Puola

Opiskelijaliikkuvuus Puolassa 23.-30.9.2017.

Hankematkalle Puolaan osallistui neljä lyseon opiskelijaa ja opettajista lehtori Juha Hieta sekä rehtori Pasi Tolonen.

La 23.9.
Matka alkoi pikkubussilla aamuvarhaisella Iisalmesta suuntana Rissalan lentoasema Kuopiossa. Lensimme aamulennolla Helsinkiin, josta pienen odottelun jälkeen jatkoyhteydellä Puolan pääkaupunkiin Varsovaan. Varsovassa oli aikaa syödä lentoasemalla lounas ennen bussimatkaa kohti Koillis-Puolassa sijaitsevaa Elkiä (ääntyy euk).

Matkalle lähdettiin pienen aamusumun keskeltä.

Matkustimme ensin bussilla lentokentältä Varsovan keskustaan. Sieltä matka jatkui pienen odottelun jälkeen kohti kohdekaupunkia.

Syksyinen ilta oli perillä hieman lämpimämpi kuin lähtiessä Iisalmesta.

Su 24.9.
Sunnuntaina opiskelijat tutustuivat isäntäperheidensä opastamina paikalliseen kulttuuriin ja opettajille oli järjestetty tutustumisretki paikallisen matkailuelinkeinon helmeen: Augustowin kanaaliin ja paavi Johannes Paavali II:n alueelle tekemään vierailuun.

Paavin matkareitti oli tuotteistettu varsin hyvin ja kanavareitti vaikutti olevan hyvinkin suosittu turistien ja paikallisten keskuudessa.

Ma 25.9.
Maanantaina aloitimme päivän isäntäkouluun ja muihin hankevieraisiin tutustumisella. Koulun ala-aulassa meidät toivotti tervetulleiksi alla näkyvä kyltti ja hankemaiden liput.

Koululla opiskelijat tutustuivat vuonna 1947 heti toisen maailmansodan päätyttyä rakennettuun koulurakennukseen ja opetustiloihin. Koulurakennus valmistautui juhlimaan loppusyksyllä vietettävää vihkimisensä tasavuosijuhlaa. Kaikki vieraat olivat valmistelleet esitykset omasta maastaan ja koulutusjärjestelmästään esitettäväksi puolalaisille opiskelijoille.

Tässä Iisalmen tytöt esittelemässä Suomea ja Iisalmea paikallisille opiskelijoille.

Iltapäivän aktiviteetteihin kuuluivat tutustumisen ja esittelyjen jälkeen kaupungin esittely kaupunkisuunnistuksen muodossa ja aktiviteetit paikallisessa köysipuistossa.

Monikansallinen opiskelijaryhmämme kaupunkisuunnistuksen rastilla. Tehtävänä oli poseerata kuvaajalle suihkulähteen edessä.

Tutustuminen köysipuistoon. Tässä Emma onnistuneesti suoritetun radan jälkeen.

Ti 26.9.

Tiistaina hankeviikko jatkui aikaisella herätyksellä ja matkalla kohti Bielawiezan kansallispuistoa. Kansallispuistossa meille kerrottiin työstä luonnonvaraisen Euroopan biisonin eli Visentin pelastamiseksi. Samalla pääsimme tutustumaan museoalan työhön Suprasl-nimisessä pikkukaupungissa siajitsevassa ikonimuseossa. Tutustuimme myös alueen suurimpaan kaupunkiin, noin 300 000 asukkaan Bialystokiin.

Tässä kuvassa ryhmämme vasemmalta oikealle: lehtori Juha Hieta, opiskelijat Piia Niskanen, Nelli Ruotsalainen, Heini Martikainen ja Emma Hynynen sekä rehtori Pasi Tolonen vierailukohteen (luonnontieteellinen museo ja näyttely) edustalla. Tässä vaiheessa oli hetki aikaa juoda aamukahvit.

Kuvassa luonnonpuistossa aitauksessa eläviä Visenttejä. Lisäksi Visenttejä elää läheisellä metsäalueella myös luonnontilaisena. EU ja Puolan hallitus ovat käyneet kovaa poliittista vääntöä viime aikoina alueen metsien hakkausluvista.

Ke 27.9.

Keskiviikkona opiskelijat esittelivät toisilleen eri hankemaiden opiskeluun kytkeytyviä työelämään liittyviä käytänteitä. Esittelyt kestivät kuuden eri maan ryhmissä luonnollisesti koko aamupäivän ajan. Lounaan jälkeen opiskelijoille annettiin tehtäväksi laatia monikansallisissa ryhmissä logo hankkeelle. Tähän työhön käytettiin iltapäivän hanketunnit. Lisäksi opiskelijat tutustuivat paikallisille oppitunneille.

Tässä yksi esimerkki opiskelijoiden suunnittelemista hankelogoista.

To 28.9.
Torstaina opiskelijat tutustuivat aamupäivällä paikallisiin oppitunteihin ja iltapäivällä suuntasimme koko porukalla melontaretkelle Czarna-Hanka -joelle. Joessa oli varsin voimakas virtaus ja ainakin meitä suomalaisia (lue: opettajia) hieman hirvitti melonnan käytännön järjestelyt. Kaikesta huolimatta melominen sujui kastuneita vaatteita lukuun ottamatta oikein mukavasti. Samalla alueen omaperäinen luontokin tuli melonnan lomassa tutuksi.

Ryhmä menossa kohti kanavan sulkuporttia.

Pe 29.9.

Perjantaina olikin sitten aika huomata, kuinka nopeasti viikko oli mennyt. Kokoonnuimme koko ryhmän voimin vielä aamulla paikalliseen yrityshautomoon kuulemaan miten EU-jäsenyys on vaikuttanut alueen elinkeinoelämään. Vierailu oli oikein antoisa ja avasi uusia näkökulmia Puolan EU-jäsenyyteen. Selvisi, että koko ajan rakennustöiden osalta etenevä Via Baltica -valtatie tavoittaa jossain vaiheessa Elkin ja avaa aivan uusia mahdollisuuksia paikallisille yrityksille.

Rehtori Pasi yrityshautomon aulassa leidien kanssa. Pasin seurassa vasemmalla Maria Kreikasta ja oikealla Elisabetta Italiasta.

La 30.9.

Lauantaina olikin sitten haikeiden jäähyväisten ja kotimatkan aika. Matkaan lähdimme jo aamuvarhaisella ensimmäisellä Elkistä kohti Varsovaa suuntaavalla reittiliikenteen bussilla. Matkaseuraksemme saimme irlantilaiset opiskelijat ja opettajat, jotka jäivät Varsovaan vielä yhdeksi yöksi odottamaan Ryanairin lentoa.

Odottelemme tässä jo viimeistä matkaetappia eli lentoa Helsinki-Vantaalta Kuopioon.

Kaiken kaikkiaan matka oli hieno kokemus kaikille mukana olleille ja avasi varmasti uusia näkökulmia itäisen Euroopan maiden tilanteeseen osana Euroopan unionia. EU on käyttänyt useita kymmeniä miljoonia infrastruktuurin kehittämiseen myös Elkissä ja se näkyi varsin selvästi monessa kohteessa (jos ei muuten, niin rakennushankkeen rahoittajasta kertovan infokyltin avulla).