Platonin filosofiasta

Platonin filosofiasta

Persialaisilla ei ollut uskonnosta erotettavaa filosofiaa. Jopa heidän pitkälle edennyt tietämyksensä matematiikasta ja tähtitieteestä oli yhteydessä uskontoon ja jumaliin. Tässä on tärkeä ero kreikkalaisiin, jotka taas eivät olleet uskonnon tulkitsijoita enää Homeroksen jälkeen. Heille kysymys tiedosta eli totuuden tietämisestä oli rationalismin, inhimillisen päättelyn, asia.

Tiedon määrä on se peruste, jonka pohjalta ihmisiä Platonin (428–347 eKr.) mukaan on arvioitava. Ihminen on sitä parempi, mitä enemmän hänellä on tietoa ideoista. Tieto ideoista on ihmisen sielussa, Platon sanoo, ja sitä koskevat erot johtuvat sielun eri osien keskinäisten suhteiden eroavuuksista. Sielussa on kolme osaa: tietävä, ponnisteleva ja tavoitteleva. Vastaavasti on kolme ryhmää ihmisiä:

  1. ihmiset, joissa vallitsee tavoitteleva, syömistä, juomista ja ruumiillisia nautintoja haluava sielunosa
    – nämä ihmiset ovat yhteiskunnassa alimpana luokkana, maanviljelijöinä ja käsityöläisinä;
  2. ihmiset, joissa ponnisteleva sielunosa on vallitsevana
    – tämä ryhmä muodostaa sotilaiden ja virkamiesten keskiluokan;
  3. ihmiset, joissa määräävässä asemassa on sielun tietävä osa
    – tämän ryhmän ihmiset ovat hallitsijoita ja samalla filosofeja.

Oikeudenmukaisuus saavutetaan Platonin mukaan siten, että näihin eri ryhmiin kuuluvat ihmiset tekevät valtiossa vain sitä, mitä tekemään he luonnostaan sopivat. Vain omista asioistaan huolehtiminen on samalla yksi jokaisen yksilön ja jokaisen ihmisryhmän hyveistä. Alimman ryhmän, maanviljelijöiden ja käsityöläisten, asema Platonin ihannevaltiossa on mutkaton: he saavat tuotteistaan rahaa käyttääkseen sen ruumiillisten tarpeittensa tyydyttämiseen. Keskiryhmän ihmiset, joissa ponnisteleva, pyrkivä, sielunosa on määräävänä, pystyvät hillitsemään ruumiilliset tarpeensa, mutta hallitsevan ryhmän, filosofien, ajattelun on ohjattava heidän intonsa oikeisiin tavoitteisiin.

Yksityiskohtaisimmin Platon käsittelee ihannevaltionsa ylimmän säädyn tehtäviä. Luonnonlahjojensa (tietävän sielunosan hallitsevan aseman) ansiosta he kykenevät muita paremmin saamaan tiedon ideoista ja soveltamaan tietoaan valtiossa. Sen tiedon pohjalta, joka heillä on ennen kaikkea hyvän ideasta, he säätävät lakeja ja jakavat oikeutta. Välttyäkseen koskaan ajattelemasta omaa etuaan näiden valtion johtohenkilöiden on kieltäydyttävä kaikesta yksityisestä omistamisesta. Yksityinen omistaminen saattaisi vaarantaa valtion eheyden. Ylimmän säädyn miehet ja naiset ovat keskenään samanarvoisia, heillä kaikilla on suhteessaan valtioon täysin samat oikeudet ja velvollisuudet. Heidän lastensa kasvattamisesta määrää yksin valtio. Koulussa lapsille opetetaan musiikkia, jonka yhteyteen kuuluvat myös runous ja tanssi, voimistelua ja matematiikkaa. Myöhemmällä iällään he saavat tietoa ideoista, kunnes he vihdoin noin viisikymmenvuotiaina ovat kykeneviä osallistumaan valtion asioiden hoitamiseen. Sotilassäädyn lapset saavat opetusta vain musiikissa ja voimistelussa. Kolmannen säädyn lapsia Platon ei tässä yhteydessä mainitse lainkaan.

Sekä kuvataiteiden että kirjallisuuden tuotteet sensuroidaan. Sallittua on vain se, mikä edistää hyvän toteutumista. Kiellettyä on esim. kaikki runous joitakin hyveellisten ihmisten ja jumalien kunniaksi sepitettyjä ylistyslauluja lukuun ottamatta.

Musiikin synnystä


Saksasta löydetty linnun luusta valmistettu huilu on varhaisin musiikki-instrumenteista tehty löytö: kapea huilu on kaiverrettu noin 35000 vuotta sitten. Kuvassa huilua pitää professori Nicholas Conard Tuebingen yliopistosta.

Musiikki on ihmisen tietoista toimintaa, jossa hän erilaatuisia, -korkuisia ja -pituisia ääniä yhdistelemällä saa aikaan mielekkään, merkitsevän akustisen tapahtumasarjan. Usein tällainen toiminta on yhdistynyt sanalliseen, eleelliseen tai signaalinomaiseen viestintään.

Varhaisin musiikillis-arkeologinen löytö on osa luupuhaltimesta, jossa on ollut sormin tukittavia reikiä. Se osoittaa, että ihminen on käyttänyt soittimia jo yli 30 000 vuotta sitten. Tanssia on ilmeisesti huomattavan paljon aikaisemminkin säestetty kalistelemalla onttoja puita ja ääntelemällä sävelkorkeutta vaihdellen. Viimeistään 5 500 vuotta sitten on kehitetty lukusuhteisiin perustuvia viritysjärjestelmiä.

Luonnonkansoilla musiikki on ollut sidoksissa paitsi viihdytykseen ja viestintään nimenomaan uskonnollisiin menoihin. Näissä musiikki on ollut tärkeä osa magiikkaa, jolla pyrittiin sääntelemään toimeentuloa, luonnonilmiöitä ja näkymättömiä tapahtumia. Jo tuossa vaiheessa soittimisto osin kattoi nykyiset perustyypit. Laulettiin eeppisiä kertomuksia ja välitettiin tietoja.

Kaupunkikulttuureissa musiikki kehittyi jo ammoin nykyisen kaltaiseen moninaisuuteen, olipa sitten kysymys sen lajeista, tarkoitusperistä tai soittimistosta. Rytmiikka ja melodiikka kehittyivät monin paikoin hyvin erikoistuneiksi ja moniäänisyyden ja nuottikirjoituksen alkeita oli ainakin kiinalaisen, intialaisen, Kaksoisvirranmaan ja helleenisen kulttuurin piirissä.

Euroopassa keskiajan musiikki kehittyi lähinnä kahta tietä. Antiikin perinteet muuntuivat vähitellen kirkkomusiikiksi ja kiertävien jonglöörien, trubaduurien ja minnelaulajien säkeet kansanomaisemmaksi laulu- ja tanssimusiikiksi. Nuottikirjoitus kehittyi viitteellisistä lausutusmerkeistä lähelle nykyaikaista järjestelmää. Keskiaikaisen musiikin vaikutus tuntuu vielä useiden nykyistenkin kansojen kansanmusiikissa.

Boethius

Boethius (n. 480–524) oli roomalainen musiikin teoreetikko, joka kirjoitti teokset De consolatione philosophie sekä De institutione musica. Näistä jälkimmäinen on tärkein myöhäisantiikin ja varhaisen keskiajan musiikin teorian lähde, joka käsittelee musiikkia lähinnä filosofisesta näkökulmasta. Boethius jakaa musiikin kolmeen luokkaan, jotka ovat musica mundana, musica humana ja musica instrumentalis.

Musica mundana on pythagoralainen näkemys maailmankaikkeuden harmoniasta, jota ihmisessä vastaa musica humana, ruumiin ja sielun suhde. Musica instrumentalis on se, mitä nykyään käsitetään musiikilla; Boethiuksen mukaan pedagogiikan väline, jolla voidaan ymmärtää maailmankaikkeutta. Musiikki ei ole taidetta vaan tietoa.

 

Peda.net käyttää vain välttämättömiä evästeitä istunnon ylläpitämiseen ja anonyymiin tekniseen tilastointiin. Peda.net ei koskaan käytä evästeitä markkinointiin tai kerää yksilöityjä tilastoja. Lisää tietoa evästeistä