuuden ilmaista monenlaisia asioita, hauskoja tai vakavia. Tärkeää oli, että kaikki opiskelijat saavat käsityksen siitä, miten ohjelmia tehdään. Tehokkainta mediakasvatusta onkin päästä tekemään materiaalia itse. Tehtävä alustettiin näyttämällä neljä tietoiskua 1970- ja1980-luvuilta "Nyt uutta Suomessa! – Suomalaisen mainonnan historia" -DVD:ltä. Sen jälkeen opiskelijat tekivät ryhmissä käsikirjoituksen, jonka tarkastuksen jälkeen he pääsivät kuvaamaan.

Muunneltu merkki

Tunnistamme monet tuotteet ja ja merkit hyvin pientenkin vihjeiden avulla. Mutta mitä tapahtuu, jos häiritsemmekin tätä indeksien verkkoa ja antamillamme vihjeillä johdammekin katsojaa harhaan? Onnistummeko? Tehtävässä valittiin jokin tuttu ja yleisesti tunnettu tuotemerkki. Pohdittiin tämän brandin takana piileviä arvoja ja sanomia. Asetelma käännettiin lopuksi päälaelleen muuttamalla merkin ilmiasua juuri sen verran, että oma uusi tulkinta astui kuvaan mukaan. Tehtävä suoritettin akryyliväreillä maalaamalla kartongille A2–A3. Onnistuneeseen lopputulokseen vaikutti toimivan idean lisäksi myös viimeistelty lopputulos.

T-paitakuva

Tehtävänä oli tutkia ajankohtaista uutiskuvaa sekä kuvallisena että sosiaalisena viestinä. Opiskelijat toivat tunnille viikon sisällä sanomalehdessä julkaistun uutiskuvan, jota he ensin analysoivat kuvaelementtien ja sommittelun kautta. Tämän jälkeen kuva skannattiin, tulostettiin siirtokalvolle ja silitettiin kiinni T-paitaan. Nyt tehtävänä oli pitää paitaa päällä koulussa ja kirjata ylös huomioita sen aiheuttamista reaktioista ja kommenteista. Lopuksi opiskelijat tuottivat saamastaan palautteesta raportin, johon liittivät digikameralla otetun kuvan itsestään kyseinen paita päällä.

4. TAITEEN KUVISTA OMIIN KUVIIN (KU4) VERKKOKURSSI

Oma taiteellinen tekeminen lisää kiinnostusta kuvataiteen ilmiöihin. Taiteellisen prosessin ymmärtämistä lähestytään kahta tietä: kuvataiteen tuntemus ja oma kuvallinen ilmaisu limittyvät kurssilla yhteen. Taiteellinen työskentelyprosessi on kurssilla sekä tavoite että menetelmä.

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
• hahmottaa kuvataiteen historian pääpiirteitä teemallisesti ja kronologisesti
• ymmärtää kuvataiteen sisältöjä ja ilmaisutapoja eri aikoina ja eri kulttuureissa
• käyttää omassa ilmaisussaan hyväkseen taiteen tuntemustaan
• oppii työskentelemään itsenäisesti ja harjaantuu pohdiskelevaan, sanalliseen itsearviointiin

Sisällöt

• taidekuvan tulkinta ja analyysi kuvin ja sanoin
• eri aikakausien kulttuuristen merkitysten ja käsitysten ilmeneminen kuvataiteessa • aiheen kehittely ja luonnostelu osana taiteellista luomisprosessia
• kuvan sisältö ja muoto taiteilijan ja kulttuurin viestinä sommittelu, kuten: väri, valo, varjo ja liike sekä illusorisuus ja kolmiulotteisuus sekä pinnan rakenne ja materiaali

Sisältöehdotuksia KU4- kurssiin

Taiteilijat ovat kautta aikojen olleet kuvallisessa vuorovaikutuksessa toisten taiteilijoiden kanssa. Taidekuvat ovat inspiroineet uusiin kuviin. Sisältöjä ja muotoja on kommentoitu ja muunneltu. Intertekstuaaliset viittaukset eivät rajoitu vain kuviin, vaan ylittävät vapaasti eri taidelajien rajoja. Pastissi on tietyn taiteilijan tai aikakauden tyyliä tarkoituksellisesti jäljittelevä taideteos, jäljitelmä tai ivamukaelma.

5. Nykytaiteen työpaja (KU5)

Nykytaiteen muodot, tekniikat ja teemat ovat hyvin toisenlaisia kuin klassisessa taiteessa. Mikään ei ole pyhää–nykytaiteessa lainataan tai sillä viitataan paitsi aiempaan taiteeseen, myös koko ympäröivään maailmaan, yksilöön ja yhteiskuntaan, perinteisiin ja kulttuuritraditioihin sekä vallalla oleviin asenteisiin.Nykytaiteessa perinteiset taidelajien rajat ylittyvät. Taiteidenvälisyys luo lisää uusia merkityksiä. Nykytaiteen työpajakurssilla opiskelija voi perehtyä temaattisesti ja laaja-alaisesti nykytaiteen ilmiöihin ja materiaaleihin, eri taiteilijoiden työtapoihin tai vaikkapa uuteen teknologiaan taiteen tekemisen välineenä. Taideteosten lähtökohdat, materiaalit ja tekniikat voivat olla mitä tahansa. Työpajakurssilla opiskelija syventää tietämystään kuvan tekemisestä ja taiteen tarkastelusta, mutta myös omasta itsestään. Yhteiset keskustelut eri teemoista kuuluvat olennaisena osana kurssin elämykselliseen ja kokonaisvaltaiseen sisältöalueeseen.

Tavoittteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
• oppii seuraamaan ja arvioimaan nykytaiteen ajankohtaisia ilmiöitä
• oppii havaitsemaan ja oivaltamaan visuaalisia merkityksiä ympäristössä sekä soveltamaan havaintojaan omassa ilmaisussaan
• oppii ymmärtämään ja käyttämään nykytaiteen keinoja työskennellessään erilaisten ilmiöiden parissa
• harjaantuu tavoitteelliseen prosessinomaiseen työskentelyyn.

Keskeiset sisällöt
• mitä nykytaide on: nykytaiteen taustalla vaikuttavat ilmiöt ja erilaiset taidekäsitykset
• nykytaide ja kulttuurien välinen vuorovaikutus, visuaaliset alakulttuurit
• taiteiden väliset projektit koulussa tai koulun ulkopuolella
• oman produktion toteuttaminen
• visuaaliset ammatit yhteiskunnassa ja taidealan organisaatioita

Sisältöehdotuksia KU5- kurssiin

Uuden opetussuunnitelman mukaisesti opetuksessa tulee korostaa paikallisuutta. Mitä se voisi olla nykytaiteen työpajakurssilla? Vaikkapa kouluilla tapahtuvia, taiteidenvälisiä ja eri oppiaineita yhdistäviä projekteja tai kansainvälisiä, eri kulttuureita yhdistäviä hankkeita. Tähän materiaaliin valituissa esimerkeissä halutaan korostaa sekä paikallisuutta ja identiteettiä että yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä eri oppiaineiden, oppilaitosten ja kulttuurien välillä. Nykytaiteen työpajakurssille on ominaista valita jokin ajankohtainen teema, johon voidaan syventyä koko kurssin ajaksi. Kiinnostavia, kantaaottavia sekä tunteita ja ajatuksia herättäviä, jopa provokatiivisia aiheita riittää. Elämään liittyvät kysymykset, oman identiteetin tutkiminen, lapsuus, muistot ja kokemukset ovat aina ajankohtaisia aiheita. Seksuaalisuuteen eli naisena ja miehenä olemiseen liittyvät kysymykset ovat keskeisiä nykytaiteen teemoja. Lisäksi ajankohtaisia teemoja voivat olla yhteiskunnan tilaa heijastelevat aiheet sekä viittaukset taiteeseen. Jatkuvat muutokset taiteen tekemisessä, esimerkiksi materiaalikokeiluissa ovat myös hyviä tarkastelun kohteita.

Identiteetti ja seksuaalisuus
Perinteet ja arki
Yksilö ja yhteiskunta

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä