3.─4. vuosiluokka

3.─4. vuosiluokka

”Tieto- ja viestintäteknologiaa (tvt) hyödynnetään monipuolisesti eri oppiaineissa ja muussa koulutyössä ja vahvistetaan yhteisöllistä oppimista. Samalla oppilaille luodaan mahdollisuuksia etsiä, kokeilla ja käyttää omaan oppimiseen ja työskentelyyn parhaiten sopivia työtapoja ja -välineitä. Koulussa tutkitaan tieto- ja viestintäteknologian vaikutusta arkeen ja otetaan selvää sen kestävistä käyttötavoista.”

 

1 Käytännön taidot ja oma tuottaminen

”Oppilaat oppivat käyttämään erilaisia laitteita, ohjelmistoja ja palveluita sekä ymmärtämään niiden käyttö- ja toimintalogiikkaa. He harjaantuvat sujuvaan tekstin tuottamiseen ja käsittelyyn eri välineillä ja oppivat myös kuvan, äänen, videon ja animaation tekemistä. Oppilaita kannustetaan toteuttamaan tvt:n avulla ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa. Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.”

  • Oppilas oppii
    • tallentamaan omat työt pilvipalveluun.
    • palauttamaan työn oppimisympäristössä tai jakaa tiedostoja opettajalle/toiselle oppilaalle.
    • äänen, kuvan ja videon tallentamisen ja muokkaamisen perusteet.
    • tekemään animaatioita.
    • luomaan QR-koodin, joka viittaa esimerkiksi URL-osoitteeseen.
  • Oppilas harjoittelee sähköisten oppimisympäristöjen käytössä tärkeää prosessia: opettajan jakaman tiedoston lataamista koneelle, lataamista pilveen ja palauttamista.
  • Oppilas tutustuu Windows-tietokoneen kansiorakenteeseen. Tavoitteena, että hän löytää tallennetun tiedoston kansioista, nimeää sen uudelleen ja poistaa sen.
  • Oppilas oppii kirjoittamaan tekstiä tekstinkäsittelyohjelmalla.
    • alleviivaus
    • lihavointi
    • kursiivi
    • tekstin tasaus (vasemmalle, keskelle, oikealle)
    • muut välimerkit
    • kuvan liittäminen
    • riviväli
  • Oppilas harjoittelee esityksen tekemistä esitysohjelmalla.
    • kuvan liittäminen
    • otsikon lisääminen ja muotoilu
    • esitettävän tekstin kirjoittaminen kokonaisin virkkein.
  • Oppilas jatkaa näppäintaitojen opiskelua.

 

2 Vastuullinen ja turvallinen toiminta

”Oppilaita ohjataan tvt:n vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön, hyviin käytöstapoihin sekä tekijänoikeuksien perusperiaatteiden tuntemiseen. Koulutyössä harjoitellaan eri viestintäjärjestelmien sekä opetuskäytössä olevien yhteisöllisten palvelujen käyttöä. Oppilaat saavat tietoa ja kokemusta hyvien työasentojen ja sopivan mittaisten työjaksojen merkityksestä terveydelle.”

  • Oppilas opettelee
    • tekijänoikeuden periaatteita ja osaa käyttää vain luvallista materiaalia omissa töissään.
    • turvallista toimintaan verkossa.
    • terveellisiä työasentoja, sopivan pituisia työskentelyjaksoja ja sopivaa valaistuksen valintaa.

 

3 Tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely

”Oppilaat harjoittelevat etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla. Heitä ohjataan hyödyntämään lähteitä oman tiedon tuottamisessa ja harjoittelemaan tiedon kriittistä arviointia. Oppilaita kannustetaan etsimään itselle sopivia ilmaisutapoja ja käyttämään tvt:tä työskentelyn ja tuotosten dokumentoinnissa ja arvioinnissa.”

  • Oppilas oppii tallentamaan ääntä, valokuvamaan ja videoimaan
    • tutkitun ja kokeillun dokumentointia
    • itseilmaisua
    • töiden taltiointia ja julkista esittämistä
    • valokuvausta
    • portfolion kokoamista muutamasta parhaasta työstä
    • oman äänimaiseman tallentamista
  • Oppilas harjoittelee
  • tiedon hakemista hakukoneella.
  • toimintaohjeiden antamista graafisessa ohjelmointiympäristössä.
  • Oppilas tuntee selaimen osoiteriville syötetyn URL-osoitteen ja hakukoneen käytön eron.

 

 

4 Vuorovaikutus ja verkostoituminen

”Oppilaita ohjataan toimimaan oman roolinsa ja välineen luonteen mukaisesti sekä ottamaan vastuuta viestinnästään. Heitä ohjataan tarkastelemaan ja arvioimaan tvt:n roolia vaikuttamiskeinona. Oppilaat saavat kokemuksia tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä.”

  • Oppilas oppii
    • hyviä käytöstapoja digitaalisessa ympäristössä.
    • lähettämään ja vastaanottamaan sähköpostin.
  • Oppilas tutustuu siihen, mitä saa ja kannattaa julkaista verkossa.

 

5 Laite- ja toimintaympäristö

 

Esimerkkisovelluksia (iPad- ja Windows- ym.)

  • Word (tekstinkäsittely)
  • Powerpoint (esitys)
  • Resurssienhallinta (Windows-kansiot)
  • Garage Band tai iPad:n oma nauhuri (äänimaailman tallennus)
  • Pedanet, Onedrive tai vastaava pilvipalvelu
  • Google-haku (hakukone)
  • org (pelillinen ohjelmointiympäristö)
  • Näppistaituri (näppäintaitojen harjoittelu)
  • WebQr tai vastaava (QR koodien luku ja teko)

 

Esimerkkejä ohjelmointisovelluksista

  • Koodaustunti
  • ScratchJr
  • Lego Mind Storm -robotit mahdollisuuksien mukaan
  • LightBot
  • Tynker
  • Cargo-Bot