Kurssin sisältö ja tavoitteet
Koodauskurssit keväällä 2024
Riihenmäen alakoululla järjestetään keväällä 2024 koodausvalinnaiskurssi kolmannessa jaksossa. Opettajana toimii Sari Auramo ja luokkatilana Vihervaara.
Kurssi kokoontuu 8.1. - 18.3., yhteensä kymmenen kertaa.
Koodauskurssilla tehdään mm. seuraavia asioita:
- tutustutaan koodaukseen/ohjelmointiin ja siihen, missä sitä käytetään nykymaailmassa
- harjoitellaan ohjelmoinnillista ajattelua erilaisten pelien ja harjoitusten kautta.
- tutustutaan visuaaliseen ohjelmointiin (Scratch -ohjelma)
- harjoitellaan erilaisia visuaalisen ohjelmoinnin komentoja ja toimintoja lyhyiden opetustuokioiden avulla
- suunnitellaan ja luodaan oma peli tai animaatiomainen elokuva
- tutustutaan ryhmän muiden jäsenten tuotoksiin ja annetaan vertaispalautetta
- viimeisellä kerralla kutsutaan vieraita kokeilemaan pelejä ja katsomaan videoita.
Jokainen kurssilainen tarvitsee omat tunnukset Scratch-sivuille. Ne luodaan kotona huoltajien kanssa.
Kurssi kokoontuu 8.1. - 18.3., yhteensä kymmenen kertaa.
Koodauskurssilla tehdään mm. seuraavia asioita:
- tutustutaan koodaukseen/ohjelmointiin ja siihen, missä sitä käytetään nykymaailmassa
- harjoitellaan ohjelmoinnillista ajattelua erilaisten pelien ja harjoitusten kautta.
- tutustutaan visuaaliseen ohjelmointiin (Scratch -ohjelma)
- harjoitellaan erilaisia visuaalisen ohjelmoinnin komentoja ja toimintoja lyhyiden opetustuokioiden avulla
- suunnitellaan ja luodaan oma peli tai animaatiomainen elokuva
- tutustutaan ryhmän muiden jäsenten tuotoksiin ja annetaan vertaispalautetta
- viimeisellä kerralla kutsutaan vieraita kokeilemaan pelejä ja katsomaan videoita.
Jokainen kurssilainen tarvitsee omat tunnukset Scratch-sivuille. Ne luodaan kotona huoltajien kanssa.
Tavoitteena on, että ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista.
Tavoitteena on myös innostaa oppilasta suunnittelemaan ja toteuttamaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina ja ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä eli että oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman.
Näistä lisää täällä.