SaNen matkablogi

Reissun päätös 23.11

Tekijä: Sanni Jokela

Matkustuspäivä alkaa.. aamulla heräsimme vähän myöhemmin mitä ennen, koska meidän piti lähteä vasta yhdeksältä lentokentälle. Aamulla kävin suihkussa, vaihdoin vaatteet, laitoin matkalaukun kiinni ja lähdin aamupalalle. Viimeisen yön vietimme Neelan kanssa sviitissä😍. Se oli tosi hieno huone. Aamupalalla söin nutellaleipiä, hedelmiä ja join mustikka-appelsiinimehua.

Aamupalan jälkeen lähdimme lentokentälle, jossa veimme matkalaukut ruumaan ja kävimme turvatarkastuksessa. Kaikki meni hyvin ja ehdimme vielä käymään kaupassa ja ottamaan Gucci-logon kanssa yhteiskuva🤣. Lento lähti 11.05, mutta oli tunnetusti taas myöhässä. Lento meni lopulta hyvin ja oltiin lopulta ajoissa perillä Helsingissä.

Lentokentältä meitä tuli hakemaan Harri Salo ja hänen pikkubussinsa. Lähdimme ajamaan kotiinpäin. Pysähdyimme taas matkalla vain kerran. Yksi ainoa pysähdys tehtiin Linnatuulen Nesteellä. Söimme sielä seisovanpöydän ruokia eli muunmuuassa perunamuusia, riisiä, kukkoa, kalafilettä, salaattia ja RUISLEIPÄÄ! ”Sitä on ollut kyllä tosi kova ikävä.” Pysähdyksen jälkeen lähdimme ajamaan kotiinpäin.

Koululla meitä kaikkia oli vastassa vanhenpamme. Olimme perillä noin 20 aikoihin. Teimme koulunpihassa vielä Kalhupelheen-ryhmähalin❤️😂. Sitten lähdimme kaikki kotiin ja siihen loppu meidän ihana Italianmatakamme.❤️

Kiitos kaikille ikimuistoisesta reissusta!❤️ #Teamkalhupelhe

❤️: Sanni

Roomassa ollaan!

Tekijä: Sanni Jokela

Perjantaina oli meidän viimeinen kokonainen päivä Italiassa. Aamulla herättiin aika ajoissa, että ehdittiin käydä suihkussa, pakata vielä viimeiset tavarat matkalaukkuun ja lähteä ajoissa koululle. Aamupalalla oli tarjolla brownikakkua, hedelmiä, muroja ja leipää.

Aamupalan jälkeen lähdimme käymään nopeasti koululla, johon menimme kävellen. Ehdittiin San Filippo koululle ajoissa. Menimme koululla ensimmäiseksi koulun saliin, jossa meitä odotti oppilaiden yhteinen musiikki ja tanssiesitys. Yleisön (eli meidän erasmuslaisten piti nousta seisomaan ja tehdä mukana). ”Hauskaa oli!

Esityksen jälkeen meille kaikille jaettiin Erasmus-todistukset ja pieni lahjakassi. Lahjakassin sisällä oli valkoinen termospullo, italiaenglantilainenkirja sekä kasvipurkki. Kasvipurkilla tarkoitan siis semmoista purkkia, jossa on sisällä jotain kasvinsiemeniä, jonka voi sitten halutessaan kasvattaa joskus kasviksi. Kun kaikille oli jaettu todistukset lähdimme vielä kaikki yhdessä luokkiin oppilaiden ja opettajien johdolla. Saimme taas jälleen kerran piirtää ja värittää haluamallamme tavalla. Kuuntelimme samalla myös musiikkia.

Tunnin jälkeen yksi koulujen rehtoreista tuli hakemaan meidät opettajien luokse, jonka jälkeen lähdimme käpsyttelemään kohti hotellia. Hyvästelimme ensin kuitenkin kaikki ystävämme ennenkuin lähdimme hotellille. Hotellilla haimme matkalaukkumme ja söimme vähän välipalaa, kunnes taxi tuli hakemaan meitä Roomaan.

Roomaan meni ajaa autolla/bussilla noin 3-4 tuntia. Kun pääsimme perille meidän Rooman hotelliin veimme nopeasti laukut huoneisiimme ja lähdimme sitten taxilla juna-asemalle. Juna-asemalta meiltä lähti juna kohti Rooman keskustaan. Pääsimme junaan aika nopeasti, jonka jälkeen alkoi tapahtua.. nimittäin meidän rehtori-Pasimme joutui melkein poliisiasemalle ja poliisin kuulusteluun. Eli siis opettajat luuli, että alle 12- vuotiaat ja 12-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi junalla, mutta näin ei kuitenkaan ollut. Junassa meiltä tultiin tarkastamaan junaliput, jossa kävi ilmi, että meillä oli yksi junalippu liian vähän. Oltiin siis ostettu vain aikuisille ja Aatulle junalippu, koska minä ja Jesse pääsimme ilmaiseksi junalla. Konduktööri oli sitä mieltä, että olemme tahalteen ostettu yksi junalippu liian vähän päästääksemme halvemmalla. Asiaa ruvettiin selvittäämään ja mies sanoi lopulta, että hän kutsuu poliisit paikalle selvittämään tätä asiaa. Kun pääsimme junalla perille, jäimme odottamaan junaan, että konduktööri tulee meidän luokse. Hän oli puhunut työkavereidensa kanssa ja he olivat tulleet siihen lopputulokseen, että poliisia ei kutsuta paikalle ja selviämme tästä pelkillä sakoilla.

Kaikki meni lopulta hyvin ja pääsimme katsomaan Colosseumia, Fontana di Trevi-suihkulähdettä, kermakakkua, Forum Romanaa ja espanjalaisia portaita. ”Hienoja ja kauniita nähtävyyksiä kaikki!” Lähdimme lopulta syömään pitsaa porukalla pieneen kadulla olevaan ravintolaan. ”Super HYVVÄÄ oli!” Espanjalaisten portaiden jälkeen lähdimme kävelemään juna-asemalle päin. Pasi oli meidän navigaattori tällä kertaa😅. Mä oon ollut joka kerralla, kun liikuttiin sielä Roomassa meidän navigaattori ja aina ollaan päästy perille, mutta nyt me kierrettiin vaan ympyrää, kun Pasi halusi näyttää taitonsa. NOH.. ei siinä sitten mitään päästiin lopulta oireeseen suuntaan ja ehdimme käymään vielä jäätelölläkin ennen junan lähtöä takaisin hotellille. Se oli hyvää!! Jälleen kerran🥰. Jäätelön syönnin jälkeen lähdimme kävelemään juna-asemalle, johon lopulta pääsimme perille ja turvallisesti junaan sisälle.

Hotellille päästyämme menimme huoneisiimme, kävimme suihkussa, pakkasimme laukkuja ja menimme nukkumaan.

-Sanni

Viimeinen päivä 23.11

Tekijä: Neela Maja

Menimme aamiaiselle 8:15. Aamiainen oli super hyvää. Mä söin Nutella leipiä ja join vettä.

Lentokentällä sujui kaikki hyvin. Mun ei pitänyt jättää mitään tavaroita pois lentokentällä. Ostin lentokentältä karkkia. Näimme myös Guccin liikkeen😂.

Lentomme lähti Suomeen kello 11:05. Mulla meni taas nousussa ja laskussa korvat lukkoon, mutta sain ne onneksi auki. Sanni ja Pasi istuivat minun vieressä. Meillä oli koko matkan ajan jotain puhuttavaa.

Kun pääsimme Suomeen meitä odotti siellä pikkubussi. Me lähdimme sillä kohti Alavutta, mutta pysähdyimme matkalla. Matkalla pysähdyimme Linnatuulessa syömässä. Ruoka oli hyvää. Ruokana oli pihviä, perunamuusia, kastiketta, salaattia ja join vettä.

Matka jatkui kohti Alavutta. Matkalla me laulettiin ja katsoimme videoita. Olimme koululla 20:04. Nukahdan kotona jo 20:20.

Kiitos matkasta karhuperhe❤️😂!

- Neela

Roomassa 22.11

Tekijä: Neela Maja

Aamulla heräsimme normi aikaan eli 7:30. Herätyksen jälkeen menimme pukemaan, pesemään hampaat ja laitoimme matkalaukun kiinni. Lähdimme aamiaiselle.

Aamiaisella oli hyvää ruokaa. Söin aamiaisella mandariinin, suklaamuroja, keksin ja join vettä.

Lähdimme aamiaisen jälkeen San Filippo koululle ja sielä meille annettiin lahjoja ja todistukset, että olemme olleet siellä. Sen jälkeen menimme sielä luokkiin. Siellä me saimme laittaa suomalaista musiikkia. Me laitoimme ” Petteri punakuono ”.

Koulun jälkeen me lähdimme takaisin hotellille hakemaan laukut ja lähdimme taksilla kohti Roomaa. Matka kesti noin 2h 45min. Kun pääsimme hotellille me menimme huoneisiin ja laitoimme tavarat sisälle. Sen jälkeen me lähdimme taksilla juna-asemaa kohti. Me ostettiin liput ja menimme junan sisään. Me ostettiin aikuisille ja Aatulle liput. Kun pääsimme junan sisään ja meiltä tultiin kysymään lippuja tapahtui jotain.. eli tuli mutkia matkaan. Pasi melkein vietiin poliisiasemalle, koska luultiin että kaksitoista vuotiaat pääsee ilmaiseksi junaan. Rahalla selvittiin kuitenkin, joten poliiseja ei tullutkaan.

Näimme Roomassa Colosseumin, espanjalaiset portaat, Fontana di Trevi, Kermakakku😅, Forum, Rooman valtakunnan rakennuksia ja raunioita. Kävimme syömässä pitsaa ja söimme myös jälkiruoaksi jäätelöä😍.

Olimme hotellilla illalla 21:30. Menimme melkein heti nukkumaan, koska väsytti. Luimme ensin hetki blogeja ja pesimme hampaat. Laitoimme herätyksen päälle ja aloimme nukkumaan.

- Neela

Ja taas mennään!

Tekijä: Sanni Jokela

Aamulla sattui ja tapahtui.. Herätys oli meillä kello 7.20, AINOASTAAN! Eli me ei pistetty ollenkaan toista herätystä ja voitte vaan arvata mitä seuraavaksi tapahtui.. Me nukuttiin POMMIIN! Aamupalalle olisi pitänyt lähteä klo 8.10 ja, kun meitä ei näkynyt alhaalla opettajat yritti soittaa meille, että ollaanko me hereillä. Koska kumpikaan ei vastannut ne tuli koputtamaan meidän ovelle. Heräsimme siihen koputukseen ja menimme avaamaan. Piia ja Niina: ”Voi ei! Nukuitteko te pommiin? Sanni ja Neela: ”APUA!!” Piia ja Niina: ” Joo.., mutta ei mitään hätää. Pukekaa reippaasti vaatteet ja tulkaa sitten.

Aamupalaksi meillä oli taas aikalailla samoja ruokia kuin ennen, mutta sen voi kyllä joka ruuan tai aamupalan jälkeen sanoa, että ”oli hyvää”. Aamupalan jälkeen lähdimme bussilla kohti Villa Montescaa. Villalla meitä odotti mies, joka kertoi Villan historiasta, asukkaista ja rakennuksesta. Lopuksi meillä oli vähän vapaa-aikaa, jonka aikana sai ottaa kuvia rakennuksesta sekä kierrellä ja katsella sitä. Kiersimme Neelan kanssa pihan ja sisärakennuksen lävitse, jonka jälkeen lähdimme takaisin bussille ja sieltä Monte Santa Maria-nimiseen kouluun.

Koulussa meitä odotti pieniä lapsia vastassa, jotka esittivät meille tervetuliaislaulun sekä myös kertoivat heidän koulun historiasta. Tämän jälkeen saimme ottaa kuvia koulusta ja jakaa karkkia, jos semmoista oli.

Karkin jakamisen jälkeen saimme välipalaa. Välipalaksi meille tarjoiltiin rypsiöljyleipää, hedelmiä ja vettä. Välipalan jälkeen menimme kuvaamataidontunnille. Saimme tehdä kalenterin, johon piirsimme ja väritimme sellaisia asioita, jotka tuovat iloa elämään. Kuvaamataidontunnin jälkeen söimme lounaan koululla. Lounaaksi meillä oli pastaa, lihaa, mandariiniä ja leipää. ”HYVVÄÄ OLI”.

Lounaan jälkeen oli pieni tauko, jonka jälkeen menimme taas piirtämään ja värittämään asioita, jotka tekee sinut onnelliseksi Italiassa. Tunti kesti noin kaksi tuntia. Sen jälkeen menimme taas pienelle tauolle, jonka yhteydessä saimme myös vähän jälkiruokaa. Saimme popkornia ja Perunalastu-sipsejä. Jälkiruoan jälkeen menimme hetkeksi ulos ja saimme tehdä mitä halusimme. Koululla jouduimme odottamaan hetken aikaa ennenkuin lähdimme kiertelemään pieneen lähellä olevaan kaupunkiin vuoristossa.

Lähdimme katselemaan ja kiertelemään pikku kaupunkiin. Kävimme sielä kirkossa ja kävelimme vanhoja raunioita ja rakennuksia läpi. Kaupunki oli aivan ihana ja kaunis ja siksi otimme taas jälleen kerran paljon kuvia. Kävimme myös vanhassa museossa, jossa sitten vierähti ainakin kaksi tuntia, koska meille oli varattu ruokailu vasta 19.30 ja siitä eteenpäin, joten piti vähän odottaa sielä museolla, että voimme lähteä sinne ravintolaan.

Lopulta lähdimme käpsyttelemään ravintolaan päin, joka oli semmoisessa isossa linnassa sekä ihan museon vieressä. Söimme sielä alkupalaksi patonkia erilaisilla täytteillä sekä lihaa ja kasviksia. Pääruoaksi söimme kalahernekeittoa sekä lihaa ja kasviksia. En hirveesti piitannut siitä keitosta, mutta söin silti siitä suurimman osan. Liha ja kasvikset olivat hyviä, jonka takia söin kaiken. Jälkiruoaksi saimme esimerkiksi brownikakkua, perunalastu-sipsejä, popkornia sekä joitain suklaa ja hunajakeksejä. Lopuksi lauloimme kaikki maat jonkun oman maan perinteisen laulun. Me lauloimme tietenkin Porsaita äidin olomme kaikki😁.

Laulutuokion jälkeen lähdimme kävelemään kaikki yhdessä bussin luo, joka vei meidät takaisin viimeiselle yölle hotelliin. Nukuin hetken aikaa bussissa, kunnes olimmekin jo takaisin hotellilla. Hotellilla pakkasimme kaikki matkalaukut valmiiksi aamua varten ja menimme nukkumaan. ÖITÄ!😴

Ps. Taas laitan vähän kuvia alas näköaloista mitä näimme!🥰