SYYSKOKOUSTIEDOTE 2.11.2006

AINEOPETTAJIEN JATKOKOULUTUSRESURSSIT

Opettajien täydennys- ja jatkokoulutusmäärärahat ovat liian alhaisella tasolla. Aineopettajaliitto vaatii, että koulutuksen järjestäjä laatii opettajille täydennys- ja jatkokoulutussuunnitelman. Tämä antaa opettajille mahdollisuuden pitää ajan tasalla aineenhallinnallista osaamistaan sekä uudistaa pedagogisia ja didaktisia taitojaan. Koulutuksen ylläpitäjän on turvattava opettajien koulutukseen tarvittavat resurssit riittävälle tasolle. Ensi vuoden talousarvioihin on varattava koulutusmäärärahaa esim. 1 % palkkasummasta. Täydennys- ja jatkokoulutuksen rahoittaminen ei voi olla opettajan itsensä vastuulla. Koulutukseen lähtevälle opettajalle on suoritettava virkaehtosopimuksen mukaiset korvaukset kuten muillekin työntekijäryhmille.