Brysselin-matka

Projektin päätöstilaisuus Brysselissä 21.5.-23.5.2023

Projektin päätösseminaari pidettiin Euroopan Unionin pääkaupungissa Brysselissä, missä Otsolaa edusti kahden hengen työryhmä - allekirjoittanut projektin koordinaattori yhdessä toiminnanjohtaja Alexander Brukin kanssa.

Matkamme tarkoituksena oli esitellä projektimme kulkua ja tuloksia EU:n parlamentin tiloissa niin siellä toimiville henkilöille kuin myös tietyiltä projektiin osallistuneilta paikkakunnilta tulleille vieraille. Tarkoituksena oli myös esitellä projektorin koordinaattoreille EU:n hallintoelimiä ja virastoja.

Matka taittui kätevästi Helsingin lentokentältä suoralla lennolla Brysseliin. Majoituimme keskeisellä paikalla sijainneessa asuntolassa, sillä paikalliset hotellit olivat ylihinnoiteltuja (hotellimajoitus olisi maksanut lähes puolitoista kertaa niin paljon kuin Suomessa keskimäärin).

Aloitimme maanantaiaamun kävelemällä Brysselin keskustan läpi puoli tuntia lähellä Palais de Justice'a sijaitsevalle espanjalaisten osallistujien majoituspaikalle. Siellä työstimme valmiiksi lähes 90-sivuisen diaesityksen, jonka aioimme näyttää vierailijoillemme. Tapahtumaa väritti kadulta kaikunut musiikin pauhanta, ja yllätykseksemme juuri talon edestä ollut katua pitkin marssi sinä päivänä koettuun kaupunginlaajuiseen yleislakkoon liittynyt monituhatpäinen mielenosoitus.

Illalla käytimme vapaa-aikaamme kävelyretkeen keskustassa, jolloin näimme mm. Brysselin palatsin, Grand-Placen, Brysselin keskuspuiston sekä Jardin du Mont des Arts -puiston hienot maisemat. Totuttelimme samalla paikalliseen väenpaljouteen ja ruuhkiin, jotka tekivät kulkemisesta aktiivisempaa.

Seuraavana seminaaripäivänä saavuimme ajoissa sovittuun tapaamispaikkaan Parlamenttitalon edustalle. Saattaja toi meidät sisään lentokenttien järjestelyjä muistuttaneen turvatarkastuksen läpi, josta jatkoimme kokoushuoneeseen. Kokoonnuimme ison ovaalinmuotoisen puupöydän äärelle, ja siellä otimme vastaan vieraamme, joille esittelimme hankettamme ja sen tuloksia. Tämän pääosuuden jälkeen oli vuorossa tutustumista virastotaloihin EU:n ytimessä.

Päivän päätteeksi pidimme pienen tilaisuuden, jossa muistimme lahjalla projektimme kansainvälistä pääkoordinaattoria Michaela Hermannsdörferiä saksalaisen Selbin kaupungin kansalaisopistosta (volkshochschule). Jätimme jäähyväiset jo tutuiksi tulleille kasvoille muista maista, luvaten toisillemme, että tulemme jatkamaan yhteydenpitoa niin ammatillisten aiheiden kuin vapaa-ajankin merkeissä.

Hyvästien jälkeen lähdimme kukin omille teilleen – jotkut suoraan kotimaihinsa, toiset vielä museoihin ja muihin kohteisiin.