Luokat 3. - 4. Digitaitotaulukko

Digitaitotaulukko opettajan käyttöön 3. - 4. luokat

3. LUOKKA (päivitetty 2022)

Käytännön taidot 3

Kerrataan tarvittaessa edellisen vuoden perustaidot  
Kerrataan näppäintaitoja sekä hiiren käyttö; isot ja pienet alkukirjaimet, erikoismerkit, sananväli, rivinvaihto, hiiren vasen ja oikea näppäin  
Harjoitellaan tarvittavien ohjeislaitteiden ja -tarvikkeiden liittämistä sekä käyttämistä (esim. kuulokkeet, mikrofoni, hiiri, kamera, tulostin), myös langattomiin yhteyksiin liittyminen tarvittaessa Osuvat taidot: Tietokoneen perusliitännät - YouTube
Keskustellaan, kuinka virrankulutukseen voi vaikuttaa  
Opetellaan yleisimmät pikatoiminnot (kuten Ctrl+c, Ctrl+v ja ipadin kotinäppäin) Digiadventurers näppäinkomennot haltuun

Digiadventurers pikanäppäinten harjoittelupeli
Opetellaan sivuhistorian tyhjentäminen  
Tutustutaan yleisimpiin tiedostoformaatteihin ja niiden päätteisiin  
Tutustutaan oppilashallintajärjestelmän esim. Wilman käyttöön.  
Harjoitellaan teknologiaan, ohjelmointiin ja mediaan liittyvien käsitteiden käyttöä (ks. lista)  

Oma tuottaminen 3

Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää Digiadventurers, nappainkomennot haltuun

Näppistaiturien sivusto (ohjelma maksullinen, mahdollista kokeilla 3 kuukautta veloituksetta)
Harjoitellaan kuvien ja muiden tuotosten muokkaamista, tallentamista ja jakamista Ohje, kuvien siirtaminen puhelimesta Onedriveen uudempi.pdf
Ohje tehty Android käyttöjärjestelmän omaavalle mobiililaitteelle.

Ohje Kuvan Lisaaminen OneDriveen tablet.pdf
Ohje tehty Padille.

Applen 30 luovuuteen kannustavaa tehtävää lapsille
Tutustu 30 hauskaan, rakentavaan ja luovuuteen kannustavaan tehtävään, joita voite tehdä iPadin vakio-ominaisuuksilla. Nämä tehtävät on suunniteltu 4-8-vuotiaille.

Applen 30 luovuuteen kannustavaa tehtävää lapsille
Nämä tehtävät on suunniteltu 8-12 vuotiaille.

Pixabay
Ilmaisia kuvia kaikkien käyttöön.
Harjoitellaan monimuotoista tuottamista useammalla välineellä; tekstinkäsittely (Word, Docs, Peda.net), esitysgrafiikka (PowerPoint, Slides, SWAY), kuvat, videot (Pic Collage, iMovie, iMotion, Windows10 kuvat) ja ääni. Kuvanliittaminenonedrivestapowerpointiin.pdf


Wordin perusteet, Video Osuvat taidot (Huom. Voit siirtyä tarvitsemaasi kohtaan suoraan videon alapuolella olevasta aikataulusta)

PowerPointin perusteet Video Osuvat taidot
(Huom. Video on jaettu kappaleisiin. Voit navigoida haluamaasi videokappaleen alkuun videon allaolevista linkeistä)

Animaatio-opas, ValveenElokuvakoulu
Video, linkki on osaan 1, mutta youtubesta löytyy lisää osia. 

Näin teet Stop motion-animaation - tutorial video - YouTube

Tarina kuunelmaksi GarageBandilla - YouTube

GarageBand - oma podcast, vuoropuheluharjoitus tai radiolähetys - YouTube

Mervin videovinkit - YouTube
Video-ohjeita ja ideoita opettajille ja oppilaille. Esim. turiaaleja, faktavidoita, DIY, vinkkejä äidinkieleen jne. 
Harjoitellaan yksinkertaisen digitaalisen käsitekartan tekemistä  
Harjoitellaan tiedon esittämistä, välittämistä ja oman mielipiteen kertomista mediaesitystä hyödyntäen  
Tehdään ja palautetaan tehtäviä digitaalisessa ympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)  
Harjoitellaan laatimaan toimintaohjeita ilman laitteita sekä testataan niiden toimivuutta Koodausviikko2022 materiaali
Sivustolla Koodausviikolla 2022 tehty materiaali ilman laitteita tapahtuvaan koodauksen harjoitteluun. 

Kaikki osaavat koodata - Apple
Opas, jossa valmiit materiaalit 1-4 luokille Applen Swift Playgrounds sovelluksella koodaamiseen. 

Innokas materiaalia ohjelmoinnilliseen ajatteluun

Boolean Game | Learn Boolean Operations
Harjoitellaan Boolen logiikkaa. Paina nappuloita ruudun yläosassa olevan ohjeen mukaan. Käykää läpi mitä tarkoittaa not, or, &. 


Harjoitellaan tunnistamaan ja korjaamaan virheitä toimintaohjeissa Kubo-roboteilla (reitit ja funktiot)
Harjoitellaan käyttämään toisto- ja valintarakenteita ohjelmoinnissa Kubo-robotit (Silmukan käyttö)
Harjoitellaan ohjelmointia ohjelmoitavilla laitteilla ja/tai graafisessa ohjelmointiympäristössä (esim. Scratch, micro:bit) Opi tietotekniikkaa - Code.org
Sivusto, jolla paljon tehtäviä koodaukseen ilman välineitä ja välineillä. 

Scratch - Imagine, Program, Share (mit.edu)
Micro:bit: Perusteet – Innokas
Hyödynnetään digitaalisia välineitä havaintojen tekemiseen, tutkimiseen ja ongelmanratkaisuun  

Media ja tiedonhaku 3

Keskustellaan mediasisältöjen tekemisen ja jakamisen vastuista  
Keskustellaan mediasisältöjen maksullisuudesta Lasten mobiilipeliostot
Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta tietoa aikuiselle lasten mobiilipeliostoista ja kuinka toimia, jos lapsi niitä tekee ilman lupaa. 

Lapsiin kohdistuva markkinointi – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)
Kilpailu- ja kuluttaviraston sivuilta tietoa aikisella lapsiin kohdistuvasta markkinoinnista. 
Tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin monimediaisessa ympäristössä  
Harjoitellaan etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla Tiedonhaku internetistä - YouTube

Tiedonhaku internetistä: luotettavuus ja tekijänoikeudet - YouTube
Harjoitellaan hakusanojen käyttöä  
Harjoitellaan lähteiden merkitsemistä Kopiraittilan materiaalipankki opettajille
Harjoitellaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuuden arviointia tarkistamalla teksti- tai kuvalähteiden tekijä ja julkaisuyhteys  
Tutustutaan tekijänoikeuksiin esim. Kopiraittilan koulu 3.-4. lk, sekä CC Search-hakupalvelun käyttöön Peruskoulu - Kopiraittilan Koulu
Kopiosto tekijanoikeusopas

Kopiraittilan videoita tekijänoikeuksiin liittyen

Alakoulut | Tekijanoikeus.fi
Suunniteltu neljäsluokkalaisille, mutta sitä voivat hyvin käyttää myös muut ala- ja yläastelaiset. Oppimateriaali on saatavilla suomen- ja ruotsinkielisenä. Paketti on kouluille maksuton. Kunnan digipedagogilta löytyy yksi paketti, jota voi lainata.

Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 3

Eri laitteiden turvallinen käyttö  
Omien käyttäjätunnusten ja salasanojen säilytys sekä käyttö  
Harjoitellaan vahvan salasanan muodostamista Video, millainen on vahva salasana
Harjoitellaan yksityistä selausta  
Keskustellaan ikärajoista ja niitä kuvaavista sisältösymboleista sekä merkityksistä Ikärajat, KAVI Tietoa ikärajosta
Video ikärajojen merkinnöistä, kiroilu, väkivalta, kauhu
Video, Mikä on PEGI?
Turvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä (mm. yksityisyydensuoja, tietojenkalastelu, toimintatavat epäasiallisissa/laittomissa tilanteissa, kiusaaminen ja kiusaamisen ehkäisy) Yhdessä turvallisesti netissä
Opas on tarkoitettu 6–12-vuotiaiden lasten vanhemmille. Opas auttaa vanhempia puhumaan netin käytöstä lapsen kanssa. Vanhempi vinkkejä siitä, miten lapsi voi käyttää internetiä turvallisesti.

Empatiapakkaus.fi
Tietoja ja työkaluja empaattisempaan arkeen. Sivustolta löydät interaktiivisia materiaaleja empatian, tunneälyn ja digitaitojen opettamiseen.

Tehtäväkortit 

MLL:n tekemiä tehtäväkortteja voi hyödyntää laajasti opetuksessa. Voit hakea kortteja teeman, kohderyhmän ja arvioidun keston mukaan.  

Keskustellaan erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksesta hyvinvointiin  
Harjoitellaan hyvää työasentoa ja työskentelyn jaksottamista  
Harjoitellaan sääntöjen noudattamista digitaalisessa ympäristössä (netiketti, esim. Mediataitokoulu)
Harjoitellaan digitaalista viestintää; keskustelupalstat, palautteen antaminen (esim. Pedanet, O365, GWE)  

 




4. LUOKKA (päivitetty 2022)

Käytännön taidot 4

Harjoitellaan tarvittavien ohjeislaitteiden ja -tarvikkeiden liittämistä sekä käyttämistä (esim. kuulokkeet, mikrofoni, hiiri, kamera, tulostin), myös langattomiin yhteyksiin liittyminen tarvittaessa Osuvat taidot: Tietokoneen perusliitännät - YouTube

Osuvat taidot: Langattomaan verkkoon liittyminen - YouTube
Käydään läpi laitteen/sovelluksen uudelleen käynnistys häiriötilanteessa  
Tutustutaan tarvittaessa sovellusten oikeuksien muuttamiseen  
Opetellaan kansiorakenne (O365, GWE) sekä tallentaminen oikeaan kansioon ja/tai tiedostojen siirtäminen oikeaan kansioon pilvipalvelussa  
Harjoitellaan koulutöiden keräämistä digitaalisesti talteen  
Harjoitellaan tiedostojen jakamista; O365/GWE  
Harjoitellaan sähköpostin (Outlook) käyttöä  
Tutustutaan oppilashallintajärjestelmän esim. Wilman käyttöön.  
Tutustutaan oman oppimisen edistymisen seurantaan digitaalisessa ympäristössä  
Harjoitellaan teknologiaan, ohjelmointiin ja mediaan liittyvien käsitteiden käyttöä (ks. lista)  

Oma tuottaminen 4

Harjoitellaan kymmensormijärjestelmää Näppistaiturien sivusto (ohjelma maksullinen, mahdollista kokeilla 3 kuukautta veloituksetta)
Harjoitellaan monimuotoista tuottamista useammalla välineellä; tekstinkäsittely (Word, Docs, Peda.net), esitysgrafiikka (PowerPoint, Slides, SWAY), kuvat, videot (Pic Collage, iMovie, iMotion, Windows10 kuvat) ja ääni. Kuvanliittaminenonedrivestapowerpointiin.pdf

Ohje, kuvien siirtaminen puhelimesta Onedriveen uudempi.pdf
Ohje tehty Android käyttöjärjestelmän omaavalle mobiililaitteelle.

Ohje Kuvan Lisaaminen OneDriveen tablet.pdf
Ohje tehty Padille.

Applen 30 luovuuteen kannustavaa tehtävää lapsille
Tutustu 30 hauskaan, rakentavaan ja luovuuteen kannustavaan tehtävään, joita voite tehdä iPadin vakio-ominaisuuksilla. Nämä tehtävät on suunniteltu 4-8-vuotiaille.

Applen 30 luovuuteen kannustavaa tehtävää lapsille
Nämä tehtävät on suunniteltu 8-12 vuotiaille.

Wordin perusteet, Video Osuvat taidot (Huom. Voit siirtyä tarvitsemaasi kohtaan suoraan videon alapuolella olevasta aikataulusta)

PowerPointin perusteet Video Osuvat taidot
(Huom. Video on jaettu kappaleisiin. Voit navigoida haluamaasi videokappaleen alkuun videon allaolevista linkeistä)

Tarina kuunelmaksi GarageBandilla - YouTube

GarageBand - oma podcast, vuoropuheluharjoitus tai radiolähetys - YouTube
Harjoitellaan tiedon esittämistä, välittämistä ja oman mielipiteen kertomista mediaesitystä hyödyntäen  
Harjoitellaan yksinkertaisen animaation tekemistä. Animaatio-opas, ValveenElokuvakoulu
Video, linkki on osaan 2, mutta youtubesta löytyy lisää osia. 
Näin teet Stop motion-animaation - tutorial video - YouTube

Näin teet sadusta animaation green screen - tekniikalla - YouTube

Mervin videovinkit - YouTube
Video-ohjeita ja ideoita opettajille ja oppilaille. Esim. turiaaleja, faktavidoita, DIY, vinkkejä äidinkieleen jne. 
Tehdään ja palautetaan tehtäviä digitaalisessa ympäristössä (esim. Peda.net, O365, GWE, ViLLE)  
Harjoitellaan laatimaan toimintaohjeita ilman laitteita sekä testataan niiden toimivuutta Koodausviikko2022 materiaali
Sivustolla Koodausviikolla 2022 tehty materiaali ilman laitteita tapahtuvaan koodauksen harjoitteluun. 

Kaikki osaavat koodata - Apple
Opas, jossa valmiit materiaalit 1-4 luokille Applen Swift Playgrounds sovelluksella koodaamiseen. 

Boolean Game | Learn Boolean Operations
Harjoitellaan Boolen logiikkaa. Paina nappuloita ruudun yläosassa olevan ohjeen mukaan. Käykää läpi mitä tarkoittaa not, or, &. 

Innokas materiaalia ohjelmoinnilliseen ajatteluun
Harjoitellaan tunnistamaan ja korjaamaan virheitä toimintaohjeissa  
Harjoitellaan käyttämään toisto- ja valintarakenteita ohjelmoinnissa  
Harjoitellaan ohjelmointia ohjelmoitavilla laitteilla ja/tai graafisessa ohjelmointiympäristössä (esim.Scratch, micro:bit) Opi tietotekniikkaa - Code.org
Sivusto, jolla paljon tehtäviä koodaukseen ilman välineitä ja välineillä. 

Scratch - Imagine, Program, Share (mit.edu)
Micro:bit: Perusteet – Innokas
Hyödynnetään digitaalisia välineitä havaintojen tekemiseen ja mittaamiseen yhdistäen automaatiota ja robotiikkaa  
Hyödynnetään ohjelmointia oppiainesisältöjen harjoittelussa ja monialaisissa oppimisprojekteissa  

Media ja tiedonhaku 4

Tutustutaan erilaisiin tekstilajeihin monimediaisessa ympäristössä  
Harjoitellaan tunnistamaan mediasisältöjen vaikutuksia omaan toimintaa, tietoihin, mielipiteisiin ja mielikuviin Lapsiin kohdistuva markkinointi – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)
Kilpailu- ja kuluttaviraston sivuilta tietoa aikisella lapsiin kohdistuvasta markkinoinnista. 
Keskustellaan ohjelmoinnin ja robotiikan läsnäolosta ympäröivässä yhteiskunnassa  
Harjoitellaan etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla Tiedonhaku internetistä - YouTube

Tiedonhaku internetistä: luotettavuus ja tekijänoikeudet - YouTube
Harjoitellaan hakusanojen käyttöä  
Harjoitellaan lähteiden merkitsemistä Kopiraittilan materiaalipankki opettajille
Harjoitellaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuuden arviointia tarkistamalla teksti- tai kuvalähteiden tekijä ja julkaisuyhteys  
Harjoitellaan tunnistamaan valheellista ja harhaanjohtavan tiedon levittämiseen liittyviä mediailmiöitä (disinformaatio, deepfake ja valeuutinen  
Tutustutaan tekijänoikeuksiin esim. Kopiraittilan koulu 3.-4. lk, sekä CC Search-hakupalvelun käyttöön Peruskoulu - Kopiraittilan Koulu
Kopiosto tekijanoikeusopas

Kopiraittilan videoita tekijänoikeuksiin liittyen

Alakoulut | Tekijanoikeus.fi
Suunniteltu neljäsluokkalaisille, mutta sitä voivat hyvin käyttää myös muut ala- ja yläastelaiset. Oppimateriaali on saatavilla suomen- ja ruotsinkielisenä. Paketti on kouluille maksuton.

Turvallinen käyttö ja vuorovaikutus 4

Eri laitteiden turvallinen käyttö  
Omien käyttäjätunnusten ja salasanojen säilytys sekä käyttö  
Harjoitellaan vahvan salasanan muodostamista Video, millainen on vahva salasana
Harjoitellaan yksityistä selausta  
Keskustellaan ikärajoista ja niitä kuvaavista sisältösymboleista sekä merkityksistä

Ikärajat, KAVI Tietoa ikärajosta
Video, Mikä on PEGI?
Video ikärajojen merkinnöistä, kiroilu, väkivalta, kauhu 
Video ikärajojen merkinnoistä,seksi 
Video ikärajamerkintöjen prosessista 

Turvallinen toiminta digitaalisissa ympäristöissä (mm. yksityisyydensuoja, tietojenkalastelu, toimintatavat epäasiallisissa/laittomissa tilanteissa, kiusaaminen ja kiusaamisen ehkäisy) Yhdessä turvallisesti netissä
Opas on tarkoitettu 6–12-vuotiaiden lasten vanhemmille. Opas auttaa vanhempia puhumaan netin käytöstä lapsen kanssa. Vanhempi vinkkejä siitä, miten lapsi voi käyttää internetiä turvallisesti.

Turvallisesti netissa lasten opas 
Oppaassa kerrottu lapsille sopivalla tavalla internettiin liittyvistä vaaroista ja niihin suojautumisesta. Oppaassa myös mukavia tehtäviä. 

Empatiapakkaus.fi
Tietoja ja työkaluja empaattisempaan arkeen. Sivustolta löydät interaktiivisia materiaaleja empatian, tunneälyn ja digitaitojen opettamiseen.

Tehtäväkortit MLL:n tekemiä tehtäväkortteja voi hyödyntää laajasti opetuksessa. Voit hakea kortteja teeman, kohderyhmän ja arvioidun keston mukaan.  
Harjoitellaan hyvää työasentoa ja työskentelyn jaksottamista  
Harjoitellaan sääntöjen noudattamista digitaalisessa ympäristössä (netiketti, esim. Mediataitokoulu)  
Harjoitellaan hyödyntämään sovellusten vuorovaikutusta tukevia mahdollisuuksia (esim. reaktiot)  
Harjoitellaan digitaalista viestintää; sähköposti, keskustelupalstat, palautteen antaminen (esim. Peda.net, O365, GWE)