Luokat 5. - 6. Digitaitotaulukko

Digitaitotaulukko opettajan käyttöön 5. - 6. luokat

5. LUOKKA (päivitetty 2022)

Käytännön taidot 5

Tarvittaessa harjoitellaan tulostamisen asetusten perustoimintoja.  
Tarvittaessa harjoitellaan (henkilökohtaiset laitteet) käyttöjärjestelmän asetusten muuttamista.  
Harjoitellaan tekstinkäsittelyohjelman perusteita Wordin perusteet, Video Osuvat taidot (Huom. Voit siirtyä tarvitsemaasi kohtaan suoraan videon alapuolella olevasta aikataulusta)
Harjoitellaan esitysgrafiikkaohjelman perusteita PowerPointin perusteet Video Osuvat taidot
(Huom. Video on jaettu kappaleisiin. Voit navigoida haluamaasi videokappaleen alkuun videon allaolevista linkeistä)
Harjoitellaan laskentataulukon tekemistä (esim. Excel, Sheets, Numbers) Excelin perusteet Video Osuvat taidot (Huom. Video on jaettu kappaleisiin. Voit navigoida haluamaasi videokappaleen alkuun videon allaolevista linkeistä)
Esimerkki ipad numbersilla tehdystä matematiikan sisällöstä
Harjoitellaan käyttämään käytössä olevan laitteen karttasovelluksia  
Opetellaan yleisimmät tiedostoformaatit ja niiden päätteet Osuvat taidot: Tiedostomuodot - YouTube
Tutustutaan saman palvelun työpöytä- ja mobiiliversioihin  
Kerätään koulutöitä talteen digitaalisesti Esimerkiksi Onedriveen selkeä kansiorakenne, jonne koulutöitä kasataan.

Ohje, kuvien siirtaminen puhelimesta Onedriveen uudempi.pdf
Ohje tehty Android käyttöjärjestelmän omaavalle mobiililaitteelle.

Ohje Kuvan Lisaaminen OneDriveen tablet.pdf
Ohje tehty Padille.
Hyödynnetään monipuolisesti digitaalisia ympäristöjä, laitteita ja ohjelmistoja eri oppiaineissa. Kyselyn ja tietovisan tekeminen Forms työkalulla - YouTube
Kirjaudutaan ja harjoitellaan oppilashallintajärjestelmän esim. Wilman käyttöä (esim. koearvosanat, viestintä).  
Hyödynnetään oman oppimisen edistymisen seurannassa digitaalisia ympäristöjä  
Harjoitellaan teknologiaan, ohjelmointiin ja mediaan liittyvien käsitteiden käyttöä (ks. sanasto sivun yläosasta)  

Oma tuottaminen 5

Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää Näppistaiturien sivusto (ohjelma maksullinen, mahdollista kokeilla 3 kuukautta veloituksetta)
Tuottamista useammalla eri välineellä yksin ja yhdessä; tekstinkäsittely (Word, Docs, Peda.net), esitysgrafiikka (PowerPoint, Slides, SWAY), kuvat, videot (Pic Collage, iMovie, iMotion, Windows10 kuvat) ja ääni. Applen 30 luovuuteen kannustavaa tehtävää lapsille
Tutustu 30 hauskaan, rakentavaan ja luovuuteen kannustavaan tehtävään, joita voite tehdä iPadin vakio-ominaisuuksilla. Nämä tehtävät on suunniteltu 4-8-vuotiaille.

Applen 30 luovuuteen kannustavaa tehtävää lapsille
Nämä tehtävät on suunniteltu 8-12 vuotiaille.

Elokuvaviikko

Tarina kuunelmaksi GarageBandilla - YouTube


GarageBand - oma podcast, vuoropuheluharjoitus tai radiolähetys - YouTube

Lemmikkieläintutkimus - YouTube

Pixabay
Ilmaisia kuvia kaikkien käyttöön.

Mervin videovinkit - YouTube
Video-ohjeita ja ideoita opettajille ja oppilaille. Esim. turiaaleja, faktavidoita, DIY, vinkkejä äidinkieleen jne. 

Muokataan kuvia, videoita ja ääntä omiin tuotoksiin sopiviksi Ohje, kuvien siirtaminen puhelimesta Onedriveen uudempi.pdf
Ohje tehty Android käyttöjärjestelmän omaavalle mobiililaitteelle.

Ohje Kuvan Lisaaminen OneDriveen tablet.pdf
Ohje tehty Padille.

Nopea ohje Windows 10 video editorille
Tehdään lyhyitä elokuvia/animaatioita hyödyntäen oppiainesisältöjä Animaatio-opas, ValveenElokuvakoulu
Video, linkki on osaan 2, mutta youtubesta löytyy lisää osia. 
Näin teet Stop motion-animaation - tutorial video - YouTube
Tuotetaan monimuotoisia tuotoksia digitaalisessa ympäristössä Interaktiivinen tarina Keynotella - YouTube
Tuotetaan jokin kantaaottava tai vaikuttamaan pyrkivät mediasisältö (arvostelu, videovinkkaus, mielipidekirjoitus, vlogi, juliste, meemi)  
Tehdään ja palautetaan tehtäviä digitaalisessa ympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)  
Tutustutaan 3D-mallintamiseen Tinkercad  
Ohjelma, jolla voidaan tehdä 3D mallinnusta. Ohjelma on englannin kielinen. Vaatii kirjautumisen. Muista kysyä lupa huoltajilta.

Tehtäväkortti pohja (innokas.fi)
Microsoft PowerPoint - tinkercad_osa2 (innokas.fi)
Ohjelmoinnissa käytetään toisto- ja valintarakenteita. Koodausviikko2022 materiaali
Sivustolla Koodausviikolla 2022 tehty materiaali ilman laitteita tapahtuvaan koodauksen harjoitteluun. 
Tunnistetaan ja korjataan virheitä toimintaohjeissa  
Tuotetaan oma ohjelma ohjelmoitavalla laitteella ja/tai graafisessa, kuvakepohjaisessa ohjelmointiympäristössä (esim. Scratch, micro:bit, Code Studio) Micro:bit: Perusteet – Innokas
Scratch - Imagine, Program, Share (mit.edu)
Opi tietotekniikkaa - Code.org
Harjoitellaan vaiheittaisten ohjeiden laatimista ja noudattamista digitaalisissa ympäristöissä Boolean Game | Learn Boolean Operations
Harjoitellaan Boolen logiikkaa. Paina nappuloita ruudun yläosassa olevan ohjeen mukaan. Käykää läpi mitä tarkoittaa not, or, &. 

Innokas materiaalia ohjelmoinnilliseen ajatteluun
Harjoitellaan arvioimaan ohjelmointiratkaisuja joidenkin kriteerien pohjalta (esim. toimivuus, luettavuus, tehokkuus)  

Media ja tiedonhaku 5

Keskustellaan mediasisältöjen tekemisen ja jakamisen vastuista sekä seurauksista  
Keskustellaan mediasisältöjen maksullisuudesta Lasten mobiilipeliostot
Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta tietoa aikuiselle lasten mobiilipeliostoista ja kuinka toimia, jos lapsi niitä tekee ilman lupaa. 

Lapsiin kohdistuva markkinointi – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)
Kilpailu- ja kuluttaviraston sivuilta tietoa aikisella lapsiin kohdistuvasta markkinoinnista. 
Tunnistetaan mediasisältöjen vaikutuksia omaan toimintaa, tietoihin, mielipiteisiin ja mielikuviin Paina Pause videot
Google tekee työtä suomalaisten medialukutaidon ja väärän tiedon tunnistamisen parantamiseksi. Esimerkki tästä on syksyllä 2022 käynnistynyt Paina Pause -kampanja, joka kertoo kiinnostavien animaatioiden avulla YouTuben käyttäjille muun muassa väärän tiedon tunnistamisesta ja lähdekritiikistä.
Harjoitellaan erilaisten tekstilajien tunnistamista monimediaisessa ympäristössä  
Harjoitellaan etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla sekä jäsentämään tietoa digitaaliselle käsitekartalle. Tiedonhaku internetistä - YouTube

Tiedonhaku internetistä: luotettavuus ja tekijänoikeudet - YouTube

Googlen kuvahaku äänellä ja kuvalla
Harjoitellaan lähteiden käyttöä ja niiden merkitsemistä Kopiraittilan materiaalipankki opettajille
Opetellaan lähdekriittisyyttä; arvioidaan tiedon sekä tietolähteiden luotettavuutta  
Tunnistetaan valheellista ja harhaanjohtavan tiedon levittämiseen liittyviä mediailmiöitä (disinformaatio, deepfake ja valeuutinen) Valheenpaljastaja, video, Yle
Opitaan tuntemaan tekijänoikeuksien perusperiaatteet  Peruskoulu - Kopiraittilan Koulu
Kopiosto tekijanoikeusopas

Kopiraittilan videoita tekijänoikeuksiin liittyen
Harjoitellaan CC Search-hakupalvelun käyttöä Creative Commons Suomi – Tietoa avoimista lisensseistä ja sisällöistä suomeksi.

Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 5

Eri laitteiden turvallinen käyttö  
Tutustutaan päivitysten merkitykseen Tietokoneen turvallinen käyttö, video
Henkilötietojen turvallinen käyttö verkossa ja yksityisyysasetuksien muokkaaminen digitaalisissa ympäristöissä (yksityinen selaus, turvallisuutta vaarantavat tilanteet ja tekijät mediaympäristöissä esim. netti-identiteettien epäluotettavuus, vihapuhe, seksuaalinen houkuttelu) Kyberturvallisuuskeskus salasanat haltuun
Netti ja media
Vihapuhetta ja vastapuhetta, seksuaalinen häirintä netissä, Mediataidot kuntoon osiossa tietoa yksityisyyden suojasta. 

Yhdessä turvallisesti netissä
Opas on tarkoitettu 6–12-vuotiaiden lasten vanhemmille. Opas auttaa vanhempia puhumaan netin käytöstä lapsen kanssa. Vanhempi vinkkejä siitä, miten lapsi voi käyttää internetiä turvallisesti.
Harjoitellaan tunnistamaan ja toimimaan mahdollisissa riskitilanteissa digitaalisissa ympäristöissä Nuortennetti apua ja tukea
Sivustolla tietoa mistä voi hakea apua ja tukea.
Turvallisesti netissa lasten opas Luokat 3-6
Oppaassa kerrottu lapsille sopivalla tavalla internettiin liittyvistä vaaroista ja niihin suojautumisesta. Oppaassa myös mukavia tehtäviä. 
Keskustellaan verkossa kiusaamisen (esim. juoruilu, väärän tiedon levittäminen) ehkäisystä ja siihen suhtautumisesta (ruudunkaappauksen ottaminen ja tallentaminen) Tehtäväkortit
MLL:n tekemiä tehtäväkortteja voi hyödyntää laajasti opetuksessa. Voit hakea kortteja teeman, kohderyhmän ja arvioidun keston mukaan. 
Empatiapakkaus.fi Tietoja ja työkaluja empaattisempaan arkeen. Sivustolta löydät interaktiivisia materiaaleja empatian, tunneälyn ja digitaitojen opettamiseen. 
Keltonokka somessa Lyhyt testi, jossa on erilaisia tilanteita liittyen sosiaaliseen mediaan ja kiusaamiseen. 
Keskustellaan kohdennetuista digitaalisista sisällöistä sekä tiedonkeruutavoista Miksi algoritmit tuntevat meidät niin hyvin? - Yle Triplet
Keskustellaan ikärajoista ja niitä kuvaavista sisältösymboleista sekä merkityksistä

Ikärajat, KAVI Tietoa ikärajosta
Video, Mikä on PEGI?
Video ikärajojen merkinnöistä, kiroilu, väkivalta, kauhu 
Video ikärajojen merkinnoistä,seksi 
Video ikärajamerkintöjen prosessista 
PEGI-ikäluokitusjärjestelmä

Keskustellaan erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksesta hyvinvointiin Millainen pelaaja olet? (pelikasvatus.fi)
Nettielämää - Se vaan pelaa - Pelikasvatus.fi
Harjoitellaan ergonomisia toimintatapoja  
Harjoitellaan vastuullisuutta ja sääntöjen noudattamista digitaalisessa ympäristössä (netiketti, esim. Mediataitokoulu) Netiketti - YouTube
Hyödynnetään sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia (esim. reaktiot)  
Käytetään digitaalista viestintää; sähköposti, keskustelupalstat, palautteen antaminen (esim. Peda.net, O365, GWE) Sähköpostin peruskäyttö, Video Osuvat taidot
Harjoitellaan TVT:n käyttämistä vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä (esim. keskustelut, puhelut, videoyhteys)  




6. LUOKKA (päivitetty 2022)

Käytännön taidot 6

Harjoitellaan tarvittaessa tiedostojen siirto eri laitteiden ja digitaalisten ympäristöjen välillä Ohje, kuvien siirtaminen puhelimesta Onedriveen uudempi.pdf
Ohje tehty Android käyttöjärjestelmän omaavalle mobiililaitteelle.

Ohje Kuvan Lisaaminen OneDriveen tablet.pdf
Ohje tehty Padille.
Tutustutaan tarvittaessa sovellusten oikeuksien muuttamiseen  
Tutustutaan käytössä olevien laitteiden helppokäyttötoimintoihin  
Harjoitellaan tekstinkäsittelyohjelman perusteita Wordin perusteet, Video Osuvat taidot (Huom. Voit siirtyä tarvitsemaasi kohtaan suoraan videon alapuolella olevasta aikataulusta)
Harjoitellaan esitysgrafiikkaohjelman perusteita PowerPointin perusteet Video Osuvat taidot
(Huom. Video on jaettu kappaleisiin. Voit navigoida haluamaasi videokappaleen alkuun videon allaolevista linkeistä)
Harjoitellaan laskentataulukon tekemistä (esim. Excel, Sheets, Numbers) Excelin perusteet Video Osuvat taidot (Huom. Video on jaettu kappaleisiin. Voit navigoida haluamaasi videokappaleen alkuun videon allaolevista linkeistä)

Esimerkki ipad numbersilla tehdystä matematiikan sisällöstä
Harjoitellaan käyttämään käytössä olevan laitteen karttasovelluksia  
Tutustutaan ja harjoitellaan saman palvelun työpöytä- ja mobiiliversioihin  
Kerätään koulutöitä talteen digitaalisesti Esimerkiksi Onedriveen selkeä kansiorakenne, jonne koulutöitä kasataan.
Hyödynnetään monipuolisesti digitaalisia ympäristöjä, laitteita ja ohjelmistoja eri oppiaineissa. Kyselyn ja tietovisan tekeminen Forms työkalulla - YouTube
Harjoitellaan liitetiedostojen lähettäminen sähköpostilla Sähköpostin peruskäyttö, Video Osuvat taidot, videon loppuosassa on liitetiedoston lähettäminen.
Kirjaudutaan ja harjoitellaan oppilashallintajärjestelmän esim. Wilman käyttöä (esim. koearvosanat, viestintä).  
Hyödynnetään oman oppimisen edistymisen seurannassa digitaalisia ympäristöjä  
Harjoitellaan teknologiaan, ohjelmointiin ja mediaan liittyvien käsitteiden käyttöä (ks. lista)  

Oma tuottaminen 6

Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää Näppistaiturien sivusto (ohjelma maksullinen, mahdollista kokeilla 3 kuukautta veloituksetta)
Tuottamista useammalla eri välineellä yksin ja yhdessä; tekstinkäsittely (Word, Docs, Peda.net), esitysgrafiikka (PowerPoint, Slides, SWAY), kuvat, videot (Pic Collage, iMovie, iMotion, Windows10 kuvat) ja ääni Applen 30 luovuuteen kannustavaa tehtävää lapsille
Tutustu 30 hauskaan, rakentavaan ja luovuuteen kannustavaan tehtävään, joita voite tehdä iPadin vakio-ominaisuuksilla. Nämä tehtävät on suunniteltu 4-8-vuotiaille.

Applen 30 luovuuteen kannustavaa tehtävää lapsille
Nämä tehtävät on suunniteltu 8-12 vuotiaille.

Elokuvaviikko


Mervin videovinkit - YouTube
Video-ohjeita ja ideoita opettajille ja oppilaille. Esim. turiaaleja, faktavidoita, DIY, vinkkejä äidinkieleen jne. 

Tarina kuunelmaksi GarageBandilla - YouTube

GarageBand - oma podcast, vuoropuheluharjoitus tai radiolähetys - YouTube

Pixabay
Ilmaisia kuvia kaikkien käyttöön.
Muokataan kuvia, videoita ja ääntä omiin tuotoksiin sopiviksi Ohje, kuvien siirtaminen puhelimesta Onedriveen uudempi.pdf
Ohje tehty Android käyttöjärjestelmän omaavalle mobiililaitteelle.

Ohje Kuvan Lisaaminen OneDriveen tablet.pdf
Ohje tehty Padille.

Nopea ohje Windows 10 video editorille
Tehdään lyhyitä elokuvia/animaatioita hyödyntäen oppiainesisältöjä Interaktiivinen tarina Keynotella - YouTube
Tuotetaan monimuotoisia tekstejä digitaalisessa ympäristössä  
Tuotetaan jokin kantaaottava tai vaikuttamaan pyrkivät mediasisältö (arvostelu, videovinkkaus, mielipidekirjoitus, vlogi, juliste, meemi)  
Tehdään ja palautetaan tehtäviä digitaalisessa ympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)  
Harjoitellaan 3D-mallintamista ja mahdollisuuksien mukaan 3D-tulostamista Tinkercad  
Ohjelma, jolla voidaan tehdä 3D mallinnusta. Ohjelma on englannin kielinen. Vaatii kirjautumisen. Muista kysyä lupa huoltajilta.

Tehtäväkortti pohja (innokas.fi)
Microsoft PowerPoint - tinkercad_osa2 (innokas.fi)
Ohjelmoinnissa käytetään toisto- ja valintarakenteita.  
Tunnistetaan ja korjataan virheitä toimintaohjeissa  
Tuotetaan oma ohjelma ohjelmoitavalla laitteella ja/tai graafisessa, kuvakepohjaisessa ohjelmointiympäristössä (esim. Scratch, micro:bit, Code Studio) Micro:bit: Perusteet – Innokas
Scratch - Imagine, Program, Share (mit.edu)
Opi tietotekniikkaa - Code.org
Harjoitellaan vaiheittaisten ohjeiden laatimista ja noudattamista digitaalisissa ympäristöissä Koodausviikko2022 materiaali
Sivustolla Koodausviikolla 2022 tehty materiaali ilman laitteita tapahtuvaan koodauksen harjoitteluun. 
Arvioidaan ohjelmointiratkaisuja joidenkin kriteerien pohjalta (esim. toimivuus, luettavuus, tehokkuus)  
Hyödynnetään ohjelmointia oppiainesisältöjen harjoittelussa ja monialaisissa oppimisprojekteissa  

Media ja tiedonhaku 6

Keskustellaan mediasisältöjen tekemisen ja jakamisen vastuista sekä seurauksista  
Keskustellaan mediasisältöjen maksullisuudesta Lasten mobiilipeliostot
Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta tietoa aikuiselle lasten mobiilipeliostoista ja kuinka toimia, jos lapsi niitä tekee ilman lupaa. 

Lapsiin kohdistuva markkinointi – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)
Kilpailu- ja kuluttaviraston sivuilta tietoa aikisella lapsiin kohdistuvasta markkinoinnista. 
Tunnistetaan mediasisältöjen vaikutuksia omaan toimintaa, tietoihin, mielipiteisiin ja mielikuviin Mediataitokoulu algoritmit
Mediataitokoulun materiaalia algoritmeista ja niiden vaikutuksista. Alussa tietoa opettajille ja tehtävissä oppilaan materiaali.

Mediataitokoulu botit-arjessa
Mediataitokoulun materiaali bottien toiminnasta ja vaikutuksista. Alussa tietoa opettajille ja tehtävissä oppilaan materiaali.
Tunnistetaan erilaisia tekstilajeja monimediaisessa ympäristössä  
Keskustellaan teknologiaan liittyvistä eettisistä ja moraalisista kysymyksistä  
Keskustellaan teknologisten sovellusten hyödyntämistavoista ja toimintaperiaatteista  
Harjoitellaan etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla (ml. vieraat kielet) Tiedonhaku internetistä - YouTube

Tiedonhaku internetistä: luotettavuus ja tekijänoikeudet - YouTube

Googlen kuvahaku äänellä ja kuvalla
Harjoitellaan lähteiden käyttöä ja niiden merkitsemistä Kopiraittilan materiaalipankki opettajille
Opetellaan lähdekriittisyyttä; arvioidaan tiedon sekä tietolähteiden luotettavuutta  
Tunnistetaan valheellista ja harhaanjohtavan tiedon levittämiseen liittyviä mediailmiöitä (disinformaatio, deepfake ja valeuutinen) Paina Pause videot
Google tekee työtä suomalaisten medialukutaidon ja väärän tiedon tunnistamisen parantamiseksi. Esimerkki tästä on syksyllä 2022 käynnistynyt Paina Pause -kampanja, joka kertoo kiinnostavien animaatioiden avulla YouTuben käyttäjille muun muassa väärän tiedon tunnistamisesta ja lähdekritiikistä.

Valheenpaljastaja, video, Yle

Mediataitokoulu, Syväväärennös deepfake
Mediataitokoulun video, Mikä syväväärennös on ja miten sen tunnistaa?
Opitaan tuntemaan tekijänoikeuksien perusperiaatteet Peruskoulu - Kopiraittilan Koulu
Kopiosto tekijanoikeusopas

Kopiraittilan videoita tekijänoikeuksiin liittyen
Käytetään CC Search-hakupalvelua Creative Commons Suomi – Tietoa avoimista lisensseistä ja sisällöistä suomeksi.

Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 6

Eri laitteiden turvallinen käyttö  
Tutustutaan päivitysten merkitykseen Tietokoneen turvallinen käyttö, video
Henkilötietojen turvallinen käyttö verkossa ja yksityisyysasetuksien muokkaaminen digitaalisissa ympäristöissä (yksityinen selaus, palveluiden käyttöehdot, turvallisuutta vaarantavat tilanteet ja tekijät mediaympäristöissä esim. netti-identiteettien epäluotettavuus, vihapuhe, seksuaalinen houkuttelu) Kyberturvallisuuskeskus salasanat haltuun
Netti ja media
Vihapuhetta ja vastapuhetta, seksuaalinen häirintä netissä, Mediataidot kuntoon osiossa tietoa yksityisyyden suojasta. 
Harjoitellaan tunnistamaan ja toimimaan mahdollisissa riskitilanteissa digitaalisessa ympäristöissä Nuortennetti apua ja tukea
Sivustolla tietoa mistä voi hakea apua ja tukea.
Turvallisesti netissa lasten opas Luokat 3-6
Oppaassa kerrottu lapsille sopivalla tavalla internettiin liittyvistä vaaroista ja niihin suojautumisesta. Oppaassa myös mukavia tehtäviä. 
Poliisin nettiohjeet lapsille ja nuorille

Wlan-verkkojen turvallisuus, Video Osuvat taidot
Sivustojen luotettavuuden arviointi, Video Osuvat taidot
Keskustellaan verkossa kiusaamisen (esim. juoruilu, väärän tiedon levittäminen) ehkäisystä ja siihen suhtautumisesta (ruudunkaappauksen ottaminen ja tallentaminen), esim. 

Empatiapakkaus.fi Tietoja ja työkaluja empaattisempaan arkeen. Sivustolta löydät interaktiivisia materiaaleja empatian, tunneälyn ja digitaitojen opettamiseen. 

Tehtäväkortit
MLL:n tekemiä tehtäväkortteja voi hyödyntää laajasti opetuksessa. Voit hakea kortteja teeman, kohderyhmän ja arvioidun keston mukaan. 

Keltonokka somessa Lyhyt testi, jossa on erilaisia tilanteita liittyen sosiaaliseen mediaan ja kiusaamiseen. 

Nettielämää - Se vaan pelaa - Pelikasvatus.fi

Keskustellaan digitaalisten ympäristöjen tiedonkeruutavoista (esim. oman nettikäyttäytymisen jättämät digitaaliset jäljet) Miksi algoritmit tuntevat meidät niin hyvin? - Yle Triplet
Keskustellaan teknologian käyttöön liittyvien valintojen vaikutuksista kestävään tulevaisuuteen Digitalisaation haitat ja hyödyt - Kestävä kehitys (empirica.fi)
Keskustellaan ikärajoista ja niitä kuvaavista sisältösymboleista sekä merkityksistä Ikärajat, KAVI Tietoa ikärajosta
Video, Mikä on PEGI?
Video ikärajojen merkinnöistä, kiroilu, väkivalta, kauhu 
Video ikärajojen merkinnoistä,seksi 
Video ikärajojen eroista,Mitä eroa on 3,7 ja 18 ikärajoilla
Video ikärajamerkintöjen prosessista 
PEGI-ikäluokitusjärjestelmä
Harjoitellaan ergonomisia toimintatapoja  
Toimitaan vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisessa ympäristössä (netiketti, esim. Mediataitokoulu) Netiketti - YouTube

Yhdessä turvallisesti netissä
Opas on tarkoitettu 6–12-vuotiaiden lasten vanhemmille. Opas auttaa vanhempia puhumaan netin käytöstä lapsen kanssa. Vanhempi vinkkejä siitä, miten lapsi voi käyttää internetiä turvallisesti.
Hyödynnetään sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia (esim. reaktiot)  
Käytetään digitaalista viestintää; sähköposti, keskustelupalstat, palautteen antaminen (esim. Pedanet, O365, GWE) Sähköpostin peruskäyttö, Video Osuvat taidot
Harjoitellaan TVT:n käyttämistä vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä (esim. keskustelut, puhelut, videoyhteys)  
Havainnoidaan robotiikkaa ja tekoälyä yhteiskunnassa