Suomussalmen-matka

Tutustuminen opetukseen harvaan asutulla alueella, matka Suomussalmelle 21.3.-24.3.2023

Tiistai 21.3.2023

Matkalle lähtivät yksi Otsolan opettaja ja koordinaattori. Matkanteko oli aluksi hieman haasteellista, sillä haaveet jo varattujen junamatkojen toteutumisesta Suomen halki pohjoiseen sai haudata maassa alkaneen suuren junalakon myötä. Pääsimme kuitenkin pinteestä, kun päädyimme matkaamaan Suomussalmelle bussikuljetuksella. Matka kesti aamusta iltaan.

Majoituimme paikallisessa kylpylähotellissa, joka oli yksi harvoja hotelleja alueella. Kainuussa sijaitsevassa Suomussalmen kunnassa asuu lähes 8000 ihmistä, ja sen asukastiheys on 1,4 ihmistä per neliökilometri. Se sijaitsee aivan Venäjän rajan tuntumassa, puolivälissä Suomea pituussuunnassa.

Keskiviikko 22.3.2023

Nautittuamme aamiaisen suuntasimme paikalliselle kunnantalolle. Tutustuimme Kianta-Opiston toimintaan. Kunnallisena kansalaisopistona sen hallinto eroaa joiltain osin kannatusyhdistyksen ylläpitämästä Otsolasta. Saimme myös perehdytyksen sen suurimpaan haasteeseen - miten järjestää opetusta laajalla ja hyvin harvaan asutulla alueella. Sellaisella toiminta-alueella digitaalisten työvälineiden ja etäopetuksen merkitys on suuri.

Iltapäivällä lähdimme pikkubussin kyydillä kohti KorpiPoroa, jossa pääsimme tutustumaan porofarmin toimintaan. Meille esiteltiin poronhoidon yleisimpiä vuosittaisia tehtäviä. Nykyisin, kun Suomen pohjoinen on alkanut kiinnostamaan ulkomaisia turisteja, myös Suomussalmella on herätty tähän liiketoimintamahdollisuuteen. Niin porilaiset kuin kansainvälisetkin vieraat saivat kokeilla paitsi porojen syöttämistä myös porojen vetämässä reessä matkustamista. Sen jälkeen saimme kotakahvit juodaksemme nuotion lämmössä.

Palasimme kunnantalolle, missä jatkoimme opiskelua. Aiheena olivat digitaalinen muotoilu, sen applikaatiot ja ohjelmat. Tutustuimme kunnan digitaalisten toimintojen suunnittelusta vastaavan Veera Tavilan työhön, erityisesti kunnan ja sen tapahtumien markkinoinnin osalta. Luennolla saatiin toiminnan markkinointiin ja viestinnän selkeyteen liittyviä ideoita.

Päivän varsinaisen ohjelman lopulla pääsimme seuraamaan joogan etäopetusta.

Illan ohjelma tarjosi tervetullutta virkistystä matkustamisesta aiheutuneeseen lievään uupumukseen. Lähdimme perinteikkääseen paikalliseen pitäjään Vanhaan Kurimoon, missä on iät ja ajat järjestetty kyläjuhlia. Vierailumme tarkoituksena oli nauttia ruoasta, mutta sen lisäksi saimme kuultavaksemme kalevalaista jouhikonsoittoa ja runonlaulantaa. Tilaisuus oli oivallinen tapa esitellä alueen kulttuuria.

Torstai 23.3.2023

Aamupalan jälkeen oli ohjelmassa verkkotyökalujen käyttö maahanmuuttajille suunnatussa opetuksessa. Käytiin tutustumassa kurssiin, jossa opetettiin pakolaisille ja maahanmuuttajille suomea. Opinnot tapahtuvat pääosin tietokoneluokassa, jossa erilaisten sovellusten avulla opitaan arkipäivän suomea. Kyselimme luokan opiskelijoilta, mitä he tuumivat Suomussalmesta. Kuten arvata saattaa, esiin nousivat väistämättä sääolosuhteet, sillä kyseessä on Suomen lumisin alue. Vielä maaliskuussa ihmiset tekivät vuoden kolmansia lumitöitään talojen katoilla.

Pääsimme opettajien kanssa tutustumaan uuden Ruukinkankaan koulun tiloihin ja välineistöön. Kunta on investoinut uuteen ala- ja yläasteen sekä aikuiskoulutuksen rakennukseen muiden rakennusten käydessä vanhaksi. Oli hienoa huomata, miten hyvin opiskelijoiden tarpeet oli huomioitu. Rakennuksen ulkomuoto oli silmää hivelevä, sen aulat olivat avarat ja käytännönläheiset, jokainen luokka puukäsityöluokasta musiikkiluokkaan oli suunniteltu käyttäjälähtöisesti.

Illan tullen siirryimme läheiseen järvenrantaravintolaan syömään, mistä suuntasimme hotellille. Pimeyden laskeutuessa ulkomaiset ystävämme saivat kokea sen, mitä olivat tulleet katsomaan: revontulet alkoivat loimuta Niskanselän järven yllä.

Perjantai 24.3.2023

Viimeinen reissupäivä koitti, ja suuntasimme bussikuljetuksella Kajaaniin. Vierailimme ensin Kajaanin ammattikorkeakoululla, joka tunnetaan edistyksellisestä peliteknologiaan ja koodaamiseen suuntautumisesta. Tutustuimme paikalliseen projektiin, jossa meille esiteltiin virtuaalitodellisuutta ja siihen soveltuvia pelejä.

VR (Virtual Reality) tuo mahdollisuuksia opiskeluun simulaatioiden kautta. Ohjelmien ja VR-lasien kehittyessä lähes minkä tahansa aiheen opiskelu on mahdollista luomalla käyttäjän ympärille mahdollisimman aito tilanne. Esimerkiksi kirurgien on erittäin hyödyllistä opiskella leikkaamista, ompelemista ja anatomiaa simuloidussa ympäristössä, jotta opiskelija saisi kokemusta varsinaisesta työstä riskeeraamatta ihmishenkiä. KAMK:ssa saimme testata linnun lailla lentämistä älykameran ja television avulla, kun televisio heijasti käyttäjän liikkeet kotkan muodossa. Toinen testaaja sai opiskella sairaanhoitajana ihovaurioiden hoitamista VR-maailmassa.

Tämän jälkeen suuntasimme ammattikoulun ravintolaan, missä paikalliset restonomiopiskelijat olivat valmistaneet ruoan ja tarjoilivat sen meille. Sieltä suuntasimme takaisin rautatieasemalle ja aloitimme pitkän kotimatkan – tällä kertaa junalla.