Opiskelijavierailu: Learning Limerick

Learning Limerick

Kuopion kansalaisopiston opiskelijat Soile Kinnunen, Heikki Kinnunen, Irma Karpoff ja Maire Takkinen sekä opiston rehtori Kirsti Turunen ja koulutussuunnittelija Marjo Markkanen tekivät opintomatkan Irlantiin 23.-25.5.2023. Opintomatka suuntautui Limerickiin ja sen aikana vierailtiin paikallisissa aikuisoppilaitoksissa ja saatiin esimerkkejä elinikäisestä oppimisesta, yhteisöllisyydestä, vapaaehtoistyöstä sekä erityisryhmien huomioimisesta toiminnassa. Toimintaa esittelemässä oli sekä asiantuntijoita ja hallinnon edustajia Learning Limerick -verkostosta sekä opiskelijoita ja vapaaehtoistoimijoita vierailemissamme oppilaitoksissa.

Matkan tavoitteena oli tunnistaa ikäystävällisyyteen liittyviä hyviä käytänteitä ja pohtia niiden soveltuvuutta oman opiston ikäystävällisen toiminnan kehittämiseksi erityisesti maaseutualueella. Matkalle osallistuneet opiskelijat olivat kaikki maaseutualueella asuvia ja yli 60 vuoden ikäisiä. He toimivatkin matkalla eräänlaisina vertaisasiantuntijoina. Vierailun aikana järjestettiin yhteisiä keskustelutilaisuuksia, joissa analysoitiin ja arvioitiin vierailun aikana nähtyä toimintaa. Yhdessä keskustelutilaisuudessa oli mukana myös Age-friendly Ireland -verkoston aluejohtaja Anne Rizzo, jonka kanssa keskusteltiin laajemmin ikäystävällisyydestä Irlannissa. Matkan tavoitteena oli myös kehittää opiskelijoiden kommunikointitaitoja englannin kielellä ja tutustuttaa heidät paikalliseen kulttuuriin ja historiaan.

Opintomatkan tulokset:
Vierailun aikana saatiin kerättyä hyviä käytänteitä, joita on alettu työstämään oman oppilaitoksen käyttöön (esim. opiskelijalähettiläs-toiminta). Opiskelijoiden tekemien huomioiden perusteella on pystytty entistä paremmin arvioimaan käytänteiden soveltuvuutta ikääntyvien, maaseudulla asuvien opiskelijoiden käyttöön. Lisäksi opintomatka antoi paljon ymmärrystä paikallisesta kulttuurista ja yhteisestä eurooppalaisesta kulttuuriperinnöstä.
Opiskelijoiden kokemus kommunikaation onnistumisesta vieraalla kielellä vahvisti heidän minäpystyvyyttään.

Yhteenvetoa yhteisistä keskustelutilaisuuksista:

Eroja Suomen ja Irlannin välillä:
-rahoitusjärjestelmä on erilainen, Irlannissa toiminnassa hyödynnetään laajasti vapaaehtoisten työpanosta
-Irlannin malli muistuttaa suomalaista setlementti- ja yhdistystoimintaa
-Suomessa tilakustannukset ovat suuria ja kiinteistöihin on satsattu enemmän, Irlannissa tilat ovat moni- ja yhteiskäyttötiloja
-Irlannissa asiakkaiden tarpeet ja opinto-ohjaus pyritään kartoittamaan tarkasti, Suomessa aikuisopetuksen opinto-ohjaus on vähäisempää

Pohdintaa hyvien käytänteiden siirtämisestä omaan opistoon:
-opiston rooli ikäihmisten palvelemisessa (ikäihmisten määrän kasvu, alueellisten piirteiden huomioiminen, liikuntakyvyttömien tavoittaminen)
-vapaaehtoistoiminnan lisääminen ja vapaaehtoisten rooli (esim. kahvilatoiminta, tietokoneen/puhelimen käyttöön opastaminen)
-opistolähettiläiden lanseeraaminen (eri puolille opistoaluetta, lähettilään saamat edut, esim. ilmainen kurssi, opiskelijatarinoiden kerääminen)

Raportti opintomatkasta

Soile ja Heikki Kinnusen kirjoittama matkakertomus:

Maanantai 22.5.2023

Lähtö aamulla klo 4 Rissalan lentokentälle. Lento Helsinkiin ja sitten Dubliniin, josta jatkoimme linkillä Limerickiin. Matka meni mukavasti Irlannin maisemia katsellessa. Majoittuminen George-hotelliin. Illalla kävimme syömässä kivassa ravintolassa ja tietenkin pubissa oluella. Hotellia vastapäätä oli kiva pubi Flannery’s Bar.

Tiistai 23.5.2023

Tutustumiskäynnit alkavat. Linja-auto ajoi harhaan ja vei meidät yllätyskäynnille. Tapasimme Jamesin ja hänen mielenkiintoisen oppilaitoksen. Learning Hub Limerick. Hän oli innokas ja innostava ihminen. Hän haluaa edistää terveellistä ruokavaliota ja lisätä ihmisten liikkumista. Tilat olivatkin juuri mainiot tällaiseen opiskeluun.

Vierailun aluksi Learning Hub Limerickin toimitusjohtaja James Blake
kertoi organisaation toiminnasta

Sitten tapasimme mahtavan Linda Ledgerin St. Munchin's Community Centerissä. Hän johtaa organisaatiota, jossa on monenmoista toimintaa. Maahanmuuttajat, syrjäytyneet, lapset ja vanhukset ovat hänen sydäntään lähellä. Koulutus, kasvien kasvattaminen, ruoan valmistaminen ym. toiminta on hyvin järjestettyä.

Aurinkoinen Linda Ledger ja rehtori Kirsti Turunen
St.
Munchin's Community
Centerissä.

Keskellä kaupunkia hienot kasvimaasysteemit, kompostointia ja mehiläisiä. Wau!
He ovat myös entisöineet vanhan hautausmaan.

Söimme lounaan Lindan järkkäämässä ravintolassa. Siellä oli iäkkäämpiä ihmisiä myös lounastamassa. Ja moni saa tässä paikassa kaipaamansa työpaikan. Ruokana oli kalaa, keitettyjä juureksia ja pottuja. Jälkkärinä jätskiä ja omenapiirakkaa. Pöydät kootaan ruokailun jälkeen ja tilassa alkaa tanssi tai jooga tai muu vastaava. Lindan tiimi järkkää myös oppilaille aamupaloja, jotta he jaksavat lähteä kouluun.

Bussi pysähtyi Shannon joen töyräällä olevan
Treaty Stonen luo. Tämä on tärkeä historiallinen muistomerkki Limerickissä vuodelta 1691.

Treaty Stone -kivi on muistomerkki rauhansopimuksesta, joka kirjoitettiin tällä paikalla
1691
ja joka päätti sodan Vilhem III Oranialaisen kannattajien ja jakobiittien välillä.

Matka jatkui maaseudulle viehättävään oppimiskeskukseen, Limerick College of Further Education Cappamore Campus, jossa on kunnolliset tilat metalli- ja puutöihin sekä muuhun opiskeluun. Oppilaitoksella on myös pakettiauto, jolla opiskelijat opettajan kanssa ajavat kylälle auttamaan ihmisiä esimerkiksi puutarhassa tai sisällä talossa tehden pieniä korjauksia.
Opetustiloja Limerick College of Further Education Cappamore Campuksella.

Illalla kävimme The Locke baarissa syömässä ja kuuntelemassa musiikkia. Oli oikea tunnelma. Irlantilaista tanssia ja musiikkia livenä. Wau!

Paikalliset suosittelivat meille vierailua The Locken perinteisessä kulttuuri-illassa,
jossa saimme kokea aitoa irlantilaista musiikkia ja tanssia.

Keskiviikko 24.5.2023

Tänään meitä tuli opastamaan kiva Yvonne.

Ryhmämme jäseniä lähdössä St. Maryn oppimiskeskukseen
Lifelong Learning Facilitator Yvonne Lanen kanssa.

Menimme ensin St Maryn oppimiskeskukseen. Pihalla oli lapsia leikkimässä. Saimme tavata mukavia senioriopiskelijoita, joimme heidän kanssaan kahvia ja teetä sekä keskustelimme opiskelusta.

Siitä jatkoimme St. Mary's Our Lady’s of Lourdes oppimiskeskukseen. Siellä oli eri lapsiryhmiä leikeissään lähinnä sisätiloissa. Tosi suloisia, aika pieniä lapsia, kehtolatoimintaa. Siellä tarjottiin myös lounas. Pihvit ja perunaa. Jälkkäriksi kahvit ja omenapiirakkaa.
Vielä päivä jatkuu. Menimme viehättävään Northside Family Resource Centre -keskukseen. Siellä oli yhteistä keskustelua.

Ja keskustelu jatkui hotellin aulassa, kun Anne Rizzo tuli tapaamaan meitä.

Age-friendly Ireland –organisaation aluejohtaja Anne Rizzo tuli tervehtimään opiskelijaryhmäämme ja halusi kuulla vierailumme onnistumisesta ja tavoitteiden toteutumisesta. Hän oli myös hyvin kiinnostunut suomalaisesta aikuiskoulutusjärjestelmästä.

Sitten pubiin! Hotelliamme vastapäätä on hieno punainen pubi, Flannery’s Bar. Hyvää olutta ja mukavia pappoja, jotka arvostivat kovasti suomalaisia. Yksi vanha herra oli ollut suomalaisten kanssa YK joukoissa. Hänen mielestään suomalaiset olivat todella hyviä tyyppejä.

Torstai 25.5.2023: Kulttuuriohjelmaa Limerickissä

Päivällä tutustuimme King John’s Castle -linnaan. Se on rakennettu Shannon joen törmälle Normannien toimesta 1100-luvulla ja on yksi parhaiten säilyneistä linnoista Irlannissa. Viikingit ovat perustaneet Limerickin kaupungin 800-luvulla.

Limerickin asukkaat olivat todella ystävällisiä ja avuliaita. Jos pysähdyimme hetkeksi miettimään reittiä, heti ohikulkijat pysähtyivät auttamaan. Ja kaupunki oli viihtyisä ja mukava. Vahva suositus.

Iltapäivällä pakkasimme laukut ja matkustimme linja-autolla Irlannin halki Dubliniin. Hotelliyön jälkeen lentomatka kotiin alkoi.

Kiitokset matkakumppaneille ja matkan järjestäjille antoisasta ja mukavasta opintomatkasta!