6. Koodaus 1-5 lk

Koodaus 1-5 lk

Tavoite
  • Ykkösluokkalaiset ymmärtävät, että koodauksessa on kyse tarkkojen ohjeiden antamisesta (koodaus ilman tietokonetta)
  • Kakkosluokkalaiset aloittavat koodaamisen code.org portaalissa (voi aloittaa myös jo ykkösellä) ja etenevät omaan tahtiin innokkuuden ja taitojen mukaan (code.org -portaalissa on koodauskoulu, jossa on hauskaa oppimateriaalia esikoulusta yläluokille)
  • 3-5 -luokat jatkavat koodaamisen opettelua code.org -portaalissa sekä ottavat käyttöön Kodu-sovelluksen, jolla voi tehdä monimutkaisempia pelisovelluksia
Etukäteisvalmistelut
  • 1 lk:lle opettajan ohjesivustolla olevan tietokoneettoman koodaamisen tehtävä
  • 2 lk:lle code.org tunnusten teko luokan oppilaille (pyydä salasana tutor-opelta) ja oppilasagenttien pyytäminen avustamaan ensimmäiselle code.org tunnille (ks. ohje oheisesta linkistä)
  • 3-5 lk:lle oppilasagenttien pyytäminen avustamaan ensimmäiselle Kodu-oppitunnille
Oppilaan materiaali
  • 1 lk:lle opettajan antamat tietokoneettoman koodaamisen ohjeet
  • 2 lk:lle opetusvideo code.org portaalin käyttöön liittyen
  • 3-5 lk:lle opetusvideo Kodu-ohjelman käytöstä
Opettajille, jotka haluavat sukeltaa syvemmälle koodauksen mahdollisuuksiin:

Scratch-koodauskoulu: https://scratch.mit.edu/
Enemmän tieto Scratchistä löytyy myös koulumme TVT-polulta tästä linkistä.

Kuopion koulutoimen sivuilta löytyvällä ohjeistuksella pääset myös helposti alkuun Scratch-sovelluksessa:
https://peda.net/kuopio/tvt-tuki/tt3l/t3/sl

Codecombat-koodauskoulu: https://codecombat.com/

Ibadillä toimiva swift-koodauskoulu: https://www.apple.com/fi/swift/playgrounds/
-> opitaan jo ammaittalisen työkaluja, mutta aloitetaan alkeista leikin omaisesti

Lisää linkkejä ja vinkkejä erilaisiin koodaussivustoihin löydät YLE:n linkkilistalta: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/17/kiinnostaako-koodaus-nailla-paaset-ohjelmoinnin-alkuun

Ohjeita Scratch-ohjelmointialustan käyttöön

Scratch-alusta mahdollistaa hyvin monenlaisten ohjelmointiharjoitusten teon. Scratch:n avuilla voit tehdä erilaisia pelejä, animaatioita, grafiikkaa jne.

Ohjelmoinnin toimintalogiikka on sama, jota code.org-koodauskoulussa on harjoiteltu. Scratch antaa paljon tilaa luovuudelle ja sopii erityisesti ohjelmointi-projekteihin, joille asetetaan tietty tavoite esim. opiskeltavaan ilmiökokonaisuuteen liittyen.

Opettaja voi perustaa omalle luokalle Scratch-tilin osoitteessa:
https://scratch.mit.edu/educators/register

Oppilas voi luoda oman henkilökohtaisen tilin osoitteessa
https://scratch.mit.edu/

Suomen koodikoulun hyvä esittelyvideo suomeksi (sivun puolivälissä)
https://codeschoolfinland.com/fin/esitehtavat/

Hyödyllisiä linkkejä Suomen koodikoulun sivulla:

https://codeschoolfinland.com/fin/oppilaan-linkkipankki/