Espanjan-matka

Erasmus-seminaari Espanjassa

Espanjan-matkasta muutama sana

28.3.2022

Matka alkoi aamutuimassa Porin juna-asemalta. Olimme matkalla Erasmus-seminaariin Lleidaan, Espanjaan. Matkasimme viiden henkilön kesken kohti Helsinki-Vantaata vaihtaen kuulumisia ja jutellen niitä näitä.

Lento lähti klo 17.00. Olimme sattuneet samaan koneeseen suomalaisten maidontuottajien ja tilallisten kanssa, ja heillä oli sama määränpää: Lleida. Heillä oli siellä myös seminaari. Oma vierustoverini vastaili mielellään kysymyksiin pientilallisten askareista ja toimenkuvista. Tapasin saman kaverin myöhemmin ohimennen iloisissa tunnelmissa Lleidan keskustassa.

Saavuttuamme Barcelonaan suuntasimme autovuokraamoon. Olin varannut uunituoreen Peugeot 3008, jollaisella olin ajanut Saksan-matkalla viime kesänä Erasmus-seminaariin Selbiin. Pääsimme ajamaan noin kymmenen aikaan illalla, ja pysähdyimme McDonaldsista hakemaan iltapalat. Saavuimme perille keskiyöllä hieman kello 12 jälkeen, ja kirjauduimme huoneisiimme. Huoneet olivat erittäin hyvätasoiset, ja uni tuli nopeasti.

29.3.2022

Aamupala oli runsas: siellä oli juustoja, makkaroita, erilaisia leivonnaisia, hedelmiä ja kuumaa kahvia. Kävelimme muutaman sadan metrin matkan paikalliseen aikuiskoulutuskeskukseen, CFA Victorina Vilaan. Meille esiteltiin paikat, ja meidät otettiin mielellään vastaan kaikissa luokissa. Kävimme ATK-luokassa ja kieltenluokassa. Oppilaat kyselivät meiltä kysymyksiä ja me heiltä. Tähän tutustumisaamupäivään kuuluivat ajoittaiset ulkoiluhetket, joissa aamuaurinko lämmitti jo mukavasti.

Lähdimme takaisin hotellille, jossa menimme varattuihin kokoustiloihin; opettajat ja koordinaattorit omiinsa. Opettajien kokouksessa päivän ohjelma oli mielenkiintoinen:

• klo 11 Paikallinen opettaja piti luennon ”Using mobile phones in our classes”
  • klo 13.30 kahden tunnin lounas hotellilla
  • klo 15.30 osallistujat jakavat toimivia ideoita digitaalisten luentojen suunnitteluun
  • klo 16.30 kymmenen minuutin kahvitauko
  • klo 18.00 vierailu La Paeriassa, Lleidan kaupungintalolla
  • klo 19.00 vapaa-aikaa tunti
  • klo 20.00 tapas dinner

Lounas oli maittava. Tarjolla oli neljä eri ruokalajia, jotka tulivat nopeata tahtia eteemme. Kysyin Soguesilta, CFA-koulun koordinaattorilta, että onko tällainen lounastaminen heille normaalia. Hän vastasi, että espanjalaiset viettävät vieraiden kanssa pitkiä lounaita ja illallisia.

Jatkoimme lounaan jälkeen kokousta vielä edellisistä hallinnollisista aiheista. Lopetimme neljän maissa, ja suuntasimme neljänkymmenen ihmisen kanssa kohti kaupungintaloa, jossa meidät otti vastaan pormestarin sijainen, Antoni Postius. Istuimme vanhassa hulppeassa hallintosalissa kuunnellen esitystä Lleidan kiinnostavasta historiasta. Kävimme vielä kaupungintalon kellarissa, jossa oli museoituna rakennuksen keskiaikaiset perustat.

Vietimme tunnin vapaa-aikaa katsellen pilvistä Lleidaa keskustasta käsin. Kaupungissa on vanhempaa ja uudempaa rakennuskantaa. Vanhat katedraalit ja luostarit kehystivät jokaista kadunkulmaa, ja joihinkin niistä oli maalattu taidokkaita muraaleja. Kävelimme sellaisia katuja pitkin isossa porukassa kohti illallispaikkaa. Näimme erään vanhan luostarin savupiipun/kattopellin päällä valkohaikaran, joka piti siellä pesää.

Illalliseksi oli isoja jaettuja tapas-annoksia, mm. carpacciolautasia, chips carbonaraa, salaatteja, munakkaita ym. Pääruoaksi söimme turskaa, naudan sisäfilettä tai mustekalaa. Jälkiruoaksi oli pannacottaa. Lähdimme pienemmällä porukalla läheiseen ravintolaan, jossa näytimme suomalaisia jalkapallotaitoja espanjalaisille vastustajille.

30.3.2022

Aamu alkoi jälleen ruokaisalla ja makurikkaalla aamupalalla, ja se jatkui ahkeralla kokoustamisella. Keskustelimme siitä, miten hyödynnämme opittua tietoa verkkotyökaluista, ja miten jaamme sitä organisaatiossamme.

Opettajien lukujärjestys päivälle käsitti seuraavat asiat:

• klo 9.30 alkanut ja klo 13.30 päättynyt kaksiosainen luento ”The Ballad of the Happy Teacher: Webtools for Creativity”, jonka piti Ricard Garcia, ERP:n johtaja (Educational Resources Centre)
  • kahvitauko ja lounas
  • kävely Lleidan katedraalille
  • matka 3100 hehtaarin kokoiselle Reimatin viinitilalle, joka on perustettu 1600-luvulla
  • illallinen Caravista-ravintolassa

Kokoustamisen jälkeen saimme taas syödäksemme runsaan lounaan. Tarjolla oli kattava valikoima erilaisia paikallisia herkkuja. Itselleni parhaiten jäi mieleen vastaleivottu sämpylä, jota kastamalla ruoan bataattikastikkeeseen sai aikaan erinomaisen makunautinnon.

Siirryimme takaisin kokouspöydän ääreen, jossa pureksimme tulevaa väliaikaraporttia. Saimme tehtäväksemme täyttää Mobility Tool -sivustolle raporttia varten koosteita siitä, mitä olemme tähän asti tehneet. Päätimme myös toukokuussa julkaistavan kolmannen uutiskirjeemme sisällöstä. Se tulee sisältämään asiantuntijoiden näkemyksiä digitaitojen kehittämisestä.

Luokassa istumisen osalta päivä alkoi olemaan pulkassa. Lähdimme kävellen kaikkien osallistujien kesken kohti Lleidan keskustassa sijaitsevaa vanhaa katedraalia. Se sijaitsi korkeimmalla kukkulalla, ja kaupunki sen ympärillä. Kipuaminen oli mukavaa vaihtelua, ja maisemat ylhäällä olivat upeat.

Katedraali oli massiivinen kivirakennus, joka oli arkkitehtuuriltaan romaanista ja katalonialaista gotiikkaa.  Se on rakennettu 800-luvulla, ja se on vuorotellen ollut muslimien ja kristittyjen käytössä. 1700-luvun alussa siitä tehtiin kasarmi sotilaille, ja se pysyi heidän käytössään aina vuoteen 1949 asti. Sen aikana ja sen jälkeen sitä on restauroitu. Tornin huipulle pääsee, mutta itse tyydyin tutkimaan katedraalia maasta käsin.

Lähdimme auringon pilkahdellessa esiin seuraavaan kohteeseemme: Raimatin viinitilalle. Se on 1600-luvulla perustettu viinitila, joka nykyisin tekee herkullisia tavallisia ja luomuviinejä. Kävimme kiertämässä oppaan kanssa erilaisia saleja: valtavan tislaamon, varaston, jossa säilytetään tynnyreittäin viiniä ja vanhan viinikellarin. Lopuksi kipusimme mäkeä ylös modernille kokous/museorakennukselle, jossa saimme maistella neljää eri viinipohjaista juomaa: cavaa, valkoviiniä, roseeviiniä ja punaviiniä. Kierroksen jälkeen saimme ostella tuliaisia ja lähdimme tallustamaan kohti bussia. Alamäessä kävellessämme ukkonen ja salamat alkoivat lyödä, ja kastuimme vaivaisen sadan metrin matkalla litimäräksi. Eksoottisen linnun ääni säesti kulkuamme.

Menimme Lleidan keskustaan Caravistan ravintolaan. Saimme taas vatsamme täyteen espanjalaisia herkkuja. Parhaiten mieleeni jäivät erinomaiset omeletit ja mainio seura.

31.3.2022

Heräsimme varhain aamulla aamiaiselle, sillä aikeinamme oli viedä vuokra-auto takaisin Barcelonan lentokentälle. Pistelimme poskeen maukkaan aamiaisen, ja suuntasimme autolle. Seuramme naiset lähtivät bussikuljetuksella Barcelonaan, ja he ottivat mukaan laukkumme. Lähdimme miesten kesken ajamaan kohti lentokenttää. Siellä täällä sinersi vuoria, ja tien laitamilla oli harvakseltaan vanhoja rakennuksia. Viiniviljelmät ja oliivipuut näyttivät upeammilta kuin televisiossa nähtynä.

Palautimme auton, ja suuntasimme taksilla Barcelonan keskustaan. Suomi-turistina taksiinkin hyppääminen tuntui hauskalta, sillä puolen tunnin automatkasta sai maksaa vain parikymppiä. Olimme hyvissä ajoin ennen muita Barcelonan CFA-koululla, ja ehdimme käydä juomassa kaupunkikahvit vilkkaan risteyksen tuntumassa.

Suuntasimme CFA:n eräälle kouluosastolle, jossa meille pidettiin kiinnostava luento VST:stä (visual thinking strategies), jossa oppilaille näytetään maalausta tai taidetta, ja kerätään ajatuksia. Oppilaiden näkemyksiä nostetaan esille, ja vertaillaan keskenään opettajan pysyessä neutraalina. Näin tehdessä oppilaat oppivat kommunikoimaan näkemäänsä, sekä oppivat ymmärtämään mielipide-eroja ja kaiken lisäksi tulkitsemaan taidetta.

Silmiä avaavan luennon jälkeen siirryimme Barcelonan kaduille lounastamaan. Saimme seuraamme Lleidan koulun projektin vastuuhenkilöt, ja istahdimme alas Ravintola Dorian terassille. Söimme tapaksia, ja nautimme esiin pilkahtelevan auringon lämmöstä. Annoimme meidän tuliaisemme Lleidalaisille. Ne pitivät sisällään Minna Liettyä-Tynin Lintukansan Tyttäret ja Karhulinna -kuorosävellykset CD-levyinä, allekirjoittaneen maalaamia akryylimaalauksia, salmiakkilikööriä ja suklaata.

Päivä jatkui Barcelonaan tutustumiseen oppaiden avulla. Saimme ohjaajaksi persoonallisen katuja tuntevan kaverin, joka vei meidät El Raval ja El Gòtic -alueiden läpi näyttäen meille nähtävyyksiä, joita tavallinen turisti ei välttämättä huomaa. Näimme esimerkiksi 1500-luvulla perustetun lastenkodin, jossa oli vielä luukku vauvojen jättämistä varten. Näimme myös muutaman hienon muraalin matkalla, ja useita upeita taloja. Opas kertoi, että ylimmät huoneistot kerrostaloissa oli köyhimpiä varten, sillä kerrokset kuljettiin ilman hissejä. Näimme myös aitoa katalonialaista gotiikkaa, ja osaamme nyt erottaa ranskalaisen version siitä.

Loppumatka

Lopulta erosimme muusta ryhmästä haikeiden jäähyväisten kera. Suurin osa lähti kotiinsa jo seuraavana aamuna, mutta jäimme sunnuntaihin asti nauttimaan Barcelonan nähtävyyksistä. Näimme kaupungin rantaa, merta, vuoria, Gaudin arkkitehtuuria, Park Güellin, levykauppoja, pieniä katuja, joissa pyykit kuivuivat parvekkeilta sekä useaan otteeseen koko kaupungin kattojen yltä.

Matka oli silmiä avaava kokemus, joka oli opettavainen sekä opitun tiedon että kulttuurituntemuksen ja sosiaalisten kokemusten kannalta. Tutustuimme useisiin kymmeniin opettajiin eri puolilta Eurooppaa, ja uskon, että tulemme vielä tapaamaan monia heistä niin vapaa- kuin työasioidenkin tiimoilla.