Taidekokonaisuus

Ohje opettajalle

Oppituntikokonaisuus sisältää eri aisteja yhdisteleviä tehtäviä erilaisissa kuvitteellisissa ympäristöissä, jotka luodaan aistihuoneeseen. Tarkoituksena on, että oppilaat nostavat kahdenlaisia kortteja/ heittävät kahta eri noppaa, joista toinen määrittää sen, millaisessa ympäristössä tehtävän aikana ollaan (helposti toteutettavia ja nopeasti vaihdettavia visuaalisuuden ja äänen avulla) ja toinen, millainen tehtävä oppilaiden tulee suorittaa (liittyvät tuottamiseen/ improvisointiin/ draamaan...). Tärkeää on, että oppilaat rohkaistuvat toteuttamaan itseään. Ennen uutta tehtävää kannattaa pysähtyä hetkeksi uuden tilanteen äärelle: voidaan pohtia, missä tai millaisessa tilanteessa ollaan sekä antaa oppilaille selkeät ohjeet tehtävän tekemiseen.

Vaihtoehto korteille tai nopille on, että yhden oppitunnin aikana toteutetaan vain yksi tai muutama tehtävistä opettajan valinnan mukaan. Aikataulullisesti kaikkien kuuden mahdollisen ehdotetun tehtävän tekeminen yhden oppitunnin aikana voi olla haasteellista, joten opettajan on tehtävä valintoja ja rajauksia opetusta suunnitellessaan. Valinnat riippuvat myös oppilasryhmän tai oppilaan tarpeista.

Toteutus

Taustatarina, jonka voi lukea ääneen tunnin alussa

Olemme maailmanmatkailijoita/ seikkailijoita ja olemme lähdössä matkalle. Käytössämme on kahdenlaisia taikakortteja/ taikanoppia, jotka lukemalla/ joita heittämällä pääsemme etenemään aina uuteen paikkaan. Minä (opettaja) olen taikakorttien/-noppien haltija ja annan teidän jatkaa matkaanne vasta suoritettuanne toisen kortin/ nopan teille antaman tehtävän siellä, minne kulloinkin olette matkallanne päätyneet. Tärkeintä on pitää hauskaa ja kokea jännittävä seikkailu yhdessä - yhdistäkää voimanne (jos tehdään ryhmässä) ja käyttäkää luovuuttanne tehtävissä.

Esimerkkejä korttien/ nopan tehtävistä

1. Olette nyt saapuneet kohteeseenne. Voitte nähdä, miltä täällä näyttää (ja haistaa, tuntea...), mutta täällä on kovin hiljaista. Katselkaa hetki ympärillenne. Tämän jälkeen valitkaa tarvittavat välineet (soittimia, esineitä, kehoperkussiota jne.) ja toteuttakaa ympäristöön mielestänne sopiva äänimaailma.

2. Matkanne on edennyt paikkaan, jossa voitte nähdä upeita maisemia ja kuulla erilaisia ympäristön ääniä, mutta täältä puuttuu elämä. Millaista elämää kohteessanne on? Suunnitelkaa, keitä täällä oikein asuu (eläimet, ihmiset tai mielikuvitusolennot) ja mitä kohteen asukkaat täällä tekevät. Valmistautukaa esittämään muille (pantomiimina tai äänen kanssa).

3. Tässä paikassa elää tiettyjä eläinlajeja. Minä tiedän, mitä ne ovat, mutta teidän täytyy arvata. - Opettaja esittää ensin jotakin eläintä (tai kuiskaa yhdelle oppilaista), joka sopii teemaympäristöön, ja oppilaat lähtevät liikkeeseen mukaan. Ennen uutta eläintä arvataan, mikä eläin oli kyseessä.

4. Sulkekaa silmänne. Voitte kuulla, missä olemme, mutta voimme vain kuvitella, miltä täällä saattaisi näyttää. Tehtävänänne on piirtää ääneen sopiva ympäristö (tai luoda aistihuoneeseen valitsemalla esim. netistä sopiva kuva/ esittämällä tilannetta, jossa äänet kuuluvat), tehdään ryhmässä siten, että piirretään vuorotellen ja kuvaillen toiselle tai yksin).

5. Tässä ympäristössä kuulette ääniä ja voitte nähdä, missä olemme. Tehtävänänne on säveltää teemaan sopiva taustamusiikki. Jos kohde olisi musiikkia, miltä se kuulostaisi? Millainen sävellys sopisi tänne ja kuvaisi tätä paikkaa?

6. Liikutaan matkakohteeseemme sopivalla tavalla! (Mukaan voi ottaa esim. rytmisoittimen, jolla muut soittavat rytmiä, kun yksi näyttää, miten liikkuisi paikassa.)