5. kerta: Scratch: Kirjautuminen ja tarina

Scratch: Kirjautuminen ja tarina

Tällä kertaa kirjaudutaan Scratchiin etukäteen kotona luoduilla tunnuksilla. 

Scratchissä koodaaminen aloitetaan tyhjältä pöydältä, toisin kuin Code.org-sivuilla tehtiin. Scratchissä voi koodata hyvin yksinkertaisia juttuja, mutta toisaalta hyvinkin vaativia pelejä tai animaatioita. 

Harjoitellaan yhtä aikaa open mallin mukainen tarina.

Luodaan tausta ja kaksi hahmoa (nämä saa valita itse).
Toinen hahmoista aloittaa tarinan ja lähtee liikkumaan kohti ruudun oikeaa reunaa.
Reunaan osuessaan ihmettelee, miksi ei pääse eteenpäin ja lähettää paikalle jääneelle hahmolle viestin.
Kun toinen hahmo vastaanottaa viestin, se jatkaa tarinaa sanomalla jotain ja liukuu toisen hahmon luokse.
Sitten voi tapahtua jotain hassua.