Liikunta ja teknologia

Liikunta ja teknologia demon materiaalit

Kiitos pajaan osallistujille! Tässä kootusti esiteltyjä juttuja + muita ideoita. Jakakaa toisillenne kokemuksia hyvistä ja myös huonoista käytänteistä niin hommat menee eteenpäin!

Mikon käyttämä laite: Ipad + Samspung Flip sähköinen fläppitaulu (piirto + kuvan siirtäminen mobiililaitteelta/tietokoneelta)

Salin varustaminen:
- videotykki, joko kiinteästi asennettuna käytännölliseen paikkaan tai siirrettävä tykki tai tv-taulu/sähköinen fläppitaulu
- Kannattaa tavoitella langatonta äänen ja kuvan siirtoa. (esim. AirPlay/Apple TV ja ScreenShare/Chromecast toteutukset)

Esiteltyjä sovelluksia:

Team Shake, Team Maker (ryhmäjaot ym.)
- parien/ryhmien arvontaan ja ryhmittelyihin. ryhmäjakoihin voi ohjelmoida halutessaan vahvuuksia eri oppilaille ja tasata/ryhmitellä jakoja eri valintojen pohjalta

Interval timer, seconds, tabata pro ym. (ohjelmoitavia treenikelloja)
- ohjelmoitavat kellot työskentelyn rytmittämiseen esim. pistetyöskentelyssä/kuntoharjoittelussa/peleissä

Video delay (Live video delay ja Bam Video delay) eli viivevideot.
- viiveen voi asettaa haluaamnsa nopeuteen ja hyödyntää esim. visuaalisena palautteena/apuopena/fiiliksen nostajana
- viiven voi sykronoida treenikellon kanssa jolloin saa esim. palautumisen ajalla tarkasteltua tekemistä jne.

Coach's eye
- tarkempaan videoanalyysiin. Suoritusten vertailu ja yksityiskohtainen tarkastelu
- muita vähän vastaavia maksuttomia, mutta ei mielestäni yhtä hyviä: Ubersense ja Coach my video

Sporttipankki:
- hyvä työkalu esim pistetyöskentelyn ohjeistuksiin. Esim. videolooppi pyörimään eri pisteille.

Liikuntapeli Kahootilla:
- Kahootilla luotu nopeuspelipohja. Ilmaisella opettajatunnuksella max 50 osallistujaa, joten ilmaisversio riittää usein ihan riittävän hyvin. Harjoittelun pelillistämiseen/ryhmä tai yksilökisailuun.

Actiontrack:
- Gps pohjainen sovellus jonka avulla voi luoda tehtäväratoja (suunnistus) esim. liikuntaan tai mihin tahansa muuhun oppiaineeseen. Rastit avautuvat mobiililaitteen näytölle kun oppilas on riittävän lähellä rastia. Sovellus maksuton, mutta ratojen tekeminen ja hallinta maksullinen, lisenssillä toimiva. http://www.taz.fi/

Just Dance Now tanssipeli:
- Ope lataa sovelluksen tabletille tai tietokoneelle ja oppilaat liittyvät puhelimella sprintgamen tapaan. Oppilas kerää pisteitä tanssimalla (puhelinta oikein heiluttamalla).
- myös pelkät youtube videot tansseista toimii esim. musaliikunnan lämmittelynä tai pistetyöskentelynä

- Oppilaiden aktivointiin, interaktiivisuuteen, reaaliaikaisiin kysymyksiin, kommentointiin ym. :
- Plickers.com (kyselyt/vastauslaput)
- Socrative.com (verkkosivun kautta tai appsin kautta)
- Kahoot.it (verkkosivun kautta tai appsin kautta)
- Polleverywhere.com (verkkosivun kautta tai appsin kautta)
- padlet.com (verkkosivun kautta)
 

Muita sovelluksia:

- QR koodit osana pistetyöskentelyä tai esim. suunnistusrasteilla
- iMuscle (lihaskartta ja treeniliikkeet)
- Playbook tai mikä tahansa piirtosovellus valkotaulun asemasta (harjoitteiden piirtämiseen)
- Flipscore (tulostaulu)
- Pistemestari (”taulukkosähly” sovellus), säbämestari


Treenisovelluksia (osa huuumorijuttuja)
- balance it
- bodyweight
- sworkit
- nike training
- Polar go fit (vaatii bluetooh vyöt, ei norssilla vielä)
- iDance, iYoga, 3d taichi, 3d yoga, pocket yoga, yoga fitness 3d ym...
 
Muita:

- perustyökaluja tiedostojen hallintaan Google drive/docs, Teams ympäristöt
- kannattaa hyödyntää koulun käytössä olevaa digiympäristöä oppimisprosessin eri vaiheissa esim. suunnittelu/kurssiohjelmat, kalenteri, arviointi jne..
- opettajan oma ajanhallinta ja työn suunnittelu esim. jaksot/tuntisuunnitelmat digiympäristöissä

 
- Ipad telineet: Perus mikrofonijalka + pidikkeet. Löytyy hyvin musiikkikaupoista mutta myös nykyään melkein mistä vain digikaupasta.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä