5. ja 6. luokka
Vinkkejä ohjelmoinnin opettamiseen 5. ja 6. luokalla
Linkkejä
Code.org
5. luokka
Klassinen sokkelo (Angry Birds)
https://studio.code.org/hoc/1
6. luokka
Moana/Vaiana, vaativampi
http://partners.disney.com/hour-of-code?cds&cmp=vanity%7Cnatural%7Cus%7Cmoanahoc%7C
Kannattaa katsoa Scrathin osuutta Koodikerho (lopussa)
Scratch yleisesti
Vinkkejä oppitunneille Scratchille (ohjeita löytyy Riitalta)
tunti: Ballerinan avulla jumppaohjeet kavereille, lopuksi jumppa
tunti: keskustelu/tarina esim. nuijasodasta (6.luokan historian kirja, kpl 24, sivu 122)
- oppilaat lukevat kappaleen etukäteen, opettaja tekee hahmoista pareja, jotka jaetaan
- kaksi hahmoa keskustelee, esim. Erik & Kaarina Maununtytär
- katsotaan muiden työt koko näytöltä
tunti: Rata-ajat avoimella ohjeella, lopuksi pelejä voi antaa pienempienkin oppilaiden kokeiltavaksi.
Ohje löytyy Raapaisu-tehtäväkorteista, osa 4.
Raapaisu-tehtäväkortit
Matematiikka ja ohjelmointi
MAOL-Scratch
Vinkki: Voi myös soveltaa matematiikkaan koordinaatisto-taustan avulla.