TVT-OPS
Orimattilan TVT-OPS (päivitys 2019)
tavoitteet vuosiluokkien jälkeen | Miten opetetaan? oppiaineet, ohjelmat jne | |
(0-2) Tavoitteet 2. luokan jälkeen Osaa käyttää itsenäisesti tablettia ja / tai tietokonetta (käynnistäminen, sulkeminen, verkkoon kirjautuminen ja sovellusten/ohjelmien sulkeminen, kosketusnäytön perustoiminnot) Osaa käyttää selainta Osaa ottaa kuvan/videokuvaa On tutustunut tekstinkäsittelyn alkeisiin On harjoitellut näppäimistön käyttöä Osaa pelata oppimispelejä tietoteknisellä laitteella On tutustunut ohjelmointiin esim. pelien ja leikkien muodossa |
Esimerkiksi: |
|
(3-4) Tavoitteet 4. luokan jälkeen On harjoitellut kirjoittamista näppäimistöllä molempia käsiä käyttäen Osaa avata ja tallentaa tiedoston Hallitsee tekstin muokkauksen perusteet Osaa lisätä kuvan/objektin tekstiin On harjoitellut digitaalisten esitysten tekemistä, kuvan ottamista ja jakamista vastuullisesti (yksinkertaisen mediaesityksen tuottaminen) On harjoitellut kuvan käsittelyä On harjoitellut videon kuvaamista ja yksinkertaista editointia sekä animaation tekemistä On tutustunut ohjelmointiin graafisessa ympäristössä Osaa tehdä talukon sähköisessä muodossa |
Näppistaituri Office365 (Word, Sway, Powerpoint) Esim. Stop Motion, iMovie Esim. Gimp Esim. Code.org, Scratch Yksinkertaisimmillaan esim. Wordilla |
|
(5-6) Tavoitteet 6. luokan jälkeen Osaa käyttää monia ohjelmia samanaikaisesti (yhteiskäyttö) On harjoitellut monisormijärjestelmää Osaa kirjoittaa tekstiä prosessina, jossa tekstiin palataan ja sisältöä muokataan tekstinkäsittelyohjelmalla (tiedoston uudelleen avaaminen, muokkaaminen ja muutosten tallentaminen) Osaa kopioida, liittää ja leikata tekstiä ja kuvaa myös pikanäppäinyhdistelmiä käyttäen (leikepöydän käyttö) Osaa tuoda kuvan tekstiin ja rivittää sen Osaa lisätä objekteja ja muuttaa niiden kokoa/paikkaa. Esim. - viiva, nuoli, suorakulmio ja ellipsi Osaa luoda yksinkertaisen taulukon taulukkolaskentaohjelmalla Osaa luoda taulukosta yksinkertaisen kaavion Osaa esittää tietoa esitysgrafiikkaohjelmalla: - tekstin, kuvan ja tehosteen lisääminen diaan Osaa tuottaa ja muokata kuvaa, ääntä ja videota On tutustunut ohjelmoinnin perusteisiin ja osaa toteuttaa pienimuotoisen ohjelmointitehtävän itsenäisesti. Osaa tallentaa työnsä portfolioon (esim. peda.net/oma tila) On harjoitellut työskentelyä verkkoympäristössä ja omien tuotosten jakamista verkossa. |
-powerpoint-esityksen tekeminen -monisormijärjestelmän harjoitteluun Näppistaituri hyvä ohjelma - prosessikirjoitukseen vaihtoehtoja: oppilaan oma office365 tai peda.net-sivut hyviä vaihtoehtoja tallentamisen vuoksi (ei ole laitesidonnainen tällöin). Myös Storybird hyvä vaihtoehto tähän. -dokumentointi (kuvataide,käsityö): oppilaan oma office365 (OneDriveen kansiot ja dokumentoinnit sinne), tai oppilaan peda.netin OmaTila (jaettava tiedostot/lukuoikeus annettava opettajalle) -yleisimmät pikakomennot: https://blogs.helsinki.fi/opiskelijan-digitaidot-lisalukemisto/kayttojarjestelmat-ja-sovellusohjelmat/ohjelmien-nappainkomentoja/ -Objektien lisääminen jne: (esim. julisteen tekeminen) ilmainen ohjelma LibreOffice Draw -yksinkertaisen taulukon tekeminen (esim. LibreOffice Excelillä). Oppilaalla on aineisto, jonka pohjalta hän tekee taulukkolaskelman ja kääntää sen graaffiseksi taulukoksi -ohjelmointi (ks. kohta 5) -Yksinkertaisen videoesityksen tekeminen: esim. Vivavideo, iMovie |
|
(7-9) Tavoitteet 9. luokan jälkeen Osaa avata ja tallentaa tiedoston myös pilvipalveluun Osaa luoda/siirtää kansioita/tiedostoja Tunnistaa yleisimmät tallennusmuodot tiedostopäätteen perusteella Osaa esikatsella työnsä tulostusasun varmistamiseksi Osaa tulostaa tietylle tulostimelle Tunnistaa ohjelmien yhteiset periaatteet: ohjelmaikkunoiden hallintaperiaatteet, yhdenmukaiset valikot ja pikakuvakkeet Osaa käyttää monipuolisesti pikanäppäimiä sekä hiiren näppäimiä Osaa käyttää leikepöytää Osaa tallentaa työnsä eri tiedostomuodoissa (esim. pdf) TEKSTINKÄSITTELYOHJELMALLA OPPILAS OSAA tuottaa tarkoituksenmukaista tekstiä keskeiset asiakirjamallit, esim. hakemus muokata tekstiä säätää sivun asetuksia merkitä lähteet lisätä tekstinkäsittelytyöhönsä kuvan ymmärtää otsikoinnin merkityksen tarkistaa asiakirjan merkkimäärän TAULUKKOLASKENTAOHJELMALLA OPPILAS OSAA tehdä perustaulukon tunnistaa ohjelman osat: rivit, sarakkeet ja solujen osoitteet osaa muokata taulukkoa siten, että lopputulos on selkeä laatia yksinkertaisia kaavoja (summa, erotus, keskiarvo) ja automaattisia täyttöjä laatia tilastotiedoista yksinkertaisia graafisia kuvaajia (pylväs-, ympyrä- ja viivakaavioita) siirtää taulukoita ja graafisia kuvaajia muihin ohjelmiin ESITYSGRAFIIKKAOHJELMALLA OPPILAS OSAA luoda selkeän esityksen liittää esitykseensä elementtejä muista ohjelmaympäristöistä ja linkittää tiedostoja ja verkkosivuja muokata esitystä ja uudelleenjärjestellä esityksen elementtejä KUVANKÄSITTELY On harjoitellut monipuolista kuvankäsittelyä Osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä, sekä liittää niitä muihin töihinsä OHJELMOINTI On harjoitellut ohjelmointia sekä graafisessa että kielellisessä ohjelmointiympäristössä. |
- Office 365, PedaNet, LibreOffice (Minä ja meidän luokka + kaikki oppiaineet) - Office 365 word, LibreOffice writer (Äidinkieli ja kirjallisuus) - Office 365 excel, LibreOffice calc (Matematiikka) - Office 365 power point, LibreOffice Impress (Uskonto, maantieto, kemia, historia) - Photoshop, Gimb, Paint (Kuvataide) - katso kohta 5. ohjelmointi |
2. Tvt:n vastuullinen, turvallinen ja ergonominen käyttö.
tavoitteet vuosiluokkien jälkeen | Miten opetetaan? oppiaineet, ohjelmat, jne | |
(0-2) Tavoitteet 2. luokan jälkeen On tutustunut nettietikettiin Ymmärtää mediasisältöjen ikärajat ja turvallisen käytön Ymmärtää älypuhelimen hyötykäytön mahdollisuuksia |
Esimerkiksi: - Äidinkielen tunneilla (media/ikärajat) - Älypuhelimella kuvan ottaminen |
|
(3-4) Tavoitteet 4. luokan jälkeen On harjoitellut nettietiketin noudattamista Osaa käyttää tietoteknisiä laitteita koulun yhteisten pelisääntöjen mukaisesti Ymmärtää älypuhelimen hyötykäytön mahdollisuuksia Tiedostaa ergonomiset näkökohdat |
Kopiraittila-sivusto | |
(5-6) Tavoitteet 6. luokan jälkeen Osaa noudattaa nettietikettiä (tekijänoikeudet ja lähdekritiikki) sekä ymmärtää omien henkilötietojen käytön vaatimukset ja riskit Kiinnittää työskentelyssä huomiota terveellisiin ja ergonomisiin työtapoihin Tiedostaa tietoturvan ja yksityisyydensuojan merkityksen |
-Nettietiketti: esim. kopiraittila.fi, papunet.netin nettietiketti (selkokielinen), mediataitokoulu.fi -Internetin turvallinen käyttö: esim. https://www.edu.fi/materiaaleja_ja_tyotapoja/tvt_opetuksessa/internetin_turvallinen_kaytto -Lähteiden merkitseminen: |
|
(7-9) Tavoitteet 9. luokan jälkeen Osaa käyttäytyä eettisesti ja vastuullisesti verkossa ja erilaisissa yhteisöllisissä verkkoympäristöissä. Osaa noudattaa tekijänoikeuksia Osaa toimia oikein erilaisissa tietokoneen käyttöön liittyvissä ongelmatilanteissa: ohjelma jumittuu, tulostin ei tulosta, jne. Ymmärtää tietoturvan periaatteet myös mobiililaitteella Ymmärtää salasanan merkityksen ja hyvän salasanan kriteerit Osaa suojata laitteensa haitalliselta materiaalilta. Osaa välttää tiedon häviämisen. Osaa pitää huolta omasta yksityisyydensuojastaan. Tiedostaa terveellisten työtapojen merkityksen |
- Minä ja meidän luokka, Äidinkieli ja kirjallisuus, Terveystieto, Yhteiskuntaoppi |
3. Tvt:n käyttö tiedonhallinnassa sekä tutkivassa ja luovassa työskentelyssä.
tavoitteet vuosiluokkien jälkeen | Miten opetetaan? oppiaineet, ohjelmat, jne | |
(0-2) Tavoitteet 2. luokan jälkeen Erottaa faktan ja fiktion sekä mainokset muusta aineistosta |
Esimerkiksi: - Oppilas erottaa sadun tietotekstista, uutisen mainoksesta - Sanomalehtiviikko |
|
(3-4) Tavoitteet 4. luokan jälkeen Käyttää oppimispelejä ja –sovelluksia sujuvasti Käyttää kuvallista lähdemateriaalia suunnittelun tukena Hallitsee tiedonhaun alkeet |
Kirjasarjojen sähköiset materiaalit, Ville, matikkakunkku ym. |
|
(5-6) Tavoitteet 6. luokan jälkeen Osaa hakea tietoa tietoverkoista Osaa käyttää hakukoneita Osaa arvioida hakutulosten luotettavuutta Osaa merkitä työskentelyssä käyttämänsä lähteet |
||
7-9) Tavoitteet 9. luokan jälkeen Osaa etsiä itsenäisesti tietoverkoista monipuolista lähdemateriaalia Osaa käyttää luovuutta hyvien hakusanojen keksimisessä Osaa merkitä käyttämänsä tietolähteet Osaa arvioida käyttämiänsä tietolähteitä Osaa tehdä hakemuksen verkon kautta Ymmärtää verkkoympäristön ja sosiaalisen median mahdollisuudet tulevissa opinnoissa, työelämässä ja arkitoimissa |
- Opinto-ohjaaja, Äidinkieli, Historia |
4. Tvt:n käyttö vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa.
tavoitteet vuosiluokkien jälkeen | Miten opetetaan? oppiaineet, ohjelmat, jne | |
(0-2) Tavoitteet 2. luokan jälkeen Osaa dokumentoida ja tallentaa omaa oppimistaan |
Esimerkiksi: - Ottaa kuvan käsityöstään (dokumentti) - Tallentaa kuvan pedanetin omatila? o365? |
|
(3-4) Tavoitteet 4. luokan jälkeen Ymmärtää vastuullisen käyttäytymisen pelisäännöt sosiaalisessa mediassa |
yhteiskuntaoppi (muissakin huomioitava keskustellen) | |
(5-6) Tavoitteet 6. luokan jälkeen Ymmärtää vastuullisen käyttäytymisen pelisäännöt sosiaalisessa mediassa Osaa työskennellä yhteisöllisesti verkkoympäristössä (esim. antaa verkossa palautetta ja hyödyntää itse saamaansa palautetta) Saa kokemuksia tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa, mahdollisuuksien mukaan myös kansainvälisissä yhteyksissä |
- Palautteen antaminen verkossa: esim. Storybird, peda.net, Office365 -Vuorovaikutus koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa: Esim. Skype, sähköposti, eTwinning -Sosiaalisen median pelisäännöt: https://etiikka.fi/some/reilun-somen-saannot/ |
|
(7-9) Tavoitteet 9. luokan jälkeen) Osaa käyttää sähköpostia ja lähettää liitetiedostoja Osaa jakaa digitaalia tuotoksia Osaa käyttää verkkopalveluita ja erilaisia verkkoympäristöjä Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti sosiaalisen median kanavia Osaa hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa sekä mahdollisuuksien mukaan kansainvälisessä vuorovaikutuksessa |
-Office 365, PedaNet (Minä ja meidän luokka, Kotitalous, Käsityö, Äidinkieli, Yhteiskuntaoppi |
5. Ohjelmointi
Tavoitteet vuosiluokkien jälkeen | Miten opetetaan? | Mitä koulutusta/ tutortyötä tarvitaan? |
(0-2) Tavoitteet 2. luokan jälkeen Tutustutaan ohjelmoinnin perusasioihin esim. erillaisten pelien ja leikkien kautta:
testaamista ja korjaamista. |
ohjeiden antaminen ja noudattaminen Esim: Järjestetään ja luokitellaan paloja tietyn ominaisuuden perusteella sekä jatketaan loogisesti sarjaa |
Opettajien ymmärrettävä:
|
(3-4) Tavoitteet 4. luokan jälkeen Opetellaan ohjelmoinnin perusteita graafisissa ohjelmointiympäristöissä. Kehittää ohjelmointiin liittyviä ajattelutaitoja. Syventää taitojaan yksityiskohtaisten ohjeiden antamisessa. Tutustuu ohjelmoinnin perusteisiin graafisessa ohjelmointiympäristössä:
|
graafinen ohjelmointiympäristö (esim. Scratch jr, Scratch, code.org), robotit Esim. Tee Scratchissa hahmo, jota liikuttelet ja yksinkertainen ohjelma.
|
Sisäiset koulutukset esim. robotiikkakerhojen pitämiseen. |
(5-6) Tavoitteet 6. luokan jälkeen Opetellaan ohjelmoinnin perusteita graafisissa ohjelmointiympäristöissä. Tehdään ohjeen mukaan ohjelmia. Käytetään lauseita, ehto- ja toistorakenteita. Tutustutaan ohjelmoinnin perusrakenteisiin:
ja teollisuus). Oppilas saa positiivisia kokemuksia ohjelmointiin liittyen. Ohjelmointia käytetään tuottamisen ja luovan ilmaisun välineenä. Arvosanan kahdeksan osaaminen: oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman |
graafinen ohjelmointiympäristö (esim. Scratch, code.org), robotit erilaiset päättelytehtävät/ongelmat KS: elektroniikka (micro:bit, Arduino, Rasperry Pi)
|
Ohjelmoinnin tulos voi olla esim. pieni peli ohjeiden mukaisesti, seikkaileva satuhahmo tai näyttävä geometrinen kuvio. Opettaja voi harkintansa mukaan eriyttää opetustaan myös tekstipohjaisella ohjelmoinnilla |
(7-9) Tavoitteet 9. luokan jälkeen Saadaan aikaan positiivisia kokemuksia ohjelmointiin liittyen. Nivelletään ohjelmointia osaksi eri oppiaineiden opetusta. Harjoitellaan hyviä ohjelmointikäytänteitä. Tutustutaan tekstipohjaiseen ohjelmointiin. Harjoitellaan ohjelmoinnin perusrakenteiden käyttöä:
Arvosanan kahdeksan osaaminen: oppilas osaa soveltaa algoritmisen |
erilaiset päättelytehtävät/ongelmat |
Sisäiset koulutukset esim. robotiikkakerhojen pitämiseen. Opettajien innostaminen ohjelmoinnin periaatteista sellaisissa aineissa, joissa ohjelmointia ei välttämättä tunnisteta osaksi kyseistä ainetta. |
6. Robotiikka
tavoitteet vuosiluokkien jälkeen | Miten opetetaan? | |
(0-2) Tavoitteet 2. luokan jälkeen
|
Esimerkiksi: Rakennetaan lähiympäristöstä tuttu kone, laite tai rakennus pienoismallina erilaisten rakennussarjojen avulla. Voidaan käyttää yksinkertaisia toimintaohjeita suorittavia robotteja, kuten BeBotit. |
|
(3-4) Tavoitteet 4. luokan jälkeen
|
Rakennetaan erilaisten rakennussarjojen avulla robotteja. Harjoitellaan vähintään kulkemaan robotilla eri suuntiin ja tietystä pisteestä toiseen. Mahdollisuuksien mukaan rakennetaan myös esimerkiksi kauhaa tai tartuntakouraa hyödyntävä robotti. Tuodaan suunnittelu näkyväksi dokumentoinnin avulla (esimerkiksi kuvat, videot, tekniset piirustukset, päiväkirja). Kokeillaan yrityksen ja erehdyksen kautta erilaisten rakenteiden toimivuutta ja kestävyyttä. |
|
(5-6) Tavoitteet 6. luokan jälkeen
|
Rakennetaan sensoreita hyödyntävä robotti (esimerkiksi kosketus -tai värisensori). Tehdään sekä manuaalisesti että autonomisesti toimivia robotteja. |
|
(7-9) Tavoitteet 9. luokan jälkeen
|
Toteutetaan yksi tai useampi älykäs robotti vastaamaan annetun tehtävän haasteisiin luovan ongelmanratkaisuprosessin avulla tai luokkatasoisesti useasta toiminnallisesta osasta muodostuva automaatiokokonaisuus. Prosessin aikana harjoitellaan tuotekehitystä ideointi-, suunnittelu- ja kokeiluvaiheiden kautta. |