Lukuvuosi 2019-2020

YLEISKATSAUS LUKUVUOTEEN 2019-2020

Tekijä: Ulla Hynönen

Viime elokuussa aloittaessamme uutta lukuvuotta tiesimme, että olimme muutosten edessä. Tosin emme osanneet ihan arvata, millaisia muutoksia lukuvuosi toisi tullessaan. Odottelimme uusien opetussuunnitelman perusteiden valmistumista ja ne julkaistiinkin Valtakunnallisilla Lukiopäivillä marraskuussa. Ivalon lukion tarkoituksena oli jatkaa alueellista yhteistyötä Sodankylän ja Kittilän lukioiden kanssa ja alkaa yhteistyönä kirjoittamaan uusia opetussuunnitelmia kevätlukukaudella.

Vuoden vaihteen jälkeen kantautua uutisia Kiinan Wuhanista, jossa oli tehty havaintoja uudesta virustyypistä. Matkailun myötä virus levisi nopeasti ympäri maailmaa ja tammikuun lopussa todettiin myös Suomessa ensimmäinen koronavirustartunta. Erilaisia rajoituksia astui voimaan. Maaliskuussa Suomen hallitus päätti, että koulut suljetaan ja siirrytään etäopetukseen. Sekä opettajat että opiskelijat olivat yhtäkkiä uuden edessä, parissa päivässä tehtiin digiloikka Teams-opetukseen. Etäopiskelusta ja etätyöstä tuli uusi normaalitilanne. Lukion opetussuunnitelmassa todetaan, että koulu on oppiva yhteisö, jossa sekä opiskelijat että opettajat oppivat yhdessä. Tämä toteutui mitä suurimmassa määrin, kun siirryttiin etäopetukseen.

Poikkeusolosuhteet vaikuttivat myös koulun kansainväliseen toimintaan. Toukokuulle suunniteltu FINAL2.0 –hankkeen opintomatka Kanadaan peruuntui, mutta yhteistyötä jatkettiin etäyhteyksiä hyödyntäen. Opettajat pitivät verkkokokouksia ja opiskelijoille järjestettiin etäyhteyksin keskustelufoorumi, jossa pohdittiin poikkeusolosuhteiden vaikutusta nuorten elämään.

Kevään ylioppilastutkinnon kokeiden alkaessa ylioppilastutkintolautakunta antoi miltei päivittäin uusia ohjeita siitä, miten tutkinnon kokeiden järjestäminen täytyi toteuttaa. Tilanne saattoi vaikuttaa hämmentävältä, kun uusia ohjeita tuli koko ajan lisää. Kevään tutkinnon koepäiviä myös muutettiin siten, että aikataulua nopeutettiin ja osa kokelaista urakoi useita kokeita saman viikon aikana. Näin jälkikäteen voi todeta, että Ivalon lukion opettajat ja kokelaat selvisivät poikkeusolosuhteiden ylioppilastutkinnon kokeista ja niihin liittyvistä haasteista erittäin hyvin.

Poikkeusolosuhteista voidaan myös oppia. Tänä keväänä kukaan kokelaista ei tullut kuumeisena ylioppilastutkinnon kokeisiin. Tässä salissa ei kuulunut niiskutusta, eikä yskimistä, kuten normaalisti ylioppilastutkinnon kokeiden aikana. Hyvä käsihygienia ja turvavälit kuuluvat nyt uuteen normaaliin toimintaan. Yhteisöllisyys on myös saanut uusia muotoja näiden poikkeusolosuhteiden aikana, kuten tänään, kun vietämme lukuvuoden päättäjäisiä. Vaikka olemme erillään, olemme samalla yhdessä.

Hyvät uudet ylioppilaat. Poikkeusolosuhteiden aika on ollut haasteellista myös teille, mutta te olette selvittäneet haasteen toisensa jälkeen. Tänään te olette voittajia. Ei haittaa, vaikka et tänään vielä tietäisi mikä sinusta tulee isona. Emmehän me edes tiedä mitä ammatteja tulevaisuudessa on. Elämä on ja tulee olemaan elinikäistä oppimista. Lukioaikana hankkimasi opiskelutaidot tulevat olemaan hyödyksi ja avuksi tulevaisuudessa. Ja opiskelu kannattaa aina.

Haluan kiittää opettajia, koulun muuta henkilökuntaa sekä opiskelijoita kuluneesta vuodesta. Yhdessä olemme selvinneet haasteista ja on aika siirtyä hyvin ansaitulle kesälomalle. Toivotan teille kaikille hyvää ja virkistävää kesälomaa.

Ivalossa 30.5.2020

Ulla Hynönen
rehtori

FinAl 2.0, suomalaiskoulujen hanketapaaminen Joensuussa 16. - 17.1.2020

FinAl 2.0- hankkeen Joensuun tapaaminen

Matkustimme kv- kurssin kanssa Joensuuhun tapaamaan muita hankkeeseen osallistuvia suomalaisia. Matkalla olivat Pihla Halonen, Rufina Kangasniemi ja Ulla Keskitalo.

Keskiviikko 15.1.

Lensimme Ivalosta ensin Helsinkiin ja siitä Joensuuhun. Lentokentällä meitä vastassa oli yksi Joensuun yhteiskoulun lukion opettajista, Mika Muukkonen. Majoituimme Holiday Linnunlahden mökkeihin. Illalla kävimme Joensuun keskustassa syömässä. Torin reunalla istuskeli Morshukka, sulhanen odotteli kadun toisessa päässä.

Torstai 16.1.

Aamulla kävimme urheilutalolla katsomassa urheilulukiolaisten aamutreenejä Mikan kanssa. Siitä lähdimme lukiolle, missä oppilaat osallistuivat muutamalle tunnille. Muut hankkeeseen osallistuvat saapuivat paikalle myöhemmin. Osallistujia oli Turusta, Raumalta, Tampereelta ja Pihtiputaalta. Jokaisen koulun edustajat pitivät esityksen asioista, mitä hankkeeseen liittyen on koululla tehty ja mitä tullaan tekemään. Sen jälkeen oli kokous, johon myös kanadalaiset osallistuivat videon välityksellä. Illalla me oppilaat menimme vielä keilaamaan ja pelaamaan pelejä.
Abiteemana oli vankila Joensuun yhteiskoulun lukion ruokasali

Perjantai 17.1.

Aamulla koululla meidät jaettiin ryhmiin, joissa lähdimme suunnistamaan Joensuun keskustaan, käytössä oli Seppo-sovellus. Matkan varrella oli muutamia tietokilpailukysymyksiä. Kävimme tutustumassa Carelicum-museoon, missä meille kerrottiin Karjalan historiasta. Kävimme myös ortodoksikirkossa, ja meille kerrottiin vähän ortodoksisesta uskonnosta. Matka vei Ilosaaren kautta Pielisjoen vartta keskustaan.

Joensuun ortodoksikirkkoa esittelee diakoni.
Pielisjoki oli vähän jäässä, lumi oli sulanut.

Tämän jälkeen palasimme takaisin koululle ja muutamat oppilaat pitivät meille tutustumiskierroksen. Sitten saimme vielä tehtävän kirjoittaa ryhmittäin 5 asiaa, mitkä tekevät koulussa onnelliseksi, ja pohtia näitä yhdessä. Kahden jälkeen lähdimmekin jo kotimatkalle, osa junalla, osa autolla, me lentäen.

Mitä opimme? Opimme uutta urheilulukioon liittyvistä asioista. En esim. tiennyt, että urheilulinjalla olevat saavat jättää 8 pakollista kurssia pois, ja korvata ne treeneillä. Urheilulukion keskiarvoraja on korkea, lähes 9. Aamutreenejä on ti, ke ja to klo 8 - 10, koulussa urheilija saa syödä lounaan kahdesti, oppitunnit alkavat treeniaamuina vasta 10.30 tarjottavan lounaan jälkeen.

Teksti: Pihla Halonen, kuvat Ulla Keskitalo

FinAl2.0 -hankkeen Suomiviikko Ivalon lukiolla

FinAl2.0 – kanadalaisvieraita kylässä Ivalon lukiolla 7. – 12.10.

Opetushallituksen rahoittaman viiden kanadalaiskoulun ja kuuden suomalaislukion  yhteisen tutkimushankkeen FinAl2.0 toinen vuosi alkoi kanadalaisopettajien ja –opiskelijoiden Suomen matkalla. Sunnuntaina 6.10. albertalaiset ja suomalaiset tapasivat toisensa Helsingissä Kolmen sepän patsaalla, josta lähdettiin iltakävelylle Tuomiokirkon portaille, ohi Kauppatorin ja Havis Amandan ja päädyttiin Hotelli Arthuriin iltapalalle. Lyhyen yhteisen illan jälkeen maanantaiaamuna saavuttiin Opetushallitukseen Hakaniemenrantaan Base Campiin, jossa käytiin läpi edellistä ja tulevaa vuotta. Kun opiskelijat tekivät ryhmätöitä keskenään aiheesta ”What makes a great school for all?”, opettajat ja rehtorit seurasivat zoom-linkin avulla uusiseelantilaisen tohtori Rosemary Hipkinsin esitystä oman maansa opetussuunnitelmatyöstä. Tärkeimpänä asiana tästä jäi mieleeni se, miten päästään ”key competencies” –vaiheesta (vaihe 1) ”capabilities” –vaiheeseen (vaihe 4) opetuksessa ja opetussuunnitelmissa. Nuoriso esitteli omien ryhmätöidensä tuloksia ryhmä kerrallaan: Hyvän koulun tekijöinä tuli esiin ilmainen ja ravitseva koululounas, ilmaiset tekstikirjat, avoimet ja rauhalliset tilat, hyvät suhteet opettajien ja opiskelijoiden välillä sekä se, että opettajilla on aikaa ja että he ovat kiinnostuneita opiskelijoiden asioista.

Tiiviin päivän jälkeen hajaannuttiin eri puolille Suomea, mekin omien vieraidemme kanssa lentäen Ivaloon. Nuoret pääsivät isäntäperheisiinä, opettajat samoin. St André Bessette Catholic Schoolin rehtori Steve Tymko, opettaja Barb Lemmens ja kuusi opiskelijaa viettivät tiistain lukiolla tutustuen suomalaiseen kouluelämään. Illalla kaikki laittoivat ruokaa ja söivät yhdessä yläkoulun kotitalousluokassa. Keskiviikkona oli vuorossa päivä Inarissa Marjaana Aikion johdolla, ensin Saamelaisalueen koulutuskeskus, sitten Sajos saamelaisten kulttuurikeskus ja Saamelaismuseo Siida. Jäniskoskellakin he ehtivät käydä, samoin Yle Sápmin tiloissa. Illalla opettajat vietiin mökille Inarijärven rantaan syömään, saunomaan ja seurustelemaan.

Torstaiaamuna vieraita opastettiin Ivalon yläasteen koululla, iltapäivällä vierailimme Test World Oy:n Mellanaavan testiradoilla. Meitä emmännöi Susan Vuoriaro ja hän kertoi meille yrityksen perustietoja sekä esitteli pienen osan radoista. Yrityksen tarjoamat palvelut auto- ja rengastestauksessa ovat sen verran salaisia, että kuvia tästä vierailusta ei ole, kamerat oli pidettävä tiukasti pois näkyvistä.

Vierailuviikon viimeisenä päivänä maisema vaihtui kokonaan, kun suuntasimme Norjan pohjoisosiin, kohti Pykeijaa ja Jäämeren rantaa Varanginvuonolle. Oppaamme Irja Jefremoff kertoili mielenkiintoisia asioita ohivilahtelevista paikoista, Pykeijassa entinen opettaja Elsa kertoi kylän suomalaishistoriasta ja nykytilanteesta.

Tiivis, hieno viikko päättyi lauantaina lentokentällä, kun oli jäähyväisten aika. Osa lukiolaisistamme matkaa vuorostaan Elk Islandille ensi toukokuussa tapaamaan uusia ystäviään ja tutustumaan heidän kouluunsa ja elämään preerialla. Ennen sitä työstämme yhteisiä aiheita mm. opiskelijoiden ja opettajien hyvinvointiin liittyvien tapahtumien muodossa. Tapaamme myös muut suomalaislukiot Joensuussa tammikuussa 2020.

Ulla Keskitalo

Liikuntailtapäivä 11.9.

Lukion oppilaskunta vetäjänsä Toni Nurmen kanssa suunnitteli syksyn piristeenä liikuntailtapäivän urheilukentän ympäristöön. Ajatuksena oli lukion opiskelijoiden aktiviteetit, joita yläasteen oppilaat pääsivät testaamaan. Toimintaa oli monenlaista: jalkapallo-ottelu, saappaan- ja tulitikun heittoa, skeittausta & skuuttausta, frisbeegolfia, hyllypalloa ja ihan vaan yhdessä oleilua leppoisan musiikin soidessa. Päivän kruunasi kahvio, jossa tarjoiltiin muun muassa kotimaisia uuden sadon omenia. Tunnelma oli rento ja tapahtuma onnistunut. Kiitos aktiivisille järjestelijöille!

Ivalon lukion ykkösten ryhmäytymisreissu Saariselällä

Tekijä: Ulla Hynönen

Kävimme ryhmäytymisreissulla Saariselän Aurora-tuvalla 4.9. Tavoitteena oli parantaa luokkamme yhteishenkeä ja koulussa viihtymistä. Mukanamme oli neljä toisen vuoden opiskelijaa vetämässä erilaisia leikkejä ja aktiviteetteja.

Menimme bussilla Saariselälle ja sitten kävelimme 700 metriä raskasta ylämäkeä tuvalle. Olimme kaikki aivan hapoilla perille päästyämme. Muutama pojista oli syönyt eväänsä jo ennen tapahtuman alkua. Pari ensimmäistä leikkiä leikittiin kokonaisena ryhmänä, ja viimeiseen meidät jaettiin neljään eri joukkueeseen. Kisailimme leikkimielisesti (tosissaan) ja kaikilla oli todella hauskaa. Leikit oli hyvin suunniteltu ja ohjattu.

Lopuksi menimme opettajien tekemän nuotion ääreen paistamaan makkaraa ja syömään eväitä. Aurora-tupa ja maisemat olivat hienoja ja aurinkokin paistoi.

Jaakko & Emma R

Ivalon lentoaseman yhteistoiminta -harjoitus pe 30.8.

Navakka mutta lämmin tuuli pyyhki pitkin Ivalon lentokentän plattaa, aurinko porotti ja sai opiskelijat etsimään varjoa liikuteltavien portaiden viereltä. Osa oli kentän palohallissa saamassa ohjeistusta rooleihinsa, osa odotteli omaa maalihenkilörooliaan. Kenttä oli melko tyhjä, pari pienlentokonetta laskeutui lähes huomaamatta keskelle yhteistoimintaharjoitusta. Keltaliivisiä työntekijöitä näkyi muutama lentoaseman ympärillä.

Ivalon lukion ykköset ja kakkoset sekä Eija Palolahti ja Ulla Keskitalo osallistuivat harjoitukseen maalihenkilöinä. Saavuimme Pajarin bussilla kentälle, sama bussi kuljetti myöhemmin maalihenkilöitä eri paikkoihin ja toi meidät takaisin iltapäivällä koululle. Aluksi opiskelijat saivat luokittelulappunsa kaulaan: oli sinisiä, vihreitä, punaisia ja keltaisia. Mustat eli kuolleet eivät näyttelijää tarvinneetkaan.

Marja Savunen jakaa rooleja maalihenkilöille.

Tilanne oli päällä: lentokone oli syttynyt palamaan kiitoradan päässä. Koneessa olleiden henkilöiden lukumäärä piti saada täsmäämään eri tavalla loukkaantuneiden uhrien lukumäärään. Pelastushenkilöstö toimi tehokkaasti osin yllättävissäkin tilanteissa. Opettajat saivat seurata lähtöaulassa sinisten ja vihreiden haastattelua. Nämä eivät olleet loukkaantuneita, siniset olivat lähdössä onnettomuuteen joutuneella koneella etelään, vihreät tulossa Ivaloon. Osalla oli ystäviä tai sukulaisia vastaanottamassa, osa oli jatkamassa matkaansa johonkin kauemmas. Roolit oli tarkasti jaettu. Vakavammin loukkaantuneita makoili matkatavara-aulassa, heidän ympärillään pyöri pappi, lääkäri, sairaanhoitaja.

Kaikista yhteistoimintaharjoitukseen osallistuneista näimme mm. Inarin seurakunnan, Rajavartiolaitoksen, Palolaitoksen, Ivalon terveyskeskuksen, VAPEPAn ja SAKK:n ihmisiä kaikkien lentokentällä toimivien Airpron, Finavian ja RTG:n työntekijöiden lisäksi. Virallinen tarkkailijaryhmä kulki pisteeltä toiselle, tämän ryhmän jäsenet olivat muualta Suomesta eri instansseista. Ja kokonaisuus oli joidenkin ihmisten hallussa, me saamme tietää siitä tarkemmin, kuhan lentokentältä tulee ihminen meille kertomaan myöhemmin.

Iltapäivä oli erilainen koulupäivä: ainakin saimme tietää sen, että kaikkien rooli, oli se miten pieni hyvänsä, oli erittäin tärkeää harjoituksen onnistumiseksi. Muun opin lisäksi saamme odottaa kutsua lentokentän laajennuksen avajaisiin ja vieraita lukion opo-tunneille. Kiitos erityisesti Marja Savuselle organisoinnista ja Olli Temisevälle valaisevista selityksistä ja ryhmästä huolehtimisesta ja Finavialle välipaloista ja virvoitusjuomista.

Lentoaseman päällikkö Jarmo Pyhäjärvi kiittää kaikkia osallistujia.