Lättlästa nyheter: 8 Sidor
Tyst minut i Fagersta
Förra veckan var det en attack
på en skola i Fagersta.
En 17-årig flicka blev dödad.
Tre tonårspojkar blev skadade.
I dag fredag var det
en tyst minut i Fagersta.
Människor samlades
för att tänka på offren
och deras familjer.
Det ska också vara
en stund att minnas
på fredag kväll.
På söndag kommer
kungen och drottningen
till Fagersta.
Samtidigt fortsätter poliserna
att undersöka brottet.
En 18-årig man
är misstänkt för att ha gjort
attacken med ett svärd.
Han är inlåst hos poliserna.
En 16-årig pojke
är misstänkt för
att ha hjälpt till.
Han är också inlåst.
Han bor på en annan
plats i Sverige.
Han var inte på skolan
när attacken hände.
Han och 18-åringen
har haft kontakt med
varandra på internet.
Det tror poliserna.
8 SIDOR/TT
Svenska satelliter åt Europa
Företag i världen använder
mer pengar än någonsin för
att bygga satelliter.
En satellit är en maskin
som skickas upp i rymden
och åker runt vår planet.
Den samlar viktig information.
År 2024 jobbade
ungefär 1 500 personer
i Sverige med något
som har med rymden att göra.
Ett av de företagen
heter OHB Sweden.
De har sin fabrik
i Kista i Stockholm.
OHB har byggt
en viktig satellit för väder.
Nu kör den runt jorden
långt ute i rymden.
Där tar den bilder på
moln och vindar.
Satelliten hjälper experter
att ta reda på vilket väder
det ska bli i framtiden.
Företaget i Kista bygger
satelliter åt ESA.
Det är Europas
organisation för rymden.
Tidigare i år blev det klart
att de ska bygga
tjugo satelliter till.
Det finns flera företag
i Sverige som jobbar med
teknik för rymden.
Satelliter är inte bara
viktiga för vädret.
De är också viktiga för
att få snabbt internet
på platser där det
inte finns några kablar.
Det kan vara i skogen
eller ute på havet.
Miljardären Elon Musks
amerikanska företag Starlink
jobbar med sådant.
8 SIDOR/TT
Hans fångst vägde 571 kilo
Fiskaren Walter Chapman
fångade en atlantisk blå marlin.
Fisken vägde 571,5 kilo.
Det är nytt rekord i vattnet
utanför USAs östkust.
Det tog tre timmar att fånga
den tre meter långa fisken.
Nu ska tio personer
dela på köttet.
– Jag tänker inte äta
500 kilo fisk själv,
säger Walter Chapman.
Experter ska undersöka
fiskens huvud.
Då kan de ta reda på
hur gammal den där.
Troligen är den
25 till 30 år gammal.
8 SIDOR/TT