Kuvankäsittely

Harjoitus1: Piirrä pilviä

TOISEN TUNNIN ALUKSI:

1. Avaa viime tunnilla tekemäsi pilvikuva. Mikäli kuva on kesken, tee se valmiiksi. Katso tallentamastasi ohjeesta apua.


2. Valitse ylävalikosta "Tiedosto > Vie".

3. Kohdasta "Valitse tiedoston tyyppi" valitse tiedostomuodoksi "JPEG-kuva" ja anna tiedostolle uusi nimi (esim. pilvi1)

4. Valitse tallennuskansioksi ATK > Kuvankäsittely ja klikkaa "Tallenna"

5. Jos saat läpinäkyvyyttä tai tasoja koskevan huomautuksen eteesi, klikkaa "Vie"

6. Liukusäätimestä voit muuttaa pakkauksen voimakkuutta. Arvolla "0", kuvaa pakataan eniten, jolloin laatu on myös huonoin. Valitse oletusasetus eli "90%". Tämä on hyvä arvo kuviin, jotka tallennetaan webissä julkaistaviksi.

7. Klikkaa "Vie", jolloin kuva tallentuu kovalevylle.

8. Avaa alkuperäinen kuva uudelleen ja tallenna kuva uudestaan jpeg-formaatissa, mutta valitse liukusäätimestä kuvan laaduksi "0". Anna tiedostolle taas uusi nimi (esim. pilvi2)

9. Avaa alkuperäinen kuva ja tallenna kuva gif-formaatissa jälleen uudella nimellä (esim. pilvi3). Valittuasi tiedostomuodon ja klikattuasi "Vie" sinulta kysytään tietoja GIF-muodoksi tallennusta varten. Hyväksy oletusasetukset klikkaamalla "Vie".

10. Vertaile tallentamiasi tiedostoja. Mikä on laadultaan paras?

Liitteet:

gimp_Piirra_pilvia.pdf

Harjoitus 2: Valintatyökalu

Tehtävä 1, kuumailmapallo ja pilvenpiirtäjä

Tehtävässä leikataan valintatyökaluja hyväksikäyttäen kuumailmapallo irti taivaasta ja sijoitetaan se toiseen kuvaan pilvenpiirtäjän edustalle.

1. Avaa tämän tehtävän liitteistä kuva "Pilvenpiirtäjä" selaimellasi ja kopioi se. Kuva kopioidaan "Leikepöydälle" eli et tule liittämään sitä mihinkään tietokoneen kansioon, vaan se pysyy väliaikaisesti tietokoneen muistissa, kun painat kuvan päällä "Kopioi"

2. Liitä kuva Gimpiin valitsemalla "Tiedosto - Luo - Leikepöydältä". Äsken kopioimasi kuva ilmestyy ruutuun.

3. Kopioi ja liitä "Kuumailmapallo" -kuva tismalleen samalla tavalla. Sinulla on nyt avoinna kaksi eri kuvaa.

4. Ota käyttöön "Valitse värillä" -työkalu (Valitse > Värin mukaan). Säädä "Raja" sopivaksi niin, että saat valittua "Kuumailmapallo"-kuvasta koko sinisen taivaan kerralla. Joudut todennäköisesti klikkailemaan sinistä taivasta useammasta kohtaa, ennen kuin valinta on tarkka.

5. Kun taivas on valittuna eli sitä kiertää katkoviiva, klikkaa ylävalikosta "Valitse - Käänteinen", jolloin valituksi alueeksi tulee kuumailmapallo.

6. Kopioi kuumailmapallo leikepöydälle valitsemalla ylävalikosta "Muokkaa - Kopioi"

7. Valitse "Pilvenpiirtäjä" -kuva aktiiviseksi.

8. Liitä leikepöydällä oleva kuumailmapallo valitsemalla "Muokkaa - Liitä".

9. Valitse ylävalikosta "Työkalut > Kääntötyökalut > Skaalaustyökalu" ja pienennä kuumailmapalloa kulmasta hiirellä vetämällä.

10. Siirrä "Siirtotyökalulla" (Työkalut > Kääntötyökalut > Siirrä) kuumailmapallo sopivaan kohtaan.

11. Tallenna kuva jpeg-muodossa. (Tiedosto > Vie jne...)

____________________________________________________________________________________________________________

Tehtävä 2, perhonen ja pahka

Tehtävässä leikataan perhonen irti taustastaan ja sijoitetaan toiseen kuvaan pahkan päälle istumaan.

1. Avaa oheinen perhosen ja pahkan kuvat Gimpiin edellisen tehtävän ohjeiden mukaan.

2. Valitse perhonen käyttäen joko "Lassotyökalua" tai sen älykkäämpää versiota "Saksityökalua". Valinnasta ei tarvitse tulla täydellistä vielä tässä vaiheessa. Molemmissa työkaluissa valitseminen tapahtuu klikkailemalla perhosen ääriviivoja pitkin lyhyin välimatkoin. Valinta tulee valmiiksi, kun klikkaat uudelleen siihen pisteeseen, josta aloitit valinnan. Lassotyökalulla voit tehdä valinnan myös pitämällä hiiren näppäintä pohjassa ja seuraamalla perhosen ääriviivoja (vaatii vakaata hiirikättä). Saksityökalu eroaa lassosta siinä, että se pyrkii automaattisesti tunnistamaan ääriviivoja ja seuraamaan niitä.

3. Jos edellisessä vaiheessa valinta ei onnistunut kovin hyvin (mikä on todennäköistä) siirrytään "Pikamaskitilaan" korjailemaan valintaa. Klikkaa pientä katkoviivareunaista ruutua kuvan vasemman alanurkan lähellä. Käsittelet nyt kuvaa pikamaskitilassa, jolloin kaikki muokkaukset kohdistuvat kuvan sijasta valintaan. Ei-valitut kohdat kuvassa muuttuvat punertaviksi. Ne alueet, joissa ei ole punaista, kuuluvat valintaan. Voit laajentaa valintaa esimerkiksi kynätyökalulla käyttämällä valkoista väriä ja vähentää valittuja alueita mustalla värillä. Käytä siis kynätyökalua isolla siveltimellä ja pyri ympäröimään perhonen mahdollisimman tarkasti läpinäkyvällä punaisella. Kun olet valmis, klikkaa uudestaan pientä ruutua (joka on nyt punareunainen) kuvan vasemman alanurkan lähellä. Jos et ole vieläkään tyytyväinen valintaan, voit siirtyä korjailemaan sitä uudelleen pikamaskitilaan.

4. Kopioi perhonen leikepöydälle. (Muokkaa > Kopioi)

5. Valitse aktiiviseksi kuva pahkasta ja liitä perhonen kuvaan. (Muokkaa > Liitä)

6. Pienennä perhonen sopivan kokoiseksi "Skaalaus"-työkalulla. (Työkalut > Kääntötyökalut > Skaalaustyökalu)

7. Peilaa perhonen vaakasuunnassa "Peilaustyökalulla". Peilaaminen tapahtuu klikkaamalla perhosta, kun työkalu on valittuna.

8. Käännä vielä perhosta, niin että sen pää tulee yläviistoon. Tähän voit käyttää "Kiertotyökalua". (Työkalut > Kääntötyökalut > Kierrä)

9. Siirrä vielä perhonen sopivaan kohtaan "Siirtotyökalulla".

10. Kuva on vielä melko isokokoinen. Pienennä kuva valitsemalla "Kuva - Skaalaa kuvaa". Kirjoita kuvan leveydeksi 800 (pikseliä) ja klikkaa "Skaalaa". Tallenna kuva lopuksi jpeg-muodossa.

Liitteet:

kuumailmapallo.jpg
pahka.jpg
perhonen.jpg
pilvenpiirtaja.jpg

Harjoitus 3: Kloonaustyökalu

Alla on tehtäviä liittyen kloonaustyökaluun. Ensimmäinen tehtävä tehdään yhdessä.


TEHTÄVÄ 1:

Avaa Gimpiin liitteenä oleva kuva "eka.jpg"

Valitse kloonaustyökalu ja mahdollisimman suuri ja pehmeäreunainen sivellin.

Valitse kloonauksen lähde klikkaamalla Ctrl-näppäin pohjassa hiiren vasemmalla napilla haluamaasi kohtaa kuvassa. (Eli tässä tapauksessa kloonataan asfalttia)

Häivytä punainen esine varjoineen pois kuvasta kloonaamalla. Voit tarvittaessa vaihtaa kloonauksen lähdettä klikkaamalla kuvaa Ctrl-näppäin pohjassa. Kokeile myös erilaisia siveltimiä.

Pienennä valmis kuva niin, että sen leveydeksi tulee 800 pikseliä (Kuva > Skaala kuvaa) ja tallenna se jpg-muodossa Kuvankäsittely-kansioon. (Tiedosto > Vie)


TEHTÄVÄ 2:

Poista takana tuleva hiihtäjä kuvasta "hiihtaja.jpg". Tallenna jpg-muodossa.


TEHTÄVÄ 3:

Poista kuvasta "linna.jpg" ihminen ja laajenna linnaa. Tallenna jpg-muodossa


TEHTÄVÄ 4:

Avaa kuvat haivytys.jpg ja jarvi.jpg. Siirrä kloonaustyökalun avulla kissa rantakivelle.

a) Avaa näytölle vierekkäin kuvat, jotka haluat yhdistää. Ensimmäisen kuvan kohdalla Muokkaa > Liitä, toisen kuvan kohdalla Muokkaa > Liitä määräten > Uusi kuva

b) Kuvat kannattaa ainakin aluksi suurentaa suhteessa saman kokoisiksi, jolloin kokoerot eivät yllätä. Muuta kuvien kokoa, mikäli koot eivät ole ”yhteensopivia” (Kuva - Skaalaa kuvaa). Toisin sanoen: pienennä kissakuvaa reilusti, jotta kissan koko on suhteessa rantakivien kokoon.

c) Lisää kohdekuvaan (järvikuva) uusi taso (Taso > Uusi taso...), jolloin tuotua kuvaa voidaan muokata jälkeenpäin ilman vaikutusta alkuperäiseen.

d) Valitse työkaluvalikosta koonaustyökalu.

e) Pidä Crl-näppäin pohjassa ja napsauta lähdekuvaa (kissakuva) kohdasta, josta haluat kopioida.

f) Valitse taas kohdekuva (järvi) ja maalaa kohtaa, johon haluat lisäyksen tehdä. Lähdekuvassa näkyy maalattavassa kohdassa risti ja kohdekuvassa siveltimen kokoinen osoitin.

g) Jatka maalaamista kunnes haluamasi kuva on ”ilmestynyt”. Voit halutessasi muuttaa siveltimen kokoa myös kesken maalauksen.

h) Jos satuit vahingossa lisäämään ylimääräistä, voit poistaa ne pyyhekumilla kloonauksen jälkeen. (Muistithan luoda uuden tason ennen kloonausta?)

i) Tallenna muokattu kuva jpg-muodossa

Liitteet:

eka.jpg
haivytys.jpg
hiihtaja.jpg
jarvi.jpg
linna.jpg

Harjoitus 4: Tasot I

TEHTÄVÄ 1

1. Tehtävässä teet kolmitasoisen kuvan, jonka ansiosta pystyt liikuttelemaan kuvan eri osia. Taustakuvana on kuva kallio.jpg, jonka kopioit normaalisti peda.netistä ja avaat GIMP:iin omaksi kuvakseen. Tee sama kuvalle korppikotka.jpg. Molempien kuvien tulisi siis olla omana ikkunanaan.

2. Irroita lintu kuvasta korppikotka.jpg (saksityökalu), kopio valittu alue (Muokkaa → Kopioi) ja siirrä kalliokuvaan UUDEKSI TASOKSI. (Muokkaa → Liitä määräten → Uusi taso)

Jos kuvan viereen ei auennut ”Tasot”-valintaikkunaa, voit etsiä sen Työkalut-valikosta.

3. Skaalaa lintu sopivaan kokoon ja tee muita haluamiasi muutoksia.

4. Kirjoita tekstityökalulla tekstiä kuvaan. (Teksti syntyy automaattisesti omaan tasoon) Tarkastele syntyneitä tasoja. Siirtele lintua ja tekstiä.

Voit testata tasojen paikan vihtamista niitä ”raahaamalla” uusille paikoille Tasot-valintaikkunassa. Tulet huomaamaan, että taustakuvana toimivan tason tulee olla aina alimpana, jotta se ei peitä toisia tasoja alleen.

5. Tallenna valmis työ kuvana Kuvankäsittely-kansioon nimellä ”harjoitustasot”.

Liitteet:

kallio.jpg
korppikotka.jpg

Harjoitus 5: Tasot II

TEHTÄVÄ 2

1. Valitse jokin tai miksei kaikkikin seuraavista kukkakuvista: auringonkukka.jpg, tulppaani.jpg tai unikko.jpg.

2. Irrota kukka ja kopioi se useiksi tasoiksi, siirtele tasokukat sopiviin paikkoihin ja sopivaan järjestykseen ja muokkaa tasoja muunnostyökaluilla (skaalaa, kierrä jne...) siten, että kukat eivät näytä toistensa kopioilta.

Voit myös yhdistää eri kuvissa olevia kukkia yhteen kuvaan.

3. Tallenna työsi Kuvankäsittely-kansioon nimellä "Kukat"

Liitteet:

auringonkukka.jpg
tulppaani.jpg
unikko.jpg

Tasot IV: Vedenalainen maisema

Harjoituksessa tehdään unenomainen vedenalainen maisema useita kuvia yhdistelemällä. Hyödynnetään tasoja ja niiden ominaisuuksia.

1. Liitä joku oheisista kuvista Gimpiin uudeksi kuvaksi. (Avaa kuva selaimessa ja kopioi se leikepöydälle. Avaa Gimp ja valitse Luo - Leikepöydältä tai Muokkaa- Liitä määräten - Uusi kuva).

2. Valitse jokin toinen kuva ja liitä se edelliseen kuvaan uudeksi tasoksi (Muokkaa -> Liitä määräten-> Uusi taso).

3. Vaihda tasolle kuvaava nimi tuplaklikkaamalla tason nykyistä nimeä Tasot-ikkunassa.

4. Muuta tason ominaisuuksia siten, että takana oleva taso kuultaa läpi. Voit pienentää "Läpinäkyvyys"-arvoa liukusäätimestä (Tasot-työkalu) ja/tai valita erilaisia tason sekoitustiloja "Tila"-valikosta.

5. Lisää kuvaan uusia tasoja, kuten edellä kohdassa 2. Voit tehdä tasoihin myös muita muutoksia, esimerkiksi käyttää suotimia tai muuttaa kokoa.

6. Muista, että voit vaihtaa tasojen järjestystä vapaasti ja siirrellä yksittäisiä tasoja. Kokeile!

7. Pyri siihen, että kaikki tasot olisivat jollain tavalla näkyvissä lopullisessa kuvassa. Tallenna kuva jpg-muodossa ja näytä kuva opettajalle.

Liitteet:

kala1.jpg
kala2.jpg
kala3.jpg
otus.jpg
sukeltaja.jpg

Harjoitustyö, tasot

Tehdään isompi harjoitustyö, jossa käytetään tasoja.

- Oheinen kuva toimii mallina. Työssäsi on oltava vähintään samat elementit kuin mallikuvassa: Tausta, otsikko, upotettu kuva (mallissa virtahepo), tekstejä. Voit kuitenkin valita omat kuvasi ja käyttää mielikuvitusta teksteissä ja aiheen valinnassa.

- Työssä käytetään vain kuvia, joissa on tekijänoikeudet kunnossa! Hae siis kuvasi sivuston https://search.creativecommons.org kautta! Käytä englanninkielisiä hakusanoja, jos suomeksi ei löydy.

- Sijoita jokainen kuva ja teksti omalle tasolleen, jotta niitä on helppo siirrellä tarvittaessa.

- Teksteihin saat helposti varjon valitsemalla "Suotimet - Valo ja varjo - Varjo...".

- Painikkeita voi tehdä helposti valitsemalla "Tiedosto - Luo - Painikkeet" ja valitsemalla jokin painikemalli. Kirjoita haluamasi teksti ja luo painike. Painike ilmestyy omaksi kuvakseen, josta voit kopioida ja liittää sen omaan työhösi.

- Tallenna valmis työsi jpg-muodossa ja esittele kuva opettajalle.


.

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä