Paltanmäellä

Paltanmäki

Paltanmäkeen me lähdettiin koulusta pyörillä.Ensimmäisenäisenä me mentiin isoon tupaan, jossa opas kertoi meille vanhoista ajoista ja taloista. Sitten mä ja mun kaveri jäätiin tutkimaan tupaa, kun suurin osa meni jo seuraavaan taloon. Me nähtiin kenkätehdas. Opas oli sanonut että siellä asui noita, joka taikoi pienillä nukeilla sitä sun tätä, kun oli niin näppärä käsistään niin taikoi itselleen ruumis arkun. Vaikka ei sinne ikinä päässyt.
Rio

Retki Paltanmäkeen

Menimme retkelle Paltanmäkeen luokkamme kanssa. Siellä meitä neuvottiin mitä sielä oli. Siellä oli miekkoja jotka meidän luokkalaiset pojat löisivät. Melkein kaikki meidän luokkalaiset tytöt pelkäsivät ruumisarkkua. Minä tykkäsin eniten kaikesta vanhan aikaisista asuista. Rakastin vanhoja vauvan rattaita. Kun kaikki olivat käyneet kaikissa paikoissa, he tulivat tuuimyllun viereisiin kiviin, joissa he leikkivät. Kaikki pojat yrittivät säikytellä tyttöjä. Lopuksi lähdimme takaisin koululle pyörillä ja kaksi tuli autolla. T:Amanda.O

Paltanmäki

Paltanmäellä oli kivaa. Me tutkimme vanhoja esineitä. Me nähtiin vanha tuulimylly ja muita vanhoja taloja.Siellä oli vanha kenkädehdas. Siellä kerrottiin vanha tarina.Siellä oli hauta arkku.Sitten me lähdettiin.LOPPU!
Leo

Olimme Paltanmäellä tutustumassa.Menimme sinne pyörillä. Kävimme Paltanmäellä vanhassa kenkätehtaassa ja kävimme myös katsomassa tuulimyllyä, mutta emme menneet sisälle. Paltanmäellä oli myös paljon miekkoja ja pyssyjä ne olivat ihan oikeita. Paltanmäelle oli aika pitkä matka pyörillä. Meillä oli myös opas, joka kertoi Paltanmäen lyhyen tarinan. Paltanmäellä oli kaikkia muitakin vanhoja taloja, mutta emme käyneet kaikissa taloissa. Kun tulimme Paltanmäeltä niin oli ihanaa riisua takki ja ulkohousut ja mennä luokkaan.Minja.s

Retki Paltanmäkeen

Lähdimme koululta pyörällä Paltanmäkeen. Paltanmäellä menimme museoon. Siellä oli paljon vanhoja rakennuksia. Ne olivat hienoja. Menimme päärakennuksen sisälle ja opas kertoi, kuinka vanha rakennus oli. Hän esitteli myös tavaroita. Siellä oli 4 eri rakennusta ja tuulimylly. Katsoimme rakennukset läpi. Niissä oli paljon eri tavaroita. Yhdessä oli pyssyjä ja yhdessä miekkoja ja ruumisarkku. Minusta oli hienointa nähdä miekat.Eevert k.

Paltanmäki

Mentiin pyörillä paltanmäelle. Matka oli pitkä. Kun olinme perillä niin meitä odotti ohjaaja, joka kertoi vanhoista rakennuksista. Kävinme rakennuksien sisällä. Kaikkiin emme kuitenkaan päässeet, koska ne olivat niin vanhoja niin niiden lattiat olisivat voineet sortua. Näinme myös tuulimyllyn, mutta enme päässeet sen sisälle, koska sen sisällä oli pimeää. Siellä meille kerrottiin, että rakennukset oltiin siirretty jostai päin Orivettä. Yksi rakennus oli myös palanut kerran. Sitten aloimme lähteä koulua kohti.
Sanni

Lähdimme koululta pyörillä klo 11.00. Menimme jonossa pyörillä Paltanmäen museoon. Kun me pääsimme jäähallin pihaan, me jätimme pyrämme siihen. Kävelimme pienen matkan, kunnes pääsimme perille. Perillä yksi mies kertoi rakennuksista. Seuraavaksi katsoimme tuulimyllyä ja muita rakennuksia. Leikimme hetken ja sitten lähdimme pyörillä takaisin koululle. Koululle saavuimme klo13.00. Hienointa siellä oli tuulimylly ja vanhat rakennukset.
Kerttu

Paltanmäen retki

Lähdimme esin koululta pyörällä Paltanmäkeen. Kun pääsimme sinne, siellä meitä odotti opastaja.Sitten opastaja avasi joittenkin talojen ovet ja pääsimme katsomaan joitain tavaroita. Jotkut talot oli yli sata vuotiaita. Minä näin siellä tuulimyllyn ja paljon kylttejä. Näin haulikkoja, kivääreitä ja miekkoja. Kun tulimme niin siellä oli ilmatorjuntatykki. Menin huoneeseen näin siellä pölyimurin ja ruumisarkun ja sitten lähdimme.Ossi

Paltanmäki

Kun mentiin Paltanmäelle mentiin pyörillä. Sinne meni joku kakskyt minuuttia sitten kun oltiin sielä. Ohjeistaja höpötti ohjeita sitten. Saatiin katsoa, mutta ei koskea mihinkään. Sitten vaan kiereltiin ja katsottiin taloja sitten lähdettiin. Eetu

Paltanmäellä

Lähdimme pyörällä ja autolla Paltanmäelle. Paltanmäellä oli paljon vanhoja tavaroita ja aseita. Siellä oli jotkut yli 100-vuotiaita rakennuksia. Minua kiinnosti tuulimylly, iso pirtti, navetta, aseet ja miekat. Siellä oli kiva käydä.
Vili

Retki Paltanmäkeen

Menimme Paltanmäkeen pyörillä. Kun saavuimme Paltanmäkeen niin opas kertoi meille Paltanmäen historiasta. Kun opas oli valmis niin saimme kierrellä vapaasti. Kun kiertelimme siellä meidän luokkalaiset pojat löysivät kivääreitä, ruumisarkun ja kaikkea muuta.Kun oli aika lähteä niin sanoimme heihei ja lähdimme pyörien luokse ja lähdimme kohti koulua. tehnyt Pihla

Paltanmäen museo

Rovastinkankaan koulun 3.luokka meni luokkaretkelle Paltamäen museoon. Museon aihe oli enne aikaan eläminen. Kun oppilaat kiersivät museota he löysivät erillaisia tavaroita. He löysivät kiväärejä, ruumisarkun ja jopa nykyaikaisen pölynimurin. Lopuksi kolmosluokkalaiset pyöräilivät koululle. Kaksi tuli autolla. T:Lotta.

Retki Paltanmäelle

Lähdimme koululta pyörillä. Kun tulimme Paltanmäkeen mäessä odotti opas. Ensiksi hän kertoi Paltanmäestä. Sitten pääsimme kiertämään joissakin taloissa. Kiinnostavin oli tuulimylly. Se oli tosi hieno kokemus. Oli tosi hieno sää.Tykkäsin retkestä Paltanmäkeen. Opas osasi kertoa hyvin paljon ja taitavasti Paltanmäestä. Taloissa oli hienoja miekkoja, aseita, asuja, tauluja ja esineitä.Kivointa oli kavereiden kanssa olo.
EMMA

Paltanmäki

Siellä oli kaikenlaista vanhaa tavaraa. Ensiksi opas kertoi tavaroiden historiasta.Sitten hän avasi yhden talon. Siellä oli vanhoja vaatteita, vanha taulu ja ruumisarkku ja miekka. Sitten siellä oli tosi vanha tuulimylly. Siellä oli vanha räätälin tehdas siis vanhan ajan. Mutta sillä ei ole enään mitään, koska sinne oli laitettu ne tavarat mitä kerroin. Lopuksi pyöräiltiin takasin.
TOMI

Paltanmäen museo

Me lähdimme pyörillä matkaan.
Perille saapuessa kävelimme
yhden talon sisään. Siellä opas
kertoi, kuinka vanha paikka oli.
Hetken katselimme taloja.
Ja sitten leikimme todella kivaa leikkiä.

Loppu

Tekijä:Eevert Reijonen

Paltanmäen matka

Me mentiin Paltanmäelle pyörillä. Meillä oli opas, joka kertoi Paltanmäen tarinaa vähän.
Paltanmäellä oli hauskaa. Paltanmäellä oli tuulimylly, pieniä mökkejä, sauna ja paljon puita.
Paltanmäki oli vuorenpäällä.
Elmo Suontausta.

Paltanmäki-museo

Olin aika innostunut, kun sai ottaa takin pois. Menin katsomaan ekana tuulimyllyä. Sitten sotilaskoulua, oli siellä ainaskin sotilaan pukuja ja pari miekkataskua. Sen jälkeen varastoa, siellä oli tynnyri ja toisessa kiväärejä ja patirinta.Olen käynyt siellä pulkkamäessä ja kaaduin portaisiin ja sain huonosti happea ja taudin.  Williami

Lädimme koulusta Paltanmäkeen

Siellä oli paljon vanhoja rakennuksia. Muummuassa tuulimylly, aittoja, kenkätehdas ja taloja. Meillä oli siellä opas, hän kertoi meille rakennuksista. Kiersimme taloissa siellä oli paljon vanhoja tavaroita. Sitten oli aika lähteä koululle.

Kirojttanut:Reetta

Vierailu Paltanmäessä

Paltanmäki on kiintoisa museo.
Siellä on mukavia oppaita. Siellä on hienot maisemat ja hieno tuulimylly.
Paltanmäessä oli kaikki vanhaa.
Siellä oli vaatteita, esineitä, tavaroita, vajoja, taloja ja koulu. Myös siellä oli vanhan rouvan tekemä arkku. Se vanha rouva oli noita, joka paransi ihmisiä.

tekiä Lydia

Paltanmäen matka

Keskiviikkona 23.9.2019 lähdimme Paltanmäen kotiseutumuseoon. Menimme Paltanmäkeen pyörillä. Matkan pituus oli noin 3km. Perillä opas kertoi, että rakennukset
olivat siirretty Paltanmäkeen eri puolilta Orivettä. Museossa oli muun muassa
tuulimylly, kenkätehdas ja aittoja. Tuulimyllyn takana oli hienot maisemat alas. Rakennuksissa oli  paljon vanhoja esineitä. Opas kertoi myös, että jossain rakennuksessa oli asunut muori, joka oli niin taitava käsistään, että rakensi itselleen jopa ruumisarkunkin.

Iida

Paltanmäen museoretki

Retkemme alkoi siitä, kun lähdimme pyörillä koulun pihasta. Matka sujui miten sujui. Viimein pääsimme perille. Sen jälkeen opas piti meille puheen. Minä ja mun kaveri säikähdettiin hämähäkin seittiä ja mallinukkeja. Pojat innostuivat aseseinästä. Sen jälkeen me enimmäkseen juoksentelimme metsässä. Sitten alkoi matka takaisin koululle. Alkuun se meni hyvin, mutta sitten tuli ylämäki. Viimein olimme koululla. Siihen päivämme päättyikin.
Heta

Paltanmäen tuulimylly

Paltanmäen tuulimylly on iso ja hieno.
Tuulimylly sijaitsee Oriveden keskustassa jäähallin yläpuolella.
Tulimyllyn vierestä on hienot näkymät keskustaan. Paltanmäellä on ohjattuja kierroksia.

Toivo

Paltanmäenretki

Lähdimme Paltanmäelle keskiviikkona pyörillä. Kun saavuimme Paltanmäelle niin opas odotti meitä siellä. Opas kertoi, mistä mökit oli tuotu sinne. Seikkailin hetken ja sitten oli lähdettävä. Paluumatka meni hyvin pyörällä koululle. Koululta lähdin kotiin.

Tehnyt: Valtteri

Paltanmäellä oli mukavaa

Näimme paljon vanhoja esineitä. Siellä oli vanhoja mökkejä, aseita, ruukkuja, soittimia, työkaluja ja jopa miekkoja. Me mentiin kattomaan vanhaa tuulimyllyä. Kun olimme kattoneet kaikki paikat, mietimme mistä tekisimme kuvistyön. Minä valitsin ne vanhat miekat ja missä oli miekkoja, oli myös sotatakkeja ne olivat myös hienoja. Hannes