Innovaatiot ja yritysideat - isäntäviikon aikansaannoksia

Innovaatiot ja yritysideat - teemasta

Isännöidessämme hankkeen oppilasliikkuvuutta Iisalmessa, keskityimme yrittäjyyden taustalla olevaan luovuuteen ja innovatiivisuuteen.
Heti maanantai-iltana get-together oli paikallisessa Kisakellarissa, missä paikallinen yrittäjä tarjoaa entisen kaupan tiloissa ryhmille mahdollisuuden pelata laser-sotaa (Megazone-peli), curlingia tai harrastaa virtuaalista tarkkuusammuntaa. Täällä oli opiskelijoilla mahdollisuus tutustua toisiinsa, mutta tarkoitus oli myös perehtyä yritysideaan.
Seuraavana päivänä käydessämme koko päivän vierailulla Kajaanin ammattikorkeakoululla, nuoret osallistuivat toiminnalliseen työpajaan, missä jo päättyneen RYE (Rural Young Entrepreneurs) hankkeessa mukana olleet projektipäällikkö Kalle Pakalén, ja hankkeesta aikoinaan yritysideansa luoneet Tia Lahtinen ja Sarianna Juntunen (The Great Escape Kajaani) sekä liiketoiminta- ja innovaatio-osaamisalueen lehtori Anne Määttä kertoivat hankkeensa käynnistäneen 33 start-up yritystä ja saaneen aikaan 2 patenttia. Nyt Sycas-nuorille esiteltiin erilaisia tapoja herätellä luovuutta, synnyttää innovaatioita ja yritysideoita. Jokainen joutui pienryhmissä keksimään tutuille asioille uusia käyttömuotoja, tutuille brändeille täysin uusia tuotteita ja myös miettimään alusta loppuun bisnes-ideoita markkinoita ja mainostamista myöten. Syntyneet ideat piti aina esitellä muille, ja pohtia niiden käyttökelpoisuutta. Työpajan anti oli nimenomaan se, että innovatiivisuutta ja luovuutta voi kehittää harjoittelemalla "thinking-out-of-the-box" menetelmällä.
Kajaanissa tutustuttiin myös Tanja Korhosen (Department of Game Development) johdattelemana AMK:n pelialan opintoihin. Peliala on tällä hetkellä voimakkaasti kasvava ala, ja opiskelupaikoista on kova kilpailu. Opiskelijat tekevät koko opintojensa ajan tiimityötä (koodaajat, graafikot, tuottajat) ja nimenomaan todellisten työtehtävien kautta, joiden tarkoitus on olla kaupallisia tuotteita. Opiskelijat kuuluvat osuuskuntaan, siltä varalta että joku työ osoittautuu taloudellisesti merkittäväksi. Myös pelialalla on tarvetta kehittää vakavia pelejä, esim. terveydenhoitoon, kultturialalle, opiskeluun jne vaikka viihdepelit ovatkin yhä suurin ryhmä. Lopuksi tutustuimme virtuaalilaboratorioon, missä kehitetään virtuaalitodellisuuteen liittyvää tekniikkaa. Tämä kiinnosti kaikkein eniten opiskelijoita, ja kaikki pääsivät kokeilemaan miltä virtuaalitodellisuus näytti. AMK:n opiskelijat esitellessään korostivat innovaatioiden merkitystä myös pelialalla, ainakin mikäli haluat erottua muista.
Seuraavana päivänä yhtenä tehtävänä oli yhdessä keksiä kysymyksiä yritysvierailua varten, opiskelijat jaettiin kolmeen ryhmään sillä meillä oli mahdollisuus päästä kolmeen paikalliseen kansainväliseen ja arvostettuun yritykseen vierailulle. Kysymysten piti olla sellaisia, että vierailun jälkeen ryhmä osaa opettaa muille yrityksestään sen, mikä on tuote, mitä erikoista sen tekemiseen liittyy, miten se on keksitty eli mistä innovaatio lähti, mistä työntekijät saadaan ja mitä heiltä vaaditaan jne. Torstaina sitten näillä vierailuilla kaikki kysymykset piti saada selvitettyä ja niistä tiedoista laatia esitys muille.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä